«خبرجنوب» نوشت: مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس از ایجاد شهرک تخصصی دارویی در فارس خبر داد.

شاهپور قنبري در نشست خبري خود با خبرنگاران به مناسبت 21 مرداد ماه روز صنايع كوچك گفت: يكي از مصوبه هاي شهرك ها و نواحي صنعتي به راه اندازي شهرك تخصصي دارويي اختصاص يافته است كه در منطقه بيضا شهرستان سپيدان مكان يابي شده است.
وي افزود: اين شهرك تخصصي دارويي در زميني به مساحت 475 هكتار ساخته مي شود كه در فاز اول 200 هكتار آن عملياتي شده است.
قنبري با بيان اين كه در حوزه وظايف سختافزاري خود توانستيم در سطح استان با ايجاد زيرساخت ها 70 مصوبه شهرك و نواحي صنعتي را به تصويب برسانيم، اظهار داشت: تاكنون 61 مصوبه اجرايي شده و شصت و دومين مصوبه نيز با همراهي استانداري فارس و ساير دستگاه هاي ذي ربط در مسير راه اندازي است.
وي با اشاره به اين كه به لحاظ تعداد، حدود 94 تا 95 درصد از صنايع استان فارس در رده صنايع كوچك و متوسط قرار دارد، بيان داشت: طي ارزيابي هاي انجام شده 46 درصد اشتغال صنعتي در سطح استان مربوط به بخش صنايع كوچك و متوسط است اين در حالي است كه تنها 24 درصد كل سرمايه گذاري هاي صنعتي به اين حوزه اختصاص يافته است كه نشان دهنده اين است كه اشتغال در اين بخش با رقم بالاتری به نسبت ساير بخش ها انجام مي شود.
مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي فارس با تاكيد بر اين كه صنايع كوچك و متوسط به دليل حجم توليد كم و كامل نبودن سبد محصول با كوچك ترين تنش اقتصادي دچار مشكل مي شوند، گفت: اين بخش نيازمند توجه بيشتر و حمايت هاي ويژه مي باشد.
قنبري از وجود 7 هزار و 222 هكتار زمين در قالب شهرك هاي صنعتي و نواحي صنعتي خبر داد و بيان داشت: از اين ميزان 5 هزار و 234 هكتار عملياتي شده و تقريباً در تمامي شهرستانهاي فارس، ذخيره زمين صنعتي وجود دارد ضمن آن كه حدود 5 هزار و 568 قرارداد واگذاري صنعتي منعقد شده كه مساحت تخصيص يافته آن هزار و 610 هكتار است، همچنين در زمينه اشتغال اسمي، 31 هزار و 384 نفر در شهرك هاي صنعتي مشغول فعاليت اند.
قنبري گفت: طي 4 سال اول دولت يازدهم 708 واحد صنعتي در بخش صنايع كوچك با سرمايه گذاري 6 هزار و 310 ميليارد ريال به بهره برداري رسيده است كه در قالب اين صنايع براي 7 هزار و 487 نفر اشتغالزايي شده است ضمن آن كه 113 هكتار زمين در شهرك هاي صنعتي استان فارس به اين واحدها اختصاص يافته است.
قنبري از بازپس گيري 10 هكتار اراضي راكد در شهرك ها و نواحي صنعتي خبر داد و گفت: اين اراضي به سرمايه گذاران جديد واگذار شده است ضمن آن كه دو هزار و 996 فقره قرارداد طرح منعقد شده كه از اين ميزان يك هزار و 456 واحد پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد دارند.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي فارس افزود: طي سال هاي 92 تا 96، 680 فقره قرارداد عمراني و ايجاد زيرساخت با رقم 158 ميليارد تومان منعقد شده است.
وي با تاكيد بر اينكه توسعه پايدار يكي از برنامه هايي است كه ما به شدت دنبال ميكنيم بيان داشت: تعريف توسعه پايدار استفاده از منابع موجود در راستاي توسعه است، به نحوي كه حيات آيندگان به خطر نيفتد و در اين راستا در فارس 529 فضاي سبز در شهرك ها و نواحي صنعتي ايجاد شده و حدود 600 هزار اصله درخت در شهرك هاي صنعتي كاشته شده است.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي فارس با بيان اينكه 84 درصد پساب واحدهاي در حال بهره برداري تصفيه مي شود، گفت: در شبانه روز ظرفيت جمعي تصفيه خانه هاي سطح استان 800 متر مكعب است.
وي با اشاره به ضعف ساختاري صنايع كوچك و متوسط گفت: براي حمايت از اين بخش، اين صنايع در قالب مدل هاي شبكه اي در كنار هم قرار مي گيرد تا از تجربيات هم بهرهمند شوند و نقاط ضعف هم را همپوشاني كنند.
قنبري با بيان اين كه در فارس 14 خوشه صنعتي شناسايي شده است، اظهار داشت: از اين تعداد 5 خوشه در فاز توسعه قرار گرفته و 3 خوشه صنعتي نيز در مسير توسعه
قرار دارد.
قنبري با تاكيد به اين كه به دنبال توانمندسازي مهارتي و مديريتي واحدهاي كوچك هستيم، افزود: برگزاري تورهاي صنعتي نيز يكي از برنامه هايي است كه دنبال مي شود تا ساير واحدهاي صنعتي در قالب بازديد از اين واحدها از تجربيات آن ها بهره مند شده و به نقاط ضعف خود پي ببرند.
وي با اشاره به اين كه طي سال گذشته 10 تور صنعتي برگزار شده است، گفت: امسال نيز تا كنون 4 تور صنعتي با 91 صنعتگر برگزار شده است.
قنبري با بيان اين كه در بحث خدمات نرمافزاري، به دنبال عارضه يابي واحدهاي صنعتي هستيم گفت: واحدهاي صنعتي داراي عارضه به مركز خدمات فناوري كه همان كلينيك هاي صنعتي هستند معرفي مي شوند و مشاوران اين مركز عارضه هاي اين واحدها را برطرف مي كنند كه اين اقدام كار جديدي است و زمان بر مي باشد.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي فارس در خصوص تعداد واحدهاي صنعتي تعطيل شده گفت: 10 تا 12 درصد اين واحدها تعطيل واقعي هستند و بنا به شرايط كار و فصلي بودن زمان رونق برخي از اين واحدها نمي توان گفت آن ها تعطيل هستند بلكه به دليل بازار خود در فصول مختلف نيمه فعال مي باشند.
قنبري از صدور 4 مجوز شهرك خصوصي خبر داد و اظهار داشت: براي يكي از اين شهركهاي خصوصي، پروانه بهره برداري صادر شده است.
وي افزود: امسال 150 واحد صنعتي به بهرهبرداري مي رسد كه پيشرفت فيزيكي 60 درصد به بالا دارند.
وي با اشاره به اين كه در 60 شهرك و ناحيه صنعتي فارس قيمت حق انتفاع زمين افزايش نيافته است، افزود: افزايش قيمت حق انتفاع حداكثر در 9 درصد شهرك و نواحي بزرگ صنعتي اعمال شده است و در حال حاضر قيمت زمين صنعتي متوسط در استان فارس بين 70 تا 80 هزار تومان است كه مناطق كمتر توسعه يافته برخي از شهرك ها مشمول 50 درصد تخيف مي شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =