برای کار فرهنگی ابتدا باید معیشت هنرمند تامین شود

یک فعال فرهنگی در تبریز گفت: برای داشتن دغدغه فرهنگی و خلق آثار ماندگار اول باید دغدغه مالی هنرمندان را پاسخگو باشیم، برای کار فرهنگی قبلا باید معیشت تامین شود.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، حسن اطلاعت در مراسم رونمایی از فیلم «دومان» با بیان اینکه فرصت مغتنمی است برای من که در جمع فرهیختگان و صاحبان هنر، اندیشه و علاقمندان صنعت سینما حضور دارم، گفت: در فضای محدود و سنگین سال ۱۳۶۲ اولین شماره های ماهنامه فیلم منتشر شد که تنها روزنه ما با دنیای خارج محسوب می شد، در آن دوران ما که امکانات و موقعیت محدودی داشتیم به این مقوله علاقمند شدیم، در کلاس های فیلمسازی خانه فیلم حوزه هنری ثبت نام و در کارگاههای آموزشی شرکت کردیم و وارد انجمن سینمای جوان شدیم.
وی افزود: بعدها من با دو نفر از هم دوره هایم اکیپی تشکیل داده و در قالب یک موسسه فیلمسازی وارد کارهای فیلم و عکس شدیم، در قالب این موسسه تهیه کنندگی یک فیلم شانزده میلیمتری را بر عهده گرفتیم که محمد آزادگر نیز یکی از عوامل تولید آن فیلم بود.
این فعال فرهنگی بخش خصوصی، گفت: زمانی که دانشجوی دانشگاه تبریز بودم و همزمان با مراحل پایانی تحصیل و دغدغه اشتغال، مقاله ای تحت عنوان "اول ساندویچ، بعدا سینما" در نشریات سینمایی آن زمان چاپ کردم که با نگاهی طنزگونه به عدم اجماع بین اقتصاد و فرهنگ، به این نتیجه رسیده بود که برای کار فرهنگی، قبلا باید معیشت تامین شود.
وی با بیان اینکه کاری که تهیه کننده فیلم «دومان» محمدرضا آزادگر انجام داده و پس از تامین معیشت خود، خانواده و احداث زیربناهای آینده زندگی فرزندانش، فرصتی یافته در تبریز فیلم کار کند، تاکید کرد: متاسفانه همه نمی توانند مثل این هنرمند، با پشتکار پیش رفته این علاقه را بیست سال با خود حمل کنند و معمولا در همان مسیر ساندویچ گیر می کنند.
حسن اطاعت، خاطرنشان کرد: امروز آمده ام که بگویم اگر سینما را دوست داریم، می توانیم منتظر ساندویچ نمانیم، می توانیم و باید اقتصادمان را از دل آنچه که دوست داریم تامین کنیم.
این فعال عرصه سینما ادامه داد: گاهی بعضی جوان ها برای مشاوره می آیند و می گویند نمی دانم چیکار کنم، پاسخ من به این قشر این است کاری را انجام دهید که دوست دارید، به کاری که دوستش دارید بچسبید و فعلا پول را فراموش کنید، سعی کنید با تمام وجود از آن کار لذت ببرید و روز به روز بهتر و بهتر شوید.
اطلاعت تاکید کرد: اگر واقعا در این حد خوب و موفق باشید، پول هم خودبخود سراغتان می آید، اگر عالم باشید و عالمانه درک کنید، اگر عاشق باشید و عاشقانه فیلم بسازید، تبدیل می شوید به آدمی که جشنواره ها، تهیه کننده ها و صاحبان صنایع فرهنگی به سراغتان می آیند.
وی یادآور شد: اصغر فرهادی چطور کشف شد، در تمام سالهایی که خیلی ها تمام توجهشان را گذاشته بودند روی کوبیدن یکی و توهین به دیگری، اصغر فرهادی عالمانه و عاشقانه فیلمنامه می نوشت و فیلم می ساخت و دیدید که حقش را گرفت، کیارستمی چگونه کیارستمی شد؟ حسش را به سادگی تمام با ساده ترین ابزار و ساده ترین تکنولوژی تولید بیان کرد و نتیجه گرفت، برادران ارک نمونه حاضر و نزدیک ترین مثال افراد موفق سینمایی برای شما هستند.
این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: می پذیرم که بی عدالتی، نابرابری، محدودیت و... هست، اگر اینها نبود که اصلا موقعیت همه ما الان جور دیگری بود، اما در عین حال ارتباطاتی که در حال حاضر وجود دارد، به هیچ عنوان با زمان ما قابل مقایسه نیست، دقیقا به یاد دارم من و برادرم یک شب تمام تا صبح مقابل برفک تلویزیون نشستیم، چون در مجله ای خوانده بودیم که شب ها بدلیل تغییر غلظت هوا، احتمال دارد آنتن ها موج های سرگردان را از دور دست گرفته و نمایش دهند.
حسن اطاعت، افزود: حتی اگر چنین افسانه ای واقعیت داشته باشد هم آنتن رومیزی تلویزیون چهارده اینچ سیاه سفید توشیبا قادر به این کار نبود، ما هم به این امر واقف بودیم اما عطش ارتباط نیاز به دیدن و لمس فضاهای خارج از حصار پیرامونی بود که باعث می شد این کار را بکنیم.
وی خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر به مدد ارتباطاتی که ایجاد شده کافیست کمی تلاش کنید، یک سروگردن بالاتر بروید و مطمئن باشید دوربینی شما را خواهد دید، این روزها دوربین ها همه جا هستند، مهم ما هستیم که چطور ظاهر شویم.
حسن اطاعت، تاکید کرد: تفاوت دیگری که ایجاد شده تکنولوژی است، در عصر فعلی شما به ساده ترین و سریع ترین شکل ممکن می توانید محتوی مورد نظر خود را به مدیا تبدیل و آن را عرضه کنید و جالب اینکه از سختگیری های سابق در مورد فرمت و استاندارد مدیا هم خبری نیست و فیلم های تهیه شده با گوشی تلفن، حتی در جشنواره های بین المللی پخش می شوند.
در پایان ضمن تشکر از عوامل تولید فیلم دومان، می دانم این فیلم تلخ، هر چند مشکلات و گرفتاری های روزگار فعلی ما را به صراحت و حتی خشونتی تجربه نشده، بیان می کند اما امیدوارم اشاره به خشکیدن چشمه های انسانیت، اقتصاد و حتی طبیعت فقط وصف الغم نباشد و خاصیت هشدار دهنده و برانگیزنده در جهت اصلاح داشته باشه باشد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693712

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =