ایجاد تشکل‌های آب بران با هدف مشارکت در مدیریت منابع آب زیرزمینی

مدیر پروژه اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: طرح احیاء و تعادل‌‌بخشی به منظور حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی کشور است و با هدف افزایش و ارتقاء سطح آگاهی جامعه و همچنین آشنا شدن با چالش‌های بخش آب در همه ابعاد تشکیل شد که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این طرح اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، محمدرضا کروند با بیان این مطلب که گام اول در مسیر طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، تغییر نگرش و باورهای گذشته و ایجاد بینش مبتنی بر حقایق و شرایط پیش روی منابع آب کشور است، اظهار کرد: این تغییر مشتمل بر سطوح عموم مردم، بهره‌برداران به ویژه در بخش کشاورزی و همچنین مدیران و متولیان کلان و خرد در ارتباط با لزوم رویکردهای غیرسازه‌ای و مدیریت صحیح و بهینه مصرف آب در بخش‌های مختلف است.

وی افزود: از بخش‌های مختلف این طرح می‌توان به آموزشی، مشارکتی، ارتباطی رسانه‌ای، انگیزش و تشویقی، ارزیابی، ارزشیابی و مستندسازی و گزارش‌ها اشاره کرد که تهیه این آثار باید با موضوع بحران آب، مسائل و مشکلات آب، برداشت بی‌رویه آب، راهکارهای صرفه‌جویی آب است

مدیر پروژه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تصریح کرد: شرکت ما در این راستا در حال فعالیت است و تاکنون اقداماتی مانند برگزاری جلسات با حضور اساتید دانشگاه، برگزاری کلاس‌های آموزشی و دعوت از اساتید، 10 جلد کتابچه چاپ شده، تهیه فیلم بلند و نیمه بلند، عقد قرارداد جهت تهیه 10 فیلم کوتاه 100 ثانیه‌ای، برگزاری نمایشگاه و... انجام شده است.

کرموند خاطرنشان کرد: از بخش خصوصی انتظار می‎رود با صرفه‌جویی در مصرف آب و رعایت سقف تخصیص ابلاغی برای طرح‌های صنعتی و کشاورزی- شناسایی، معرفی و بکارگیری فناوری‌های روز دنیا در زمینه افزایش بهره‌وری آب- سرمایه‌گذاری در زمینه طرح‌های انتقال آب از دریای جنوب به نواحی مرکزی کشور- کمک به دولت در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی در زمینه کاهش تصدی‌گری- یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و ایجاد تشکل‌های آب بران با هدف مشارکت در مدیریت منابع آب زیرزمینی گام بزرگی برداشته شود.

وی بیان کرد: طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب که به اختصار از آن با عنوان داناب یاد می‌شود براساس ایده‌ای علمی برگرفته از مطالعات جامع پیرامون طرح‌هیا فرهنگی و آموزشی، در سال تحصیلی 89-1388 در یکی از استان‌های کشور به اجرا درآمد.

مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای لرستان افزود: در این طرح که جامعه مخاطب آن دانش‌آموزان هستند، برنامه‌ریزی کرده تا مسائل و چالش‌های اصلی حوزه آب اعم از مسائل ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی، مسائل کیفی، بحث آب مجازی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب و... در روندی نظام‌مند مورد آموزش قرار گیرد.

کرموند گفت: این طرح پس از اجرای موفق در یکی از استان‌های کشور(خراسان رضوی) در سال تحصیلی 90-1389 در چند استان کشور و ضرورت اقدامات جدی و فراگیر در عرصه آموزش و بهبود فرهنگ در قبال مسائل حوزه آب، برای سال تحصیلی 91-90 به عنوان پایلوت اجرا شد. سنجش اثربخشی طرح در اجرای دوساله، حاکی از موفقیت آن بوده است .

 

46

 

کد خبر 693459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =