سلامت کودک با شیر مادر تضمین می شود/ تبعات سهل انگاری برای مادر و کودک

همه ساله اول آگوست که بنام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده و در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود. هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

الهه مهدوی - خبرآنلاین: "آن ونمن" مدیر اجرایی یونیسف در خصوص این مناسبت می گوید: «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر همچنین به ما فرصتی می دهد تا خانواده ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم و یونیسف به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد است.»

اهمیت تغذیه با شیر مادر شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده است. بسیاری از روایات وارده در دین اسلام و در میان متون فقهی، مدت آن را حدود دو سال مشخص کرده اند. پزشکان نیز می گویند کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می کنند، از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادانی که از دیگر منابع غذایی تغذیه می کنند، بر خوردارند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی قلیزاده در گفتگویی، با اشاره به توصیه های دینی در مورد شیر دادن به کودکان می گوید: در اسلام هر چیزی احکام خاصی دارد از جمله در بحث شیر دادن مستحب است خانم به بچه های خودش شیر بدهد.

وی اظهار می کند: از حضرت امام جعفر صادق (ع) نقل شده آغوش چپ مادر، جایگاه مناسب تری برای شیرخوار است که در تحقیقات دانشگاه كورنل، ثابت شده که به دلیل قرار گرفتن قلب انسان در سمت چپ آدمی بدن و ارتباط و وابستگی کودک به ضربان قلب مادر، سمت چپ در شیر دادن به کودک افضل تر است.

حجت الاسلام قلیزاده در مورد جایگاه شیر مادر از دیدگاه دین اسلام می گوید: روایتی از امیر المومنین (ع) داریم که فرمودند هیچ شیری برای کودک با برکت تر از شیر مادر نیست.

وی ادامه می‌دهد: شیر مادر به تنهایی تا پایان شش ماهگی برای رشد کودک کافی است و کودک به هیچ نوع غذا یا نوشیدنی نیازی ندارد، آغوز که همان شیر زرد رنگ زمان تولد کودک است، حاوی مواد مفید و ارزنده ای است که اولین و بهترین واکسن برای محافظت از کودک و ضد بیماریهای عفونی است.

خاطره زینالی، کارشناس مامایی نیز در مورد عوارض شیر ندادن به بچه می گوید: مادرانی که به بچه های خود شیر نمی دهند‌ یا افزایش خونریزی بعد از زایمان و‌ در نتیجه کم خونی شدید روبرو می شوند.

زینالی می گوید: شیردهی بعد از تولد کودک یک نوع روش پیشگیری بارداری است و مادری که به فرزند خود شیر نمی دهد باید روش دیگری برای جلوگیری از حاملگی خود اقدام کند و با بالا رفتن استرس و اظطراب در این دوره به مرور زمان دچار افسرگی می شوند.

وی اضافه می‌کند: مادرانی که شیر نمی دهند امکان ابتلا به سرطان پستان، رحم و سینه در آنها بالا رفته و دیرتر بدن آنها به حالت عادی خود برمی گردد و چاقی در میان این‌ افراد زیاد می شود .

این کارشناس مامایی در مورد عوارض خارج‌کردن غدد شیردهی قبل از باردارب و  تولد نوزاد می گوید: به مرور زمان سرطان سراغ آنها را گرفته و هورمون های آنها از حالت طبیعی در می آید، کسانی که غدد شیردهی خود را در می آورند به این منظور است که دیگر شیر نمی دهند سرطان سینه می گیرند و حاملگی دوباره آنها به خطر می افتد.

نازیلا قادری، مشاور خانواده، در مورد جایگاه شیر مادر از نظر روان شناسی در زندگی‌نوزاد چنین می گوید: شیر مادر دارای آنتی اکسیدانهایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک شده و این عامل باعث می شود کودک کمتر بیمار شود و این برای اوایل زندگی کودک مناسب است.

قادری در مورد تاثیر شیر مادر از لحاظ روانی برای کودک و مادر می گوید: کودکان در بدو تولد به غیر از مادر که در رحم او بزرگ شده اند کس دیگری را نمی شناسند و شیردهی اولیه حس محیط امن و آرام را به کودک می دهد، بعدها با رشد کودک و افزایش نیاز به امنیت عاطفی برای تشکیل شخصیت وی در آینده، در آغوش مادر می توان این حس را ایجاد کرد.

وی در مورد پیامدهای نخوردن شیر مادر برای کودک و مادر می گوید: کودکان در حدود 18 ماهگی دچار اضطراب دلبستگی می شوند که این مسئله در کودکانی که در آغوش مادر شیر خورده اند یا به روش مناسب از شیر گرفته شده اند کمتر دیده شده است کودکانی که در آغوش مادر شیر نمی خوردند در خود حس طرد شدگی و محرومیت از محبت دارند که این مسئله می تواند در شکل گیری شخصیت آینده فرد تاثیر بگذارد.

این مشاور خانواده در مورد کودکانی که بالاتر از دو سال شیر مادر مصرف می کنند، می گوید: شیر خوردن کودک بیشتر از دو سالگی به دلیل وابستگی بین مادر و کودک است که در شخصیت آینده کودک تاثیر گذار خواهد بود.

دکتر کاظم سخا متخصص کودک و‌‌‌ نوجوان در مورد تاثیر جایگاه شیر مادر در سلامت کودکان می گوید: شیر مادر غذای کامل برای کودک است، شیر خشک های پیشرفته ای نیز وجود دارد که چربی و پروتئین آن نزدیک به شیر مادر است ولی شیر مادر جای هیچ شیر خشک را نمی دهد و در سلامتی کودکان تاثیر بیشتری دارد.

وی می گوید: نوزاد بعد از نیم ساعت از تولد خود تا دو سالگی می تواند شیر بخورد و همینطور می تواند بعد از شش ماهگی نیز غذاهای کمکی مصرف کند و اگر مادر بتواند به نوزادش درست شیر بدهد تا دو سالگی برای رشد کودک و تغذیه او کافی است.

دکتر سخا افزود: شیر مادر باعث می شود جلوی بسیاری از بیماریها گرفته شود از جمله بیماری نوزادان نو رس و یک رابطه عاطفی بسیار قوی بین مادر و فرزند ایجاد شود.

این متخصص کودک و نوجوان در مورد ضرر  عدم شیردهی برای مادران می گوید: شیردهی به کودک باعث می شود که رحم مادر جمع شده وبرای مدتی جلوی عادت ماهانه را می گیرد و با شیردادن جلوی سرطان و بسیاری از بیماری ها گرفته می شود.

وی با تخمین حدود مصرف شیرخشک میان مادران جواکو نوزادان می گوید:90 درصد مراجعه کنندگان من شیر مادر مصرف می کنند و تنها در شرایط خاص مجبور هستیم شیر خشک تجویز کنیم.

دکتر کاظم سخا می گوید: اگر کودک در هر ماه نیم کیلو افزایش وزن داشته باشد به او شیر خشک تجویز نمی کنیم.

***

در این وانفسایی که موضوع تغذیه و سبک زندگی سالم به معضل و دغدغه ی اصلی جوامع بدل شده است، کوتاهی در خصوص اهمیت شیر مادر تبعات جبران ناپذیری دارد که پیامدهای منفی آن سالها بعد دامنگیر مادر و کودک خواهد شد. شیر مادر را جدی بگیریم!

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =