آغاز طرح آبرسانی به سوادکوه شمالی و 14 روستای منطقه لفور با اعتبار 300 میلیارد ریال

همزمان با سفر وزیر نیرو به مازندران در روز سه شنبه، طرح آبرسانی به سوادکوه شمالی و 14 روستای منطقه لفور با اعتبار 300 میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین مازندران ، آیین کلنگ زنی همزمان طرح های آبرسانی به شهرهای سوادکوه و ۱۴ روستای منطقه لفور از سد آیت الله صالحی مازندرانی (سد البرز) با حضور وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی، استاندار و مدیران عامل مجموعه وزارت نیرو در مازندران، فرماندار و امام جمعه سوادکوه و سایر مسئولان برگزار شد.

وزیر نیرو در این مراسم با بیان اینکه مهمترین رسالت وزارت نیرو خدمت به مردم و تامین ضروری ترین نیازهای مردم از جمله آب و برق است، گفت: همکاران ما در مازندران به منظور تامین آب پایدار با جامع نگری برنامه ریزی های بلند مدتی را برای تمامی استان از غرب تا شرق انجام دادند که بخشی از آن درحال اجراست.
مهندس چیت چیان، با اشاره به تعامل سایر دستگاه های اجرایی استان برای اجرای طرحهای آبرسانی ادامه داد: چنانچه تعامل و پشتیبانی سازمانها نباشد وزارت نیرو به تنهایی قادر به انجام پروژه ها نخواهد بود.
وی ضمن تاکید بر تلاش و کوشش مجموعه وزارت نیرو در مازندران، تصریح کرد: این استان از نظر گستردگی و وجود ظرفیتهای متعدد دارای جایگاه ویژه ای است.
مهندس چیت چیان اجرای عملیات آبرسانی به سوادکوه و روستاهای لفور را یکی از اقدامات موثر در تامین آب مردم منطقه دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح تا دربرگیری تمامی مردم منطقه ادامه می یابد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور نیز در این مراسم، به نگاه ویژه و بلند مدت دولت به مسئله آب شرب استان مازندران اشاره کرد و گفت: در این راستا برنامه جامع تامین آب پایدار از طریق آبهای سطحی تا افق ۱۴۲۵ در این استان تدوین شد.
مهندس جانباز، با بیان اینکه در بودجه سال ۹۶ ، چهار پروژه در حوزه آب و فاضلاب مشمول دریافت ردیف اعتباری شدند، اظهار داشت: این پروژه ها شامل آبرسانی به شهرهای غرب و شرق شامل نوشهر، چالوس و کلاردشت، نکا و بهشهر و ۲ پروژه فاضلاب می باشد.
وی، به اهمیت اجرای طرحهای فاضلاب در استانهای شمالی اشاره و تصریح کرد: به منظور برخورداری مردم مازندران از این طرحها، پیگیری های لازم برای اخذ ۲۸۱ میلیون یورو تسهیلات از طریق بانک توسعه اسلامی انجام شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور، در خصوص آبرسانی به روستاهای مازندران نیز گفت: در این دولت بیش از ۲۲۸ هزار نفر از طرحهای آبرسانی روستایی در مازندران برخوردار شدند و ۳۵ پروژه در ۱۱۵ روستا نیز آماده بهره برداری است.
استاندار مازندران، نیز در سخنانی، با اشاره به اتحاد و همبستگی مجموعه وزارت نیرو در استان، اظهار داشت: برای رفع مشکل کمبود آب در منطقه سوادکوه برنامه های مختلف کوتاه مدت و بلند مدت پیش بینی شد.
دکتر ربیع فلاح ادامه داد: در ایام تعطیل جمعیتی دوبرابر جمعیت ثابت به این استان مسافرت می کنند بنابراین از مسئولان کشوری انتظار داریم همچون سالهای گذشته نگاه ویژه ای به این استان داشته باشند.
وی، با بیان اینکه تامین آب اراضی کشاورزی از دغدغه کشاورزان است، افزود: سعی داریم آب را به مزارع کشاورزی برسانیم.
نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سیمرغ ، سوادکوه و سواد کوه شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: در دولت یازدهم انتقال آب از سد لفور به مردم منطقه سوادکوه به تصویت هیات وزیران رسید و عملیات انتقال آب آغاز شد.
دکتر ادیانی، با تاکید بر لزوم تامین آب پایدار برای تمامی ساکنان این منطقه افزود: انتظار می رود در آینده نزدیک آب شرب ۵ هزار مشترک در روستاهای جویبار نیز با اجرای طرحهای آبرسانی تامین شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران نیز ضمن بیان اینکه با اجرای این طرح، آبرسانی به شهرهای پل سفید، زیراب، آلاشت و شیرگاه و ۲۴ روستای شهرستان های سوادکوه و سوادکوه شمالی انجام و با بهره برداری از این مجتمع های آبرسانی زمینه برخورداری ۵۶ هزار نفر از آب شرب سالم و بهداشتی فراهم می شود، گفت: برای اجرای این طرح ۴۲ کیلومتر خط انتقال آب، ۱۷ هزار متر مکعب مخازن و ۲۷۰ لیتر در ثانیه تصفیه خانه درنظر گرفته شده است. هزینه اجرای این طرح آبرسانی ۸۰۰ میلیارد ریال می باشد که فاز نخست آن شامل خط انتقال به طول ۲۱ کیلومتر با هزینه ۳۰۰ میلیارد ریالی در مدت ۲۱ ماه اجرا می شود.
دکتر یخکشی ادامه داد: تامین آب شرب ۱۴ روستای حاشیه سد البرز با جمعیت ۱۰ هزار نفر از دیگر طرح های مورد بهره برداری امروز بوده که برای اجرای این طرح احداث ۴۸ کیلومتر خط انتقال آب، ۱۸ ایستگاه پمپاژ، تصفیه خانه به ظرفیت ۳۰ لیتر در ثانیه ، ۱۵ باب مخزن پیش بینی شد.
وی هزینه اولیه اجرای این طرح را 200 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تا 24 ماه آینده این طرح به بهره برداری خواهد رسید.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =