در دیدار سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه کشورمان با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در محل آژانس، روابط و همکاری های موجود میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار که در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام، که قرار است‌ صبح فردا به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمیت در وین برگزار شود، صورت گرفت، معاون وزیر خارجه کشورمان ضمن تشریح سیاست های اصولی کشورمان در زمینه برجام و اجرای تعهدات مربوطه بر اهمیت و حساسیت نقش آژانس و وظایف آن در زمینه نظارت بر اجرای توافق هسته ای با بي طرفي كامل و بصورت حرفه اي تاکید و از بد عهدی و برخوردهای غیرسازنده دولت جدید آمریکا در این زمینه بشدت انتقاد کرد.

یوکیا آمانو نیز در این دیدار ضمن تقدیر از روند مطلوب و همکاری های خوب جمهوری اسلامی ایران با آژانس و انجام تعهدات مرتبط هسته ای از سوی کشورمان که در گزارشات منتشره از سوی آژانس منعکس شده است اظهار امیدواری کرد که اجرای دقیق برجام از سوی همه طرف ها ادامه یابد.

نشست کمیسیون مشترک برجام صبح فردا با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک در وین برگزار خواهد شد.

عراقچی همچنین پس از دیدار با آمانو اظهار داشت: ما برای نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه برگزار می شود در وین هستیم و هر بار از این فرصت برای دیدار با آقای آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مرور همکاری ایران و آژانس بخصوص در حوزه برجام هم استفاده می کنیم.

وی افزود: طبیعی است که هر چند ماه لازم است که مسائل و مشکلات حین اجرا مرور شده و راه حلی برای آنها پیدا و حل و فصل شود.

وی گفت، خوشبختانه با فضای خوبی که میان ایران و آژانس وجود دارد، این کار بخوبی انجام می شود. این بار هم مسائلی وجود داشت که در حین اجرا مشکلاتی ایجاد کرده بود که با آقای آمانو مطرح شد و به درک مشترکی درباره این مسائل و اجرای آنها رسیدیم.

معاون وزیر امورخارجه تاکید کرد: مساله مهم این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و این در گزارش های مختلف آژانس هم بخوبی منعکس شده است و این نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران است که در مقابل همه بدعهدی هایی که آمریکا و دیگرانی ممکن است کرده باشند، در عرصه بین المللی بنا به گواهی آژانس کاملا به تعهدات خود پایبند است و این تا حدی هم نتیجه همکاری خوبی است که میان ما و آژانس وجود دارد.

آژانس باید با ضوابط ما هماهنگ شود
عراقچی در خصوص مسائل مطرح شده با آمانو گفت: جلسات مستمری میان کارشناسان ما و سازمان انرژی اتمی و آژانس وجود دارد و برخی موارد هست که نیاز به تصمیمات در سطح سیاسی دارد و من در سفرهایی که به وین دارم در این زمینه گفت وگو می کنم و این مسائل هم حل و فصل می شود.

وی افزود: تصمیمات فنی این جلسات درباره نحوه کار آژانس در ایران نسبت به برجام است؛ ما قواعد و ضوابطی داریم که آژانس حتما باید با آنها هماهنگ شود.

وی تصریح کرد، همکاری میان ایران و آژانس در سطح بسیار خوبی است و بدون اشکال پیش می رود.


گزینه های مختلفی داریم

عراقچی در پاسخ به سئوال درباره جلسه کمیسیون مشترک و پاسخ ایران به نقض برجام به وسیله آمریکا گفت: بررسی آخرین وضعیت اجرای برجام و گلایه هایی که ایران از آمریکا دارد در جلسه روز جمعه کمیسیون مشترک برجام مطرح می شود.
وی خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک برجام محیط مناسبی فراهم می کند برای اینکه دیدگاههای کشورهای مختلف در آنجا مطرح و سوء تفاهمات رفع می شود و اعتراضات و اشکالات در آنجا بحث و بررسی شود.

وی افزود: در طول یک سال و نیمی که از اجرای برجام گذشته است ایران به گواهی آژانس همواره به تعهدات خود پایبند بوده اما طرف مقابل بخصوص دولت آمریکا در عملکرد خود بدعهدی، پیمان شکنی ها، تاخیرها و تعلل های زیادی داشته و ما همواره اینها را در کمیسیون مشترک بحث کردیم که برخی از آنها جبران شده است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: البته جمهوری اسلامی ایران خودش در خصوص اینکه بدعهدی آمریکا و در نهایت نقض برجام توسط آمریکا با چه عکس العملی مواجه شود، تصمیم می گیرد و برجام چنین اختیاری به ایران داده است.

عراقچی تصریح کرد: اگر از مکانیزم های حل اختلاف در برجام نتیجه نگیریم، گزینه هایی در مقابل خود داریم که در باره ابعاد آنها بررسی های لازم را کرده ایم و با توجه به شرایط تصمیم می گیریم. نقض برجام و عدم پایبندی آمریکا به برخی از تعهدات خودش در برجام روشن است درمورد اینکه این عدم پایبندی با چه عکس العملی باید مواجه شود و این که اولا نقض صورت گرفته یا نه و چه درجه ای داشته و آیا نقض فاحش بوده است یا نه مواردی است که هیات نظارت بر برجام درباره آن تصمیم گیری می کند.

هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام که دومین جلسه آن در زمان دولت دونالد ترامپ است، در حالی فردا (جمعه) برگزار خواهد شد که آمریکا به مواضع ضد و نقیض و بازی رسانه ای خود، برای سرپوش گذاشتن بر نقض برجام ادامه می دهد و این مهم توجه ویژه کمیسیون مشترک را می طلبد.

توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل مذاکراتی دشوار و طولانی بود که بدون احتساب سوابق بحث با تروییکای اروپایی، دست کم از توافق نوامبر 2013ژنو، حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوییه 2015 (23 تیر 94) در وین به سرانجام رسید. در این دو سال، اجرای برجام با فراز و نشیب هایی رو به رو بوده و کمیسیون مشترک برجام نیز در وین بطور مرتب تشکیل جلسه داده و به روند اجرای آن نظارت کرده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =