۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

تسنیم نوشت: بعد از گذشت ۱۰ ماه از توافق ایدرو و رنو برای انعقاد قراردادی جدید در حوزه خودروسازی فردا این قرارداد با حضور وزیر صنعت، مدیرعامل ایدرو و مقامات شرکت رنو به امضا خواهد رسید.

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت در همین ارتباط گفت: فردا قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی امضا خواهد شد. این قرارداد یکی از بهترین قراردادهای خودرویی خواهد بود.

وی افزود:جزئیات این قرارداد را وزارت صنعت نمی تواند اعلام کند اما سازمان گسترش بخش هایی از آن را می تواند در اختیار خبرنگاران قرار دهد. اما باید گفت قراردادهای خودرویی کاملا محرمانه است.

خودروسازان فرانسوی مهرماه سال گذشته بود که به دومین توافق شیرین خود با ایرانی‌ها دست پیدا کردند که براساس آن یک شرکت جوینت ونچر برای تولید محصولات مشترک در ایران تولید خواهد شد که 40 درصد سهام آن متعلق به ایدرو و 60 درصد آن متعلق به رنو است. آورده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این همکاری مشترک، سایت خودروسازی بن‌رو بوده و رنو نیز نسبت به انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری اقدام خواهد کرد.
همچنین ظرفیت اولیه تولید کارخانه مشترک رنو و ایدرو سالانه 150 هزار دستگاه تعیین شده که در آن دو خودروی سیمبل و داستر جدید به‌عنوان اولین محصولات در سال 2018 در این کارخانه به تولیدمی‌رسند. نکته قابل توجه این قرارداد را باید همکاری ایدرو با رنو دانست به نحوی که قرار بر این شده تا رنو بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا و به طور مستقل به تولید محصولات خود در ایران اقدام کند. با توجه به سهم 60 درصدی رنو در این قرارداد جوینت ونچر، این شرکت فرانسوی مرکز تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به طور مستقل از ایران‌خودرو و سایپا در ایران ایجاد خواهد کرد.
البته این قرارداد جدید در دو فاز پیش بینی شده به نحوی که در فاز اول تولید 150 هزار خودرو در سال و در فاز دوم 300 هزار خودرو تولید می‌شود. در مجموع با احتساب قراردادهای قبلی مانند ال 90 و ساندرو حجم تولید این شرکت در ایران به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسید.ناگفته نماند رنو در قرارداد گذشته خود با دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرار بود سالانه 150 هزار دستگاه خودرو را در ایران خودرو و سایپا تولید کند و در کنار این موضوع یک سایت مستقل با تولید 200 هزار دستگاه خودرو در کشور راه اندازی نماید اما با وجود مقدمات این کار این موضوع اجرایی نشد.

البته در اسفند ماه سال گذشته توکلی به عنوان رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در گفت وگو با تسنیم با بیان اینکه حدود 20 سال پیش این شرکت‌های خارجی به ایران آمدند و قراردادهای محرمانه منعقد کردند، گفته بود: مجلس شورای اسلامی در سال‌های 83 و 93 تحقیق و تفحص‌هایی را از صنعت خودرو انجام داد و در نهایت براساس این تحقیقات مشخص شد که تمام وعده‌ها در قراردادهای گذشته دروغ بود و هیچ انتقال تکنولوژی انجام نشد. امروز هم با همین حرف‌ها که قراردادها محرمانه است بیم آن می‌رود خسارت‌های گذشته تکرار شود.
توکلی با اعلام اینکه "با این قراردادها ما یک بازار انحصار کشیده و باتعرفه را در اختیار شرکت‌های فرانسوی قرار می‌دهیم"، گفت: در گذشته محرمانه بودن قراردادها را بهانه کرده و حاضر به اعلام جزئیات نبودند که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس در سال 83 مشخص شد که آن قراردادها چقدر ایراد داشتند، حتی در آن مقطع به یکی از مدیران خودروساز گفته شد "براساس قرارداد باید صادرات انجام می‌شد، اما چرا این موضوع اجرایی نشده است؟" گفت "این موضوع یک آرمان بود و ما نمی‌خواستیم عمل کنیم.
وی با ابراز اینکه "امروز ما به محرمانه بودن قراردادهای جدید خودرویی اعتراض داریم"، تصریح کرد: با اسنادی که در اختیار داریم در قرارداد رنو به‌دنبال تعقیب قضایی هم هستیم.
در حال حاضر با وجود تمام انتقادات وزیر صنعت با اعتقاد بر اینکه در این قرارداد تمام چکش کاری ها انجام شده فردا این قراداد را به امضا نهایی خواهد رساند.

35225

 

کد خبر 694484

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    28 0
    شما چرا به قراردادهای محرمانه خودرو سازی با چینی ها معترض نبودید و از محرمانه بودن ان دفاع می کردید؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    14 4
    بالاخره داریم ثمره برجام و میبینم یعنی؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    8 0
    خب الان رنو بیاد بعد تحریم ها از طرف آمریکا بیشتر شده داستان چیه؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    20 0
    امیدوارم با این روند که ماشین های جدید داره تولید می شه این ماشین داغونای داخلی از مدار تولید خارج شن
  • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    13 0
    با این روند باید حتما یک سری ماشین ها از دور خارج شن چون اینطوری دوباره تراکم ماشین و ترافیک بیشتر میشه
  • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    7 0
    الان دوباره فرار نکنن؟
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    8 1
    دومین توافق شیرین خود با ایرانی‌ها واقعا نکته قشنگی بود
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    7 0
    تو زمونه ای که چینی ها میان شاسی رو از یه جا میگیرن، طراحی رو میدن به ایتالیاییا، موتورو از ژاپن میگیرن، ایمنی رو با کمک اینگلیسیا ارتقا میدن و هر روز یه ماشین تولید میکنن.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    11 9
    ما هنوز داریم منت این خودروسازای درجه سه فرانسوی میکشیم.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    9 0
    حداقل از این چینیا یاد نگرفتیم که الان دیگه میشه ماشینو از چند جا گرفت
    • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      2 5
      رنو بعد از فولکس ، دومین پرفروش اروپاست لدفن حرفای غیرکارشناسی نگوییم
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    5 0
    تا خودروسازی مریضی دولتی بودن رو خوب نکنه همینه هست.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    6 0
    حمایت از تولید کنندگان خوب انحصاری کردن تولید کنندگان خیلی بد
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    12 0
    این تولید ملی همیشه بهونه ایی بوده برای خالی کردن جیب مردم بی پناه.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    10 0
    با این فرمون که داریم میریم عمرا قیمت خودرو بیاد پایین
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    4 2
    ما چرا به اینا هی اعتماد می کنیم؟
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    4 0
    خب چون تو ایران زندگی می کنیم و هیچکسی به جز اینا با ما همکاری نمی کنه
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    7 1
    ای بابا چرا اینا هی؟ چرا تلاش نمی کنیم با هوندا یا تویوتا قرارداد ببندیم؟
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    7 1
    ژاپنی ها نمیان با ما کار کنن چون
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    3 0
    البته باز خبر خوبی به نظر می رسه بهتر از اینکه هی پراید و بیارین تو این خیابونا
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    3 0
    الان این ماشین رنو کپچر چرا هیچ جا بصورت رسمی فروخته نمیشه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    0 1
    طراحی رنو خوب نیست واقعا اینا چیه طراحی میکنه الان چینیا و کره ایا هم طراحی های قابل قبولی دارن
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    6 3
    عزیز شرکت های فرانسوی ها همشون بدن دیدیم به چشم دیگه
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    0 1
    مهم نیست خودرو اومدنشون ولی خیلی مهمه تکنولوژیی که وارد کشور میکنن
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    1 1
    خود رنو هم طراحی هاش خیلی جالب نیست و از وقتی قسمت طراحیش با نیسان یکی شده یکم بهتر شده
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      2 0
      44.3 سهام نیسان ماله رنو هست رنو در سال 1999 نیسان رو از ورشکستگی نجات داد و امروز با هم بزرگترین گروه خودروسازی دنیا هستند و ار توبوتا و فولکس در 2017 سبقت گرفتند
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    6 0
    رنو نيسان تكنولوژي فرانسه و كيفيت ژاپن همچين كم از بزرگان ندارد
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    9 0
    چرا فقط با فرانسویا قرارداد میبندن؟ چرا آلمان و ژاپن نه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    5 0
    چون برا آلمان و ژاپن کیفیت حرف اول رو میزنه نه کمیت ولی برا فرانسه و چین...
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    4 0
    مردم دیگه توان خرید پراید هم نداره همه دنبال مدل پایین هستن که ارزون دربیاد
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    2 0
    آقا رنو رو با پژو مقایسه نکن
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    1 0
    این وظیفه دولت که کشور رو با برنامه ریزی درست مدیریت کنه
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    0 0
    2008 چند شد آخرش؟
  • مهران ... A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    1 0
    تولید مستقل رنو؟ به شرطی که قیمت گذا بدون هیچگونه شرطی خودش باشه زورکی قیمتگذاری نکنن از داخل .
  • مهران ... A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    1 0
    به شرطی که قیمت رو هم خود رنو بدون دخالت و اجبار از داخل تعیین کنه.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین