ایسنا نوشت: رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد صادرات نفت ایران به چین با افزایش تقاضا برای نفت سنگین ایرانی پس از کاهش قیمت‌ها از سوی این کشور، در ماه اوت احتمالا به بالاترین میزان در ۱۱ ماه گذشته افزایش پیدا می‌کند.

یک منبع آگاه از برنامه بارگیری نفت‌کش ها اظهار کرد: صادرات نفت خام و میعانات از ایران به چین در ماه اوت به ۷۳۳ هزار بشکه در روز می‌رسد که بالاترین میزان از ماه سپتامبر خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود ایران در شرایطی که تولید کشورهای عضو اوپک کاهش پیدا کرده و همچنین کاهش تولید آمریکای لاتین، عرضه نفت سنگین را محدود کرده است، در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ سهم بیشتری از بازار چین کسب کنند.

خریداران چینی همچنین نفت خاورمیانه‌ای بیشتری خریداری می‌کنند زیرا قیمت پایه دوبی در برابر برنت ضعیف‌تر شده است.

محاسبات رویترز نشان می‌دهد ایران برای جذب خریداران قیمت فروش رسمی گریدهای سنگین‌تر نفت ایرانی و فروزان‌ بلند را در سه ماهه سوم به میزان دو سنت درهر بشکه نسبت به سه ماهه دوم سال میلادی جاری کاهش داده است.

با این‌همه به گفته منابع آگاه، مجموع صادرات نفت خام ایران به آسیا در ماه اوت به ۱.۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد که ۰.۳ درصد نسبت به ژوئیه کمتر است.

مجموع صادرات جهانی نفت خام و میعانات ایران در ماه میلادی جاری ممکن است به ۲.۳۷ میلیون بشکه در روز بالغ شود که ۰.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش خواهد داشت که نخستین کاهش سال به سال در چهار ماه گذشته خواهد بود. صادرات نفت خام و میعانات ایران به آسیا ۰.۵ درصد نسبت به ژوئیه افزایش خواهد یافت و به ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد در حالی که صادرات به اروپا ۱۵ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش خواهد داشت و به ۶۱۳ هزار بشکه در روز می‌رسد. صادرات به خاورمیانه تغییر چندانی نخواهد داشت و ۱۱۱ هزار بشکه در روز خواهد بود.

بارگیری نفت ایران به هند ۲۵ درصد در ماه اوت نسبت به ژوئیه کاهش خواهد یافت و به ۳۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد که پایین‌ترین میزان از فوریه سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شود. کاهش واردات از سوی هندی‌ها احتمالا به تلافی اقدام تهران برای عدم اعطای امتیاز توسعه یک میدان گازی به شرکت‌های هندی صورت می‌گیرد.

ایران که از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک معاف شده است، قصد دارد تولیدش را به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و تا پایان سال ۲۰۱۷ به حدود چهار میلیون بشکه در روز برسد.

کره جنوبی در ماه اوت برای نخستین بار از ژانویه سال ۲۰۱۶، از هند به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت خام ایران پیشی می‌گیرد و حدود ۳۸۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران خواهد خرید.

تایوان ماه جاری برای نخستین بار از آوریل نفت ایران را خریداری خواهد کرد که به گفته منابع آگاه، به دو میلیون بشکه بالغ می‌شود. سایر خریداران آسیایی شامل ژاپن هستند که میزان وارداتش با ۶ درصد افزایش نسبت به ژوئیه، به ۱۵۷ هزار بشکه در روز می‌رسد.

در اروپا، ترکیه ۲۵۸ هزار بشکه در روز نفت ایران را خریداری خواهد کرد که ۷ درصد نسبت به ژوئیه افزایش خواهد داد در حالی که ایتالیا ۱۲۹ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد خواهد کرد که نسبت به ماه گذشته تغییر چندانی نشان نمی‌دهد. در خاورمیانه، امارات متحده عربی ۱۱۱ هزار بشکه در روز نفت از ایران خواهد خرید که ۳ درصد نسبت به ژوئیه افزایش خواهد داشت.

به گفته منابع آگاه، ایران علاوه بر صادرات در ماه میلادی جاری، دو میلیون بشکه در ذخایر فراساحلی خود قرار خواهد داد.

39225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =