روزنامه اعتماد در سرمقاله خود به حاشیه‌های مراسم تحلیف پرداخت.

در بخشی از این یادداشت آمده است:

* قبل از آنكه پيام نشست ١٤ مرداد مخابره شود و از گفتمان روحاني رونمايي شود، عكس‌هاي سلفي تلخ از صحن پارلمان مخابره شد تا آن گفتمان و اين مراسم پرشكوه به حاشيه برود. كافي است اندكي در فضاي مجازي تامل كنيد و بخوانيد تا دريابيد كدام پيام برجسته‌تر شد: پيام صلح ايران و سوگند مصلح يا رفتار ناهوشمندانه سلفي‌بگيران.

*  اين يك نقص در تشريفات و رفتار سياست‌ورزي ايران است. فرقي هم نمي‌كند كدام يك از نمايندگان بخت برگشته آنجا بوده‌اند، شايد هر كس از ديگر نمايندگان آنجا بودند نيز همين رفتار را تكرار مي‌كردند. حتي «ما شهروندان» نيز هر روز اين رفتار را تكرار مي‌كنيم و خواهيم كرد. اما واقعيت اين است كه آنچه در ماجراي سلفي تلخ پارلمان گذشت فراتر از خانه ملت بازتاب يافت. عصر جديد، ابزار نو و رفتار ديگري مي‌طلبد. منتخبان ملت بيش از هر كس بايد به رفتار سياست‌ورزي خود و آداب و سلوك آن پايبند باشند و بياموزند. تكرار اين ماجراها زيبنده منتخبان ملت نيست و ملت فراموش نخواهد كرد.

*از سلفي تلخ پارلمان بگذريم از تشريفات نامناسب آيين ياد كردن سوگند رييس‌جمهور نمي‌توان به راحتي گذشت. بخشي از تشريفات آداب است. بخشي نزاكت رفتاري و بخش آخر هم ترتيبات آن به معناي مراودات و مذاكرات و مراسم و ميهماني و... است. در آيين سوگند رييس‌جمهور، بيراه نيست كه بگوييم هياتي و حجره‌اي رفتار شده است. اين نشانه صميميت و اتحاد نيست كه رييس‌جمهور هنگام ورود به پارلمان همراه انبوهي از افراد وارد شود. به تصاوير بار ديگر نگاهي بيندازيد. برخي ميهمانان چرت عصرگاهي مي‌زدند، آن چهره سرشناس خميازه مي‌كشيد. آن ديگري سر در گريبان تلفن پيشكسوت خود است. دكمه كت‌هاي مسوولان برخلاف عرف و آداب ديپلماتيك باز بود و... بماند كه بايد عكس سلفي را باز يادآوري كنيم. همچنين در همه دنيا مرسوم است كه حتي امضا كردن رييس‌جمهور يا رييس مجلس و رييس قوه قضاييه پاي اسناد و مدارك آداب خاصي دارد. اينكه وقتي رييس‌جمهور مي‌خواهد امضا كند قلم را از جيب بغل كت همراهان دربياوريم و تقديم ايشان كنيم با هيچ آداب رسمي تشريفات ملي همخواني ندارد و زيبنده نيست بماند كه در تصوير تلويزيون نشان داده مي‌شد كه حتي به دنبال يافتن قلمي بودند تا منتخب ملت امضا كند. اين مسائل را جدي بگيريم و كوچك نشماريم. آداب تشريفات و ترتيبات يك مراسم ملي مهم‌تر از يك سخنراني است. پيام يك مراسم ملي نبايد در حاشيه‌ها اسير شود. از هم‌اكنون به مناسبت‌هاي  بعدي فكر كنيم.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    3 0
    1000 بار موافقم متاسفانه ما خییلی دور از کشورهایی مثل مالزی و اندونزی هستیم از نظر لباس رسمی پوشیدن وآداب دیپلماسی من در عکسها بعضی از کسانی را که رفته بودند فرودگاه جهت همراهی با لباسهایی واقعا غیر متعارف رنگارنگ و کفشهای بدون واکس و...باید یک عرفی برای تمامی افرادی که با محیط و افراد خارج در تماس هستند از نظر پوششی باشد و حتی برای محافظین که از لباسی یک دست و هماهنگ برخوردار باشند. چون آنها معرف یک ملت و فرهنگ هستند.
  • بی نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    3 0
    من که به نوبه خود خیلی ناراحت و شرمسار شدم وقتی دیدم نمایندگان مجلس که احتمالا غرق در قانون و قانونگذاری شده اند و از همسر خود غافل گشته اند ، با دیدن یک خانم خارجی مهمان که هر روز چهره شان در رسانه ها دیده می شود ، آنچنان از خود بی خود شده و به دنبال گرفتن عکس با ایشان هستند که مراسم تحلیف به سخره گرفته شده بود . حتی آن آقا با لباس روحانیت که باید سرلوحه دین و حجاب برای دیگران باشد ، خود مشغول گرفتن عکس از این خانم بودند می خواهند این را به چه کسی نشان دهند؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    4 0
    آفرین... باید این مسائل را جدی بگیریم و کوچک نشماریم... اگر دقت کنیم میبینیم که کشورهای مترقی هم کار خاصی نمیکنند ولی فقط کوچکترین مسائل را جدی میگیرند و برایشان مهمه که کارشان ولو اندک با چه کیفیتی و با چه کلاسی انجام بشه... ولی متأسفانه توی کشور لفظ کلام ما ایرانیهابلا نسبت بعضی فقط این شده که در هر کاری زود خسته میشیم و میگیم: « ولش کن... خوبه... چه خبره بابا... » و امثال اینها و متأسفانه زود سر و ته قضیه رو به هم میاریم و نتیجه اش را همه میبینن که چی شده...
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    4 1
    سالها این رفتار هیاتی و زیادی خودمانی و حتی شلختگی انقلابی گری تعبیر میشه و برعکس آداب و نزاکت و مرتب بودن و شیک بودن مصداق غرب زدگی
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    3 0
    مردم جون هر کی دوست دارین بچه هاتون رو تربیت کنید تا وقتی مملکت افتاد دستشون یا حتی وقتی نیافتاد دستشون و مردم عادی شدن اینجوری حیثیت ایران بدبخت رو به فنا ندن
  • بي نام ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    0 2
    چقدر اين سلفي گرفتنو كش ميديد حالا جو گير شدن يه كاري كردن
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    3 0
    چند میلیارد خرج شد ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    3 0
    جویدن آدامس را هم باید در نظر داشت.