ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه یک هیئت سیاسی – تجاری را به سوریه اعزام کرده است .

به گزارش عصر ایران روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا با اشاره به این مطلب نوشت که هدف اصلی سفر این هیئت دیپلماتیک - تجاری به سوریه مذاکره با مقامات دمشق برای تعمیق و گسترش همکاریهای سیاسی و اقتصادی دو کشور و پیدا کردن راهی برای برون رفت از وضعیت موجود در روابط سیاسی و اقتصادی دمشق - واشنگتن است .

بنا به گزارش این روزنامه یکی از اهداف نزدیکی آمریکا به سوریه دور کردن این کشور عربی از ایران و گروه های مقاومت لبنانی - فلسطینی است و واشنگتن می کوشد با ارایه مشوق هایی به سوریه این کشور مهم عربی منطقه را به سوی خود جذب کند .

بنا به گزارش وال استریت ژورنال در این هیئت نمایندگانی از برخی از شرکت های بزرگ آمریکایی از جمله کمپانی "مایکروسافت " ، " دل " ، " دیسکو سیستمز " و " سیمانتک "  دیده می شوند و هدف اعزام نمایندگان این شرکت ها به سوریه گفتگو درباره انتقال تکنولوژی های برتر در حوزه آی تی و دیگر حوزه های همکاری اقتصادی است .

در حال حاضر به دلیل تحریم های سوریه هر گونه معامله و همکاری شرکت های آمریکایی با دولت سوریه مشمول تحریم است و اخیرا و به دلیل ادعاهای اسراییل درباره انتقال موشک های اسکاد از سوی سوریه به حزب الله لبنان، گام های اولیه واشنگتن برای احیای روابط سیاسی و اقتصادی با سوریه با موانعی جدی روبروشده است .

آمریکا در سال 2005 و پس از ترور" رفیق حریری " نخست وزیر فقید لبنان در بیروت به بهانه دست داشتن سوریه در این ترور تحت فشارهای لابی صهیونیستی در آمریکا  سفیر خود از دمشق را فراخواند ، اما در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما واشنگتن گام هایی برای احیای روابط با دمشق برداشته است . از جمله اینکه اخیرا آمریکا دیپلمات برجسته خود " رابرت فورد " را به عنوان سفیر جدید خود در دمشق تعیین کرده است و اعزام این سفیر جدید منوط به رای مثبت کنگره است .

 اما مخالفان جمهوریخواه دولت اوباما در کنگره تهدید کرده اند که تازمانی که رفتار دولت اسد درباره همکاری با حزب الله و حماس و نیز همکاری کامل این کشور در زمینه تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی از سوریه محقق نشود به اعزام سفیر جدید به دمشق رای نخواهند داد .

هیئت آمریکایی قرار است در دمشق با بشار اسد رییس جمهوری و برخی دیگر از اعضای کابینه سوریه و فعالان اقتصادی این کشور دیدار و گفت و گو کند .

پرزیدنت بشار اسد پیش از این از واشنگتن خواسته بود تا به شرکت های آمریکایی اجازه دهد تا سیستم ارتباطات اینترنتی - تلفنی سوریه را ارتقا دهند ، اما این خواسته اسد بنا به تحریم های اعمالی امریکا از سال 2004 ( که همچنان پا برجا است ) میسر نیست .

به نظر می رسد سفر چهار روزه این هیئت آمریکایی  به سوریه پاسخی به درخواست بشار اسد از همتای آمریکایی خود باراک اوباما باشد .

یک مقام آمریکایی در وزارت امور خارجه این کشور به روزنامه وال استریت ژورنال گفت که امیدوار است این سفر زمینه همکاری هر چه بیشتر آمریکا و سوریه را فراهم کند . وی افزوده است که وزارت امور خارجه آمریکا به نتایج این سفر خوش بین است .

در این هیئت " الک راس " نماینده  هیلاری کلینتون در امور آزادی جهانی اینترنت نیز حضور دارد . سفر این هیئت با انتقادهایی از جانب لابی صهیونیستی آمریکا ، فعالان حقوق بشر و اپوزیسیون سوری در خارج از کشور مواجه شده است .

منتقدان ، فقدان آزادی های سیاسی و رسانه ای در سوریه و سرکوب شدید مخالفان از سوی دولت دمشق را دلیل اصلی انتقاد خود از سفر هیئت آمریکایی به دمشق می دانند . برخی دیگر از فعالان مخالف دولت اسد همچنین نگران  این هستند که دولت بشار اسد با بهره مندی از تکنولوژی شرکت های آمریکایی در حوزه ارتباطات و اینترنت به سرکوب بیشتر و بهتر منتقدان داخلی بپردازد .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69096

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =