آخوندی: می‌خواستند صنعت هوانوردی را یک‌شبه واگذار کنند

وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع فرهاد پرورش و معارفه سرپرست جدید هما، حلم و صبوری پرورش را عامل تداوم فعالیت‌های هما در شرایط سخت تحریم دانست و گفت: همه باید سرپرست جدید ایران‌ایر را برای ادامه این راه همیاری کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع فرهاد پرورش و معارفه خانم فرزانه شرفبافی سرپرست جدید هما گفت: از اینكه یك بار دیگر در جمع همكارانم در هما هستم خوشنود بوده و در تلاشم كه یكبار دیگر برای توسعه این شركت و ارتقای آن برای رقابت در سطح منطقه با یكدیگر گام برداریم.

آخوندی ادامه داد: آقای پرورش در طول مدت مدیریت خود در هما كارهای سختی را انجام دادند. ویژگی صبوری و بردباری وی درخور تقدیر است و عامل مهمی در تداوم فعالیت‌های هما در شرایط سخت تحریم بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط سخت تحریم صبوری آقای پرورش كیمیایی بود كه به كار همه آمد. به سهم خود از خدمات وی تشكر می‌کنم.

وی ادامه داد: یكی از مسائلی كه در كشور ما از آن برداشت اشتباهی شد بحث خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ و سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری بود.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که در سال ۹۱ و قبل از شروع مسئولیتم در كتابی در این باره مطالبی را نوشتم، گفت: سرجمع سرمایه‌گذاری‌ها و انباشتی كه ملت ایران در دولت مدرن در حوزه صنعت داشت چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه بود كه در قالب شركت‌های مختلف در حوزه‌های پتروشیمی و سایر حوزه‌ها وجود داشت. بااین حال از نظر من نكته بسیار مهم‌تر فرهنگ صنعتی و سازمانی بود كه در این شركت‌ها انباشت شده بود و تمام ایده خصوصی‌سازی یافتن راهكار برای ثروت ملی، انسانی، فناوری و مادی بود كه بتواند نرخ بهره‌وری را بیشتر كند.

آخوندی ادامه داد: جفای بزرگ در حق ملت ایران و صنعت این بود كه تمام این ثروت به ثروت مادی تبدیل و معادل شد یا اینكه ساختمان و تجهیزات بنگاه‌ها را ارزیابی و نهایتا با اعلام اینكه اینها شر هستند اقدام به دفع شر نمودند.

وی افزود: خصوصی سازی در تمام دنیا از ۱۹۸۵ در حال اجراست منتهی در تمام جهان اول به این نكته اهمیت می‌دهند كه شركت‌ها را بازسازی نمایند و بعد اقدام به واگذاری آن‌ها كنند. هیچ كشوری در هیچ كجای جهان شركت مخابرات خود را به عنوان دفع شر رد نمی‌كند. مگر می‌شود صنعت پتروشیمی یا صنعت هوانوردی را یك شبه به بهانه خصوصی‌سازی واگذار كرد.

آخوندی به خصوصیات فردی و بردباری فرهاد پرورش اشاره كرد و ادامه داد: از این جهت حلم ایشان ارزشمند است كه با صبوری جلوی واگذاری و ضرر و زیان‌ها را گرفت. می‌خواستند هما را با هر قیمتی بفروشند آن هم بدون محاسبه ارزش سال‌ها تجربه نیروی انسانی و برندی كه افتخار ملت ایران بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: من از جمله كسانی هستم كه به خصوصی‌سازی علاقه‌مند بوده و در آن باره مقاله دارم اما تاكید می‌كنم برای خصوصی‌سازی ابتدا بازسازی ساختاری بنگاه‌های بزرگ و بعد واگذاری این بنگاه‌ها باید انجام شود.

وی ادامه داد: خوشحالیم كه توانستیم هما را به چرخه بازسازی ساختاری برگردانیم و امیدواریم این سازمان بتواند در مسیر توسعه گام بردارد.

آخوندی به سرپرست جدید هما اشاره كرد و گفت: امیدوارم خانم شرفبافی با اندیشه‌های نو، انرژی تازه و توان بیشتر این راه را ادامه دهد. من مطمئن هستم به كمك شما همائیان عزیز یك همای سرافراز را خواهیم داشت و همچنین امیدوارم كه بتوانیم با كمك یكدیگر خانم شرفبافی را بر انجام ماموریت جدید یاری دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز امیدواری كرد كه فرهاد پرورش در ماموریت جدید خود موفق باشد و ادامه داد: خانواده صنعت هوانوردی خانواده‌ای كوچك اما موثر در توسعه ملی است. برهمین اساس سازمان هواپیمایی کشوری، شركت فرودگاه‌ها و خود ما در وزارتخانه باید با كمك و همكاری یكدیگر در توسعه این صنعت گام برداریم.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    69 1
    هم هواپیمایی رو می خواستند بفروشند هم هتل های هما رو. این خیلی اتفاق نادرستی بود
  • سهمی A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    66 0
    شبه دولتی ها در سال های گذشته و در عرصه های مختلف ثابت کردند که برای رفاه مردم و مال مردم، هیچ ارزشی قائل نیستند
  • منا A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    13 51
    آقای آخوندی خب چرا نمی ذارین هما خصوصی شه؟ مثل شرکت هواپیمایی ماهان مگه خصوصی نیست؟ کارآمدیش از ایران ایر بیشتر نباشه کمتر نیست.
  • همشهری A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    8 27
    الان تو زیر مجموعه وزارت راه کلی شرکت و نهاد هست که میش ه واگذارش کرد و به بخش خصوصی سپردش. شما که همیشه مدعی حمایت از بخش خصوصی بودین و حتی توی گفتگویی گفتین که پیش نویس اصل 44 رو اولیه اش رو شما با آقای دانش جعفری نوشتین چرا هیچی رو واگذار نکردین؟ این رویکرد درستیه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    20 19
    آقای آخوندی هما یه شرکت زیان ده هستش. اینو چی می گین؟
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    63 1
    اون بخش خصوصی هم همه میدونیم کجا هست.
    • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
      33 3
      اتفاقا آقای آخوندی هم چوب همین رو خورد چونکه تمام پروژه هایی که با همکاری اونا بود رو سیستمی کرد و تلاش کرد از رقابت با بخش خصوصی خارج شون کنه ولی در عمل قاعدتا قدرت اجرایی اونا بیشتره دیگه.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    8 8
    توی توضیحات تونم گفتین به خصوصی سازی علاقه دارین ما هم مقاله های شما رو خوندیم ولی آقای وزیر اینکه گفتین بازسازی ساختاری بنگاه‌های بزرگ و بعد واگذاری این بنگاه‌ها باید صورت بگیره مگه غیر از اینه که کار خود حاکمیت و نهادهای دولتی است. می شه به این پاسخ بدین که آیا اساسا علاقه کاری رو پیش می بره یا اینکه عمل هم می خواد. چرا نیومدین مثلا شرکت های دولتی زیر مجموعه تون رو از کوچیک هاش واگذار کنین
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    10 5
    یه تیکه از سوالم هم جا موند و می دونم که نمی بینید ولی واسه آروم شدن خاطر خودم می گم اونم اینکه اگه اومده بودین به طور مثال راه آهن رو کامل در دست بخش خصوصی قرار داده بودین قاعدتا کسی نمی اومد برای سهم خواهی سیاسی برخورد دو تا قطار که حادثه تلخی بود رو بندازه گردن شما و استیضاح تون کنه.
    • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
      6 7
      ایشان وزیری هستن که خیلی تو قضیه قطار مشخص نشد نقصر هستند یا نه
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    10 2
    بابا ما عادت داشتیم به این طرز فکر که هر جمعه خبر بزنن استقلال و پرسپولیس و هتل هما داره واگذار میشه و بعدشم تایید نشه. کاملا مشخص بود که اتفاقی می خوان این کار رو بکنن. افتضاحی می شد اگر این اتفاق ها می افتاد.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    32 0
    آقای آخوندی شما بهینه ترین استفاده رو از برجام با خرید هواپیماهای خارجی کردین. گذشته رو بیخیال و توی این فرصتی که باقی مونده بی زخمت مرحمت کنین یه اتفاق برای صنعت هوایی کشورمون رقم بزنین. یه راهکاری بدین که قدرت خوبی در عرصه هوایی دنیا شیم. ما شاه راه هستیم به تمام کشورهای اروپایی
  • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    18 3
    آقای آخوندی مدل خصوصی سازی مخابرات چی؟
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    9 1
    عجب
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    5 24
    بله شما خوبید
  • سمندون IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    15 0
    نمی خواستند نابود کنند راحت می خواستنند یک شبه . بالای 500میلیار تومان بجیب بزنند انهم با وام بانکی بخرند مثل سایر کارخانه.ها یا مرغداریهای بزرگ کاسبان تحریم
  • بی نام DE ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    0 4
    ازاول كه اينطور نبود
  • بی نام DE ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    11 2
    آقای آخوندی من راستش روزی که یهو جو سازی کردن تو برخورد با اون خبرنگار تلویزیون از دست شما دلخور بودم ولی وقتی مطالبی که مطرح می کنین رو رصد می کنم می بینم حرفای کارشناسی خوبی می زنین ولی برادر من اینا رو عملیاتی کنین. ممنون
  • عباس A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    11 6
    سلام ،جناب آقای آخوندی یکی از بهترین وزیران کابینه جناب دکتر روحانی هستند که امیدواریم در دور بعدی هم انتخاب شوند تا بتوانند برنامه هایی را که در دست انجام دارند باتمام برسانند .نوسازی ناوگان هوایی یکی از بزرگترین کارهایی هست که ایشان درحال انجام دارند.
    • عباسعلی مستعان IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      3 5
      ایشان دقیقا چیکار کردن که بهترینن؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    2 1
    بر خلاف نظر آقای وزیر باید بگم در همه جای دنیا خصوصی سازی صورت می گیره تا صنایع با سرمایه و مدیریت کارآمدتر اداره و بازسازی بشه. چون اگر دولت بتونه و بخواد شرکت رو بازسازی کنه که دیگه احتیاجی به واگذاری نداره.
  • هاشم IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    6 2
    آخوندی لیبرال است.
  • بی نام RO ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    3 1
    با فاجعه واگذاری مسافری رجا به بخش خصوصی جنایتی وحشتناک در حق راه آهن مسافری شد آقای وزیر محض رضای خدا فکری بکنید نگدارید مدیران دوران احمدی نژادی مانده در راه آهن همچنان نقش تئوریسین را ایفا کنند نگذارید اوضاع بیش از پبش سردر گم تر گردد
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    1 0
    سلام. جناب وزیر لطفا پیگیری بفرمایید ببنید قضیه بیمه ها و استخر شرکت فرودگاه چطور و با چه روابطی به شرکت وابسته به صندوق کارآفرینی امید واگذار شده است.