مدیر برنامه‌های علی رهبری، رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران با انتشار بروشور ارکستر فیلارمونیک برلین در سال 1980 میلادی به شک و شبهه در خصوص همکاری این رهبر ارکستر با ریکاردو موتی خاتمه داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شامگاه پنجشنبه 15 تیر کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر راونا ایتالیا به رهبری ریکاردو موتی در تالار وحدت برگزار شد.

پیش از این در نشست خبری این کنسرت که روز چهارشنبه 14 تیر با حضور این رهبر ارکستر ایتالیایی و شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد از ریکاردو موتی در مورد سابقه همکاری با ایرانیان و به شکل مشخص همکاری با علی رهبری رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران پرسیده شد که موتی با اشاره به ضعف حافظه‌اش در این خصوص گفت نامی را به خاطر نمی‌آورد اما اگر عکسی ببیند حتما به یاد خواهد آورد.

پیش‌تر علی رهبری در گفت‌و‌گویی گفته بود: «سال  1980 دومین سالی بود که ارکستر فیلارمونیک برلین من را برای رهبری به برلین دعوت کرده بود. سالی بود که هربرت فون کارایان من را به عنوان دستیار نیز انتخاب کرد. بار اول سال 1979 یعنی یک سال قبل بود که من را به خاطر برنده شدن در مسابقات فرانسه و سوییس دعوت کرده بودند. در آن زمان کارایان خودشان اغلب کنسرت‌ها را رهبری می‌کرد و از رهبران معروف دنیا هم دعوت می‌کرد تا ارکستر فیلارمونیک برلین را رهبری کنند. من  و ریکاردو موتی هم چندین بار در کنار هم دعوت شده بودیم که در آن زمان من جوان‌ترین رهبر بودم.»

در همین زمینه باربد بیات، مدیر برنامه‌های علی رهبری با انتشار متنی کوتاه و بروشور ارکستر فیلارمونیک برلین در سال 1980 که هم نام علی رهبری و هم نام ریکاردو موتی در آن دیده می‌شود، بر این ماجرا صحه گذاشته است.

«بنده باربد بیات مدیر برنامه‌های استاد علی رهبری، بروشور ارکستر فیلارمونیک برلین در سال 1980 را که یادگاری بسیار ارزشمندی از همکاری استاد علی رهبری به عنوان رهبر مهمان با این ارکستر است ضمیمه کرده‌ام. با استناد به این بروشور به اشتباه سهوی ریکاردو موتی و یا اشخاص دیگر در مورد همکاری یا عدم همکاری با استاد بزرگ کشورمان علی رهبری، پی می‌بریم.

همان طور که می‌دانیم ارکستر در یک مقطع زمانی تنها به یک رهبر احتیاج دارد و هم زمان توسط دو شخص رهبری نمی‌شود. علی رهبری و ریکاردو موتی در مقاطع مختلف از دهه 80 میلادی با ارکسترهای مختلف از جمله فیلارمونیک برلین به عنوان رهبر مهمان کار کرده‌اند.»

 

57242

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 683992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =