۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۸

بازخوانی مواجهه سازمان محیط زیست با خودروسازان

رسول شقاقی: نحوه مواجهه رئیس سازمان محیط زیست با خودروسازان تلفیقی از ریش‌سفیدی، لابی، رفتار ایرانی و اندکی خلاقیت می‌دانم. محمد جواد محمدی‌زاده همچون هر شهروندی می‌داند ایران‌خودرو و سایپا در محصولات پرتیراژ نه تنها از نظر محیط‌زیست خوب نیستند بلکه مشکلات زیادی هم در این زمینه دارند اما در اقدامی کمی عجیب سایپا را اولین پرچم دار محیط زیست کشور می‌خواند، فعالیت‌های ایران‌خودرو برای محیط زیست را برجسته نشان می‌دهد و از علی‌اکبر محرابیان بعنوان وزیر سبز دوستدار محیط زیست تقدیر می‌کند.

 یک نمونه از علاقه وی به صنعت خودرو را سال گذشته در رونمایی از محصول جدید وانت دیزل نیسان شرکت زامیاد می‌توان مثال آورد که با علاقه حضور پیدا کرد و سخن گفت.

او البته همچون برنامه‌های اخیری که با سایپا و ایران‌خودرو داشته، هیچ انتقادی نکرد و فقط یک توصیه داشت «ظاهر وانت نیسان را عوض کنید.» در تمام برنامه‌هایش با خودروسازان که با علاقه زیاد پیگیری می‌شود، هیچ سخنی از ارتقا استانداردهای سوخت، حرکت در جهت بازیافت‌پذیر کردن قطعات خودرو و موارد این چنینی دیده نمی‌شود تا متولی محیط‌زیست دست‌کم در رسانه‌ها خیال خودروسازان را از جانب انتقادات رها کند.

اما رفتار آقای رئیس بخش دیگری نیز دارد و آن حضور ایران‌خودرو و سایپا در پروژه‌هایی همچون آهوی ایرانی و کاشت یک درخت به‌ازاء تولید یک خودرو است که به عنوان مسوولیت اجتماعی ایران‌خودرو و سایپا تعریف شده است.

در واقع او با نوعی کدخدا‌منشی دوست دارد خودروسازان خود برای همکاری با محیط‌زیست ورود کنند و در این بین گرچه ممکن است توافقات، فرصت‌ها و یا شاید امتیازاتی به آنها بدهد اما امتیازاتی دست‌کم تبلیغاتی نیز برای سازمان محیط‌زیست ایجاد می‌کند.

اینکه روش محمدی زاده در ارتباط با خودروسازان چه نتیجه‌ای خواهد داشت، برای قضاوت زود است اما تفاوت این روش مخصوصا اگر با دادن امتیاز به خودروسازان در مورد تعویق استاندارها و یا موارد این‌چنینی باشد نمی تواند منافع درازمدت محیط‌زیست کشور را حفظ کند.

کد خبر 69138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =