مریخ نورد کنجکاوی، فردا (یکشنبه) پنجمین جشن تولد خود را به تنهایی در مریخ جشن می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس،مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) در تاریخ 5 اوت به وقت PST (غرب آمریکا) یا 6 اوت 2012 به وقت گرینویچ (15 مرداد 91) در نزدیکی دهانه گیل (Gale Crater) سیاره سرخ فرود آمد.

مأموریت 2.5 میلیارد دلاری آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا برای حدود 2 سال (98 هفته) برنامه ریزی شده بود، اما باتوجه به پایداری و مقاومت شگفت انگیز مریخ نورد در شرایط سخت و خشن مریخ و باوجود بروز نقص های فنی مختلف، مأموریت کنجکاوی تاکنون ادامه یافته است.

مریخ نورد کنجکاوی در فاصله 248 میلیون کیلومتری از زمین قرار داشته و انتقال اطلاعات از مریخ تا زمین حدود 14 دقیقه به طول می انجامد.

مجموعه کاملی از ابزار تجزیه و تحلیل

کنجکاوی از 11 ابزار مختلف علمی- تحقیقاتی شامل 3 دوربین برای تهیه تصاویر منظره ای (landscape)، حسگرهای مختلف برای آنالیز نمونه سنگ های حفاری شده، بررسی جو سیاره برای مولکول های ارگانیک و تشخیص سطوح پرتوها استفاده می کند.

در طول 5 سال گذشته، مریخ نود کنجکاوی 10.57 مایل (17 کیلومتر) را طی کرده است؛ بیش از 200 هزار تصویر - از جمله ده ها تصویر سلفی - تهیه کرده است؛ با انجام عملیات حفاری، از چندین نمونه سنگ مریخی نمونه برداری کرده است و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

علاوه بر تهیه صدها تصویر با وضوح بسیار بالا از مناطق مختلف مریخ بویژه کوه شارپ (Mt Sharp)، کنجکاوی موفق به کشف شواهدی بیشتری از امکان وجود حیات در گذشته باستانی این سیاره شد.

از جمله مأموریت های اصلی کنجکاوی، بررسی سطح و زیر سطح سیاره برای یافتن نشانه هایی از آب و بلوک های سازنده حیات است. باتوجه به وجود لایه های رسوبی خاک رس و گوگرد در اطراف دامنه کوه شارپ، دانشمندان امیدوارند که با کمک کنجکاوی، به شواهدی بیشتری از وجود یک دریاچه باستانی متعلق به 3 میلیارد سال قبل دست پیدا کنند.

آهسته و پیوسته

بدلیل بروز چند مرحله نقص فنی و ایجاد مشکل در چرخ های مریخ نورد، تیم مأموریت با دقت بسیار زیاد، مسیر حرکت کنجکاوی را تعیین می کنند و همین مسئله، یکی از دلایل حرکت نسبتا آهسته مریخ نورد (30 متر در ساعت) بویژه در دامنه کوه شارپ است.

ارتفاع کوه شارپ 5.5 کیلومتر است و کنجکاوی تاکنون موفق به صعود تا ارتفاع 250 متری شده است، البته رسیدن به قله هیچگاه هدف تیم مأموریت نبوده است.

جشن تولد 5 سالگی در مریخ

کنجکاوی درحالی پنجمین سال حضور بر سطح سیاره سرخ را جشن می گیرد که ناسا امیدوار است این مریخ نورد بتواند به مقصد نهایی در فاصله حدود 4.8 کیلومتر دورتر رسیده و دست کم تا سال 2020، به حیات و تحقیقات خود بر سطح مریخ ادامه دهد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =