ایسنا نوشت: سفیر عراق در تهران در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌ها به مناسبت آزاد سازی موصل در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با وضعیت آینده حشد الشعبی در عراق تاکید کرد: ایجاد حشد الشعبی یک نیاز ملی بود و اگر حشد الشعبی نبود در عراق از شمال تا جنوب سر بریده می‌شد.

راجح الموسوی در این نشست که در سفارت بغداد در تهران برگزار شده بود، گفت: من روز گذشته با تعدادی از خبرنگاران صحبت می کردم و این موضوع را مطرح کردم که چرا این همه هیاهو در مورد حشد الشعبی وجود دارد. چرا باید به این میزان در مورد آن پرسش شود؟ آیا این به خاطر این نیست که توانست با کمک برخی دیگر پارامترهای موجود معادلات بین‌المللی را تغییر دهد؟

این دیپلمات عراقی با بیان اینکه ایجاد حشد الشعبی یک نیاز ملی در عراق بود، گفت: اگر حشد الشعبی نبود عراق از شمال تا جنوب سر بریده می‌شد. بعد از صدور فتوای آیت‌الله  سیستانی برای جهاد کفایی بود که جنایتکاران داعش در پشت دیوارهای بغداد کشته شدند.

وی افزود: وقتی این ساختار (حشد الشعبی) موفق شد که نقشه های دشمنان را برآب کند، هجمه‌ها علیه آن آغاز شد و آن را به انجام اقداماتی چون اقدامات تروریستی متهم کردند.

وی با اشاره به برخی دیگر از تهمت‌هایی که به حشد الشعبی وارد شده از جمله انگ طایفه گری و با رد این گونه تهمت‌ها گفت: ما به کسانی که این‌گونه تهمت ها را مطرح می کنند می‌گوییم اگر حشد الشعبی نبود شما هم الان اینجا نبودید. من از تمامی ملتهای جهان می‌خواهم که به احترام این ساختار عظیم از جای خود بلند شوند و سر تعظیم فرود آورند.

این دیپلمات عراقی با بیان اینکه از ملتی که این ساختار (حشد الشعبی) را ایجاد کرده و ملتی که فرزندان آن این ساختار را ایجاد کرده تشکر و قدردانی می‌کنم، گفت: در ساختار حشد الشعبی و تاسیس آن طیف‌های مختلف تشکیل دهنده عراق حضور دارند پس چرا برخی از وجود آن ناراحت هستند؟

وی با اشاره به مصوبه نمایندگان عراق در ارتباط با حشد الشعبی گفت: بر اساس تصمیم نمایندگان ملت عراق حشد الشعبی یک ساختار رسمی در عراق است و یک قانون در مورد آن به تصویب رسیده است. بر اساس این قانون حشد الشعبی زیر نظر فرمانده کل قوا آقای حیدر العبادی(نخست‌وزیر عراق) رهبری و هدایت می‌شود.

سفیر عراق در تهران با تاکید بر این‌که ملت عراق خود این ساختار را به وجود آورده و خود در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند گفت: حشد الشعبی یک بسیج مردمی است که به تکیه گاهی برای ملت عراق تبدیل شده است.

الموسوی در این نشست مطبوعاتی با اشاره به پیروزی مردم عراق در مبارزه با داعش و آزادسازی موصل گفت: این نبرد و جنگ، یک نبرد و جنگ عراقی خالص بود، البته دوستان عراق نیز در این زمینه به ما کمک کردند و ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در این زمینه مشورت‌های لازم را به ما دادند.

سفیر عراق در تهران با اشاره به جنایت‌های داعش در موصل گفت: آنها به دنبال این بودند که تمام عراق را اشغال کنند و ویرانی‌های عظیمی را به نام اسلام به مردم تحمیل کردند. بحمدالله در این جنگ تمام آحاد و اقوام عراق و هم‌چنین شیعه و سنی با یکدیگر متحد شدند تا با دشمن مبارزه کنند.

وی همچنین با تاکید بر این‌که حشد الشعبی متشکل از اقشار مختلف عراق است،‌ افزود: با آزادسازی موصل لبخند بر روی لبان مردم در نقاط مختلف جهان نقش بست.

الموسوی با بیان این‌که ایران در کسب این پیروزی به ما کمک کرد در پاسخ به سوالی در مورد نقش آمریکایی‌ها و ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در این پیروزی گفت: ائتلاف بین‌المللی که آمریکایی‌ها نیز در آن حضور دارند، در مبارزه با داعش مشورت‌هایی را به عراق ارائه‌ می‌دادند. هماهنگی‌های بین ارتش عراق و ائتلاف وجود دارد. بعضا برای ضربه زدن هوایی به داعش ما مختصات جغرافیایی را به ائتلاف می‌دادیم و ائتلاف اقدامات لازم را انجام می‌داد. البته این جدا از مبارزات و اقداماتی است که نیروی هوایی عراق نیز داشت و توانست خسارت‌های زیادی را به داعش وارد کند.

وی با بیان این‌که مردم قهرمان عراق موفق شدند که خاک عراق را آزاد کنند،‌ در پاسخ به سوالی در ارتباط با بحث داعش در سوریه تصریح کرد: ارتش سوریه از توانایی لازم برای ضربه زدن به داعش برخوردار است.

این دیپلمات عراقی هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد بازسازی موصل و نقش کشورهای همسایه از جمله ایران در این فرآیند گفت: موصل از جایگاه سمبلیکی برخوردار است و در آن سر افعی قطع شد.

الموسوی با تاکید بر این‌که تمام آحاد عراق در آزادسازی این کشور مشارکت کردند و در بازسازی آن نیز مشارکت خواهند داشت،‌ به منابع و ثروت‌های عراق در این چارچوب اشاره کرد و گفت: تمام استان‌های عراق از جمله موصل شامل بازسازی قرار می‌گیرند.

سفیر عراق در تهران با بیان این‌که ما از کشورهایی که برای بازسازی عراق اعلام آمادگی کرده‌اند، تشکر می‌کنیم گفت: دولت و ملت عراق با این پیروزی توانستند صلح و آرامش را برای کشورهای دیگر ایجاد کنند و در همین چارچوب طبیعی است که کشورهای دیگر و زیادی نیز برای مشارکت در بازسازی عراق اعلام آمادگی کنند.



این دیپلمات عراقی با تاکید بر این‌که ملت عراق متحدانه به بازسازی کشور خود اقدام می‌کنند، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به نقش مرجعیت این کشور در تحولات اخیر در عراق اشاره کرد و افزود: ملت عراق، ملت بزرگی است که از دشواری‌های بزرگی عبور کرده و خواهد توانست از مشکلات پیش رو نیز با موفقیت عبور کند. کشور عراق،‌ کشور تاریخ،‌ انبیاء و ائمه است و نسبت به آینده عراق نگران نباشید.

این مقام عراقی در تهران با اشاره به امضای دفتر یادبود آزادسازی عراق از سوی نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران و همچنین مقامات جمهوری اسلامی ایران،‌ اظهار کرد: پیروزی کسب شده در عراق یک پیروزی بین‌المللی است و مختص تمام آحاد ملت عراق است.

الموسوی با تاکید بر این‌که ما اهمیت کشور عراق را می‌دانیم، تاکید کرد: عراق در آینده نقش عمده‌ای در صلح و آرامش جهان ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به تلاش دولت عراق برای انعکاس جهانی پیروزی به وجود آمده،‌ افزود: در همین چارچوب هفته گذشته در منطقه دولت‌آباد تهران جشن پیروزی موصل را برگزار کردیم و قرار است جشن بزرگ‌تری نیز هفته آینده با حضور نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران و عراقی‌های ساکن ایران در تهران برگزار شود.

سفیر عراق در تهران افزود: هم‌چنین بروشورها و بیلبوردهایی در تبیین نقش ایران در این پیروزی آماده شده که قرار است در نقاط مختلف تهران توزیع شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =