۰ نفر
۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴

ایرنا نوشت: 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه و در نخستین ایستگاه سفر 4 روزه خود به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و با هدف بررسی بحران در روابط قطر، وارد کویت شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه الجزیره، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تیلرسون برای بررسی اختلافات به وجود آمده میان کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر و راه های مهار آن در سفری 4 روزه وارد منطقهخلیج فارس شد، وی سفر خود را از کویت شروع کرده و سپس عازم قطر و عربستان خواهد شد.
تیلرسون چهارمین مسئول بین المللی است که از روز چهارشنبه گذشته برای بررسی بحران سعودی - قطر وارد منطقه شده است و پیش از او نیز زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان، جفری فلتمن معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس به منطقه سفر کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما همچنان در مورد شرایط به وجود آمده میان قطر و کشورهای شورای همکاری احساس نگرانی می کنیم و نگرانیم که این نزاع به بن بست برسد ، بر این باوریم که ممکن است این نزاع هفته ها و حتی ماه ها ادامه پیدا کند.
وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده است، تیلرسون زمانی که مدیر اجرایی شرکت «اکسون موبیل» بود روابط خوبی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برقرار کرده است و با سران کویت، قطر و عربستان در مورد بحران به وجود آمده مذاکره خواهد کرد.

سفر تیلرسون به منطقه خلیج فارس در حالی صورت می گیرد که کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر در بیانیه ای مشترک بعد از دریافت پاسخ قطر به شروط 13 گانه اعلام کردند که این پاسخ غیرقابل توجیه است. عربستان، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن گذشته (15 خرداد96 ) با متهم کردن دوحه به حمایت از سازمان های تروریستی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.
وزارت خارجه قطر با رد همه این اتهامات تاکید کرد که این سه کشور با همکاری مصر، به دنبال تحمیل قیمومیت خود بر تصمیمات ملی قطر هستند.

کویت در راستای میانجیگری برای حل این بحران فهرستی از خواسته های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ومصر را که حاوی 13 ماده از جمله توقف حمایت از تروریسم، کاهش روابط دیپلماتیک با ایران و تعطیلی شبکه 'الجزیره' است به قطر تحویل داد. اما وزارت خارجه قطر با رد این خواسته ها، آنها را غیر قابل اجرا دانست.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =