جماران نوشت: در حالی که قرار است 5 روز دیگر روحانی برای دومین بار افراد مورد اعتماد خود را برای کابینه انتخاب کند، همچنان بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها گرم است؛ اما به نظر می‌رسد نسبت به روزهای پیش می‌توان با قطعیت بیشتری در مورد برخی گزینه‌ها سخن گفت.

تا کنون ابقای جواد ظریف در وزارت خارجه، سید حسن قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت، چیت چیان در وزارت نیرو، محمود علوی در وزارت اطلاعات و مصطفی پورمحمدی در وزارت دادگستری قطعی است.
همچنین خبرها حاکی از آن است که اسحاق جهانگیری در سمت معاون اولی خواهد ماند و وزیر کشور فعلی باز هم به مجلس معرفی خواهد شد.
شایعات پیرامون وزارت نفت نیز همچنان گرم است. با آنکه صحبت هایی از رفتن شیخ الوزرای روحانی به گوش میرسد، اما با توجه به عملکرد موفق زنگنه در این وزارت خانه و رضایت بهارستانی ها از او، به نظر می رسد ماندن او در کابینه قطعی باشد؛ اما روز گذشته محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه مهندسین از فشارهای زیادی که بر زنگنه وارد شده است سخن گفت و معتقد بود وزیر نفت فعلی برای ادامه فعالیت خود در این وزارت خانه بی میل است. تا کنون جدی ترین گزینه مطرح شده برای جانشینی زنگنه، حبیب الله بی طرف، وزیر نیروی دولت خاتمی است.
اما همچنان کارشناسان در مود تیم اقتصادی دولت ابراز نگرانی می کنند. حسین راغفر نیز در گفت و گو با فرارو اعلام کرد نوعی بی تناسبی در این زمینه در حال رخ دادن است.
ماندن سیف در بانک مرکزی قطعی است و خبر ها حاکی از آن است که واعظی، نوبخت و نهاوندیان به هر شکل در کابینه تاثیر گذار خواهند بود؛ به نظر میرسد نوبخت در سازمان برنامه و بودجه بماند و طیب نیا و ربیعی نیز در سمت فعلی خود در وزارت اقتصاد و وزارت کار ابقا شوند. البته خبر هایی به گوش میرسد که ممکن است طیب نیا متصدی وزارت علوم شود.
تغییر در وزارت صنعت نیز پیش از این با اعلام عدم تمایل نعمت زاده برای ماندن قطعی شده بود و به نظر میرسد روحانی میخواهد محمد شریعتمداری را که تا پیش از این از گزینه های قطعی وزارت کشور بود، به جای نعمت زاده بنشاند.
اما سرنوشت وزارت علوم و آموزش و پرورش همچنان در هاله ای از ابهام است. احتمال پایان کار وزیر علوم بسیار زیاد است. محمد فرهادی در واقع گزینه ای از سر اجبار برای وزارت علوم بوده است. او پس از استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا به این سمت منصوب شد، اما شواهد نشان می دهد عملکردش مورد رضایت روحانی نیست. روحانی در ابتدای دولت خود مانور زیادی روی موضوع بورسیه ها داد و در این راه، فرجی دانا کاملا او را همراهی کرد. اما فرهادی تلاش کرد تا حد امکان به مباحث جنجالی ورود نکند. اکنون که هم دولت یازدهم به پایان راه خود رسیده و هم مجلس تغییر کرده، احتمال زیادی وجود دارد که روحانی فردی همراه تر با خود را برای این سمت برگزیند؛ البته همچنان گزینه ای قطعی برای این وزارت خانه مطرح نشه است، اما همچان نام کسانی چون توفیقی، فرجی دانا و ستاری به گوش میرسد؛ همانطور که پیش از این گفته شد، نام طیب نیا و سبحان اللهی نیز نیز به تازگی مطرح شده است.
وزارت آموزش و پرورش نیز تبدیل به کلافی سردرگم شده است که هر روز نام جدیدی برای تصدی آن به گوش میرسد. نوبخت، مولاوردی، علی زرافشان، لیلی بروجردی، و رضوان حکیمی، همه از گزینه هایی هستند که برای این وزارت خانه مطرح شده اند. روز گذشته نیز غلامرضا ظریفیان نیز روز گذشته درباره گزینه های نهایی تصدی وزارت علوم در کابینه دوازدهم، به جماران گفت: گزینه نهایی تصدی وزارت علوم از بین آقایان عبدالرضا باقری، سبحان اللهی و معتمدی خواهد بود.
البته پیش از این سلحشوری از بی تمایلی مولاوردی برای این وزارت خانه گفت و برخی نمایندگان مجلس همچون تابش، حضرتی و صادقی از عدم حضور وزیر زن خبر داده اند. تابش روز گذشته به جماران صراحتا از حضور زنان در پست معاونت به جای وزارت گفت. با توجه به اینکه به نظر می رسد سرنوشت چند وزارت خانه معطوف به وزارت آموزش و پرورش است، مشخص نیست روحانی در نهایت چه تصمیمی در این باب خواهد گرفت.
وزارت ارتباطات نیز همچنان سرنوشت مشخصی ندارد. تنها خبر قطعی در مورد این وزارت خانه رفتن واعظی است. گزینه های احتمالی مطرح شده برای وزارت ارتباطات برات قنبری، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و جواد آذری جهرمی، معاون وزیر ارتباطات هستند.
همچنین وضعیت معاونت ها نیز چندان مشخص نیست. به نظر می رسد رفتن مولاوردی از معاونت زنان و ابتکار از سازمان محیط زیست قطعی است. همچین به نظر میرسد الهام امین زاده نیز در دولت دوازدهم به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی ایفای نقش نکند.
خبرها حاکی از آن است که احتمالا مولاوردی به جای امین زاده خواهد نشست. همچنین در خبرها نام محمد فاضلی به عنوان رئیس سازمان محیط زیست مطرح شده است.
در همین حال همین منابع اطلاع دادند که محمد نهاوندیان از نهاد ریاست جمهوری می رود و محمود واعظی وزیر کنونی ارتباطات جای او را خواهد گرفت.
علاوه بر چالش حضور زنان و لزوم جوانگرایی در کابینه، یکی از چالش های جدی روحانی حضور اقلیت های مذهبی در پست های مهم است. پیش از این محمدباقر نوبخت از عدم وجود محدودیت برای حضور اقلیت های مذهبی در کابینه سخن گفته بود و برخی نمایندگان مجلس مانند مطهری و تابش نیز بر لزوم حضور اقلیت ها تاکید کردند.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =