زهیر دانش*

قتل و تجاوز به آتنا اصلانى كه در روزهاى پايانى تيرماه به عنوان درد مشترك جامعه دل بسيارى را به درد آورد طبيعتاً مقدمات و محرك هايى داشته كه قاتل را به اجام اين عمل شنيع ترغيب كرده است.

در پرونده ستايش (بدليل اينكه هنوز اطلاعاتى از قصد قاتل آتنا به دست نيامده به اين فرد اشاره نمي شود) قاتل كه نوجوانى معمولى در محله اى كم درآمد با برخورد فرهنگى بالا بود ، درطول زمان بدليل عدم رشد اجتماعى و عدم بهداشت روانى بوجوداومده وبى توجهى قانون به پيشگرى از جرم و رفع زمينه هاى جرم زا در بلندمدت مرتكب تجاوز و قتل به ستايش شد.

در محيط هاى اجتماعى كه افراد آمادگى ورود به چرخه زيست معيوب انسانى را دارند عملاً زمينه هاى انحراف جنسى بلافاصله پس از كودكى خود را نمايان مي سازند؛ انحراف عموماً در پسران در ارتباط با افراد پرخطر آغاز و با تبديل فرد نوجوان به يك مجرم ادامه مى يابد. تنها راه موجود براى نوجوانى كه در اين محيط هاى اجتماعى گذران زندگى ميكند ادامه چرخه ى جرم در مقابل نياز است.

نياز به پول با سرقت رفع مى شود. نياز جنسى يا از طريق فروش مواد مخدر به معتادان و دريافت خدمت جنسى متقابل رفع مى شود و يا از طريق ايجاد روابط نامشروع پنهان و اگر هيچكدام در دسترس نبود از طريق تجاوز. و چه كسى بهتر از دختركى كم سن و سال كه توان دفاع از خود را ندارد؟ چنين فردى در ذهن خود مراحل بسيارى را براى توجيه عمل خود گذرانده تا به مرحله عمل برسد.

نه به اين منظور كه براى هر اتفاقى برنامه ريزى دارد بلكه به اين معني كه مراحل توجيه خود را در بلند مدت گذرانيده و روان فرد آماده ارتكاب تجاوز است.

اما در مرحله قتل عموماً ترس و ميل به فرار از اطلاع ديگران بيشترين نقش را برخوردار است. فرد به ناگاه خود را متجاوزى مي‌بيند كه ديگر راهى براى بازگشت به مرحله قبل ندارد و در اين موقعيت ترسى كه بر فرد غالب مى شود وى را به سمت پاك كردن صورت مساله مى برد؛ قتل !

آيا قاتل متجاوز نبايد نشانه ها را از بين ببرد؟

پاسخ از ديد قاتل روشن است. بايد تمامى نشانه ها از بين برود و به همين دليل سعى در از بين بردن جنازه مقتول خواهد كرد كه رفتار افراد مجرم در اين نقطه بر اساس پيش زمينه هاى مختلف متفاوت است.

بنظر مى رسد به نسبت جمعيت ٨٠ ميليون نفرى ايران اين تعداد اتفاق كه رسانه اى مى شود عدد كم و در سطح آمار نشان از آرامش روانى جامعه است، اما بايد به تلاطم پنهانى توجه داشت كه در حال حاضر در حال آماده سازى فردى ديگر در جايى ديگر براى رسيدن به ميل غريضى خود است. اميدواريم قوه محترم قضائيه كه در پرونده آتنا به سرعت و بصورت فوق العاده در حال بررسى پرونده اين مظلوم مقتول است در ادامه بررسى هاى دقيق خود از دلايل روانى و انگيزه هاى قاتل را در اختيار آحاد مردم كشور و كارشناسان بگذارد.

*محقق و پژوهشگر حقوقي

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =