آفتاب یزد نوشت: همه چیز بر وفق مراد طرفداران برگزاری حج است.دیروز شورای عالی امنیت ملی کشور مجوز داد.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ان‌قلتی نیاورد و ذکر نمود که تضمین های لازم از سعودی ها گرفته شده است.

نمایندگان مجلس نیز حرفی ندارند و حداقل این است که صدای مخالفی از پارلمان بلند نشده است.سرپرست حجاج هم اظهار کرد در انتظار یک حج باشکوه باشید.این یعنی ارکان نظام نظر مساعدی نسبت به برگزاری حج دارند.

البته این در حالی است که هنوز تغییر رفتاری از سوی دولت سعودی نمایان نشده است.یعنی عربستانی ها پس از ماجرای فرودگاه جده، به شهادت رساندن شیخ نمر و ... کماکان لحن بی ادبانه ای در قبال جمهوری اسلامی دارند و حاضر به تعامل نیستند.هرچند مقامات مرتبط با پیگری برگزاری حج مدعی هستند که در طول مذاکرات با سعودی ها، آنان اعلام آمادگی کرده اند که مشکلی برای حجاج ایرانی رخ نخواهد داد و نیازی به نگرانی نیست.بهرحال این نقل قول هایی است که مقامات ایرانی از جانب دولت عربستان در رسانه های داخلی منتشر کرده اند اما آنچه تاکنون مشاهده شده رفتار و کلام مشمئز کننده سعودی ها در مورد ایران است.

از سوی دیگر این نکته را باید در نظر داشت که پس از تغییر و تحولات اخیر در حاکمیت سعودی منتظر واکنش ها و برخورد های تند تر از جانب دولت عربستان بود.اکنون کسی ولیعهد این کشور شده و به زودی پادشاه می گردد که کاملا مواضع ضد ایرانی دارد و این رویکرد او در تمام بخش‌های حاکمیت این کشور گسترده و رسوخ کرده است. او و وزیر خارجه سعودی در اظهارات اخیرشان بالکل گزینه گفتگو با تهران را نفی و رد نموده اند.

از همین رو  تصمیم مقامات مسئول در مورد برگزاری حج جای سوال دارد .هر چقدر «دو دوتا چهارتا» می کنیم یک جای کار مشکل دارد.اکنون هیچ نشانه مثبتی میان رابطه تهران و ریاض هویدا نیست و شکاف های میان دولت دو کشور روز به روز در حال عمیق تر شدن است.این هم اشتباه است که تصور کنیم حاکمان سعودی فقط مشکل سیاسی با ایرانی ها دارند.آنان درکنار مسائل سیاسی، نگاهی کاملا نژادی به ماجرا داشته و بخشی از نفرت پراکنی شان ریشه تاریخی دارد.

نمی خواهم بگویم حج را تعطیل کنید اما ای کاش آقایان تصمیم گیر در برگزاری مراسم امسال قدری محتاط تررفتار می کردند.فی المثل می شد از جهت آنکه حج امسال آزمونی برای راستی آزمایی ادعای مقامات سعودی است تعداد کمی از شهروندان را راهی سرزمین وحی می نمودیم.از این طریق هم طرف مقابل آزموده می شد هم تدبیر می کردیم در صورت رخ دادن یک اتفاق ناخوشایند و هم این پیام به سعودی ها منتقل می شد که حفظ جان ایرانی ها از چه درجه اهمیتی برخوردار است و همچنان شهادت جمعی از حجاج ایرانی در حادثه منا فراموش نشده است .

البته ممکن است آقایان مدعی شوند که هیچ مشکلی صورت نخواهد گرفت و تمام پیش بینی ها شده است . اگر چنین باشد - که امیدواریم چنین باشد- تمام این وجیزه بلاوجه است اما اگر خدای ناکرده کوچکترین اتفاق ناخوشایندی رخ دهد تمام مسئولان تصمیم گیر و مصوب کننده بایستی پاسخگوباشند.آن روز دیگر نمی شود و نمی توان مسبب حادثه را دیگری معرفی کرد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 683712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =