ایسنا نوشت: سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ضمن تشریح روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس گفت که با توجه به تصریح آیین‌نامه مجلس پنجشنبه نیز جلسه علنی خواهد داشت و انتظار می‌رود روند بررسی صلاحیت‌ها حداکثر تا روز یکشنبه هفته آینده به اتمام رسد.

بهروز نعمتی گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از روز سه‌شنبه هفته جاری با حضور رئیس‌جمهور آغاز خواهد شد. آقای روحانی دو ساعت و نیم برای دفاع از کابینه پیشنهادی فرصت دارد. فکر می‌کنم مثل دوره قبل ایشان بخشی از فرصت دفاعیاتش از کابینه را به آخرین روز مجلس موکول کند.

وی افزود: بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور مجلس وارد بررسی صلاحیت کلیت کابینه با استماع نظرات ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف خواهد شد که هرکدام از آنها ۱۵ دقیقه فرصت دارند. البته ممکن است نمایندگان بخشی از فرصت خود را به نمایندگان دیگر بدهند. پس طبیعی است تعداد موافقان و مخالفان افزایش یابد.

نعمتی با بیان اینکه بررسی کلیات منتهی به رای گیری نمی شود، گفت: بعد از بررسی کلیات مجلس وارد بررسی صلاحیت هریک از وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا می شود. بنابراین بررسی صلاحیت از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آغاز شده و به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ختم می شود.

وی در مورد نحوه بررسی صلاحیت هرکدام از وزرای پیشنهادی براساس آیین نامه گفت: براساس آیین نامه داخلی مجلس برای هر وزیر پیشنهادی دو موافق و دو مخالف به اظهار نظر پرداخته که هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت دارند بعد از آن نوبت به ارائه برنامه ها و دفاعیات وزیر پیشنهادی در فرصت نیم ساعته است. براین اساس بررسی صلاحیت هر وزیر پیشنهادی یک ساعت ونیم طول می کشد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: با اتمام بررسی صلاحیت ۱۸ وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم اعضای دولت جلسه علنی را ترک کرده و مجلس وارد رای گیری از نمایندگان برای کل وزرای پیشنهادی می شود.

نعمتی درباره روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: مجلس از روز سه‌شنبه (۲۴ مرداد) بررسی صلاحیت را در دو شیفت کاری صبح از ساعت ۸ تا ۱۲ و بعدازظهر از ساعت۱۴ تا ۱۸ آغاز می کند که انتظار می رود حداکثر تا روز یکشنبه (۲۹ مرداد) به اتمام برسد.

وی افزود: با توجه به صراحت آیین نامه مبنی بر برگزاری جلسات علنی به صورت متوالی در زمان بررسی صلاحیت‌ها مجلس در روز پنجشنبه جلسه علنی خواهد داشت. اینکه این جلسات به صورت یک یا دو شیفت باشد بستگی به رای نمایندگان دارد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پایان در مورد زمان معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس گفت: براساس شنیده های ما قرار است وزیر پیشنهادی علوم فردا (یکشنبه) به مجلس معرفی شود که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

انتظارات فراکسیون امید از 6 وزیر پیشنهادی

همچنین ایلنا نوشت:

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات صبح امروز مجمع عمومی این فراکسیون با ۶ وزیر پیشنهادی تاکید کرد که عمده کسانی که در این جلسات حاضر شدند، جز کسانی هستند که چندان چالشی درباره رای‌اعتمادشان وجود ندارد و در عین حال ضمن تشریح مسائل مطرح شده در این جلسات، از حضور ۴ وزیر پیشنهادی در جلسات نوبت عصر خبر داد.
بهرام پارسایی با تاکید بر این‌که جلسات امروز فراکسیون با ۶ وزیر پیشنهادی چالش چندانی نداشت، تاکید کرد: از صبح امروز به ترتیب میزبان آقایان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری، بیژن نامدار زنگنه گزینه پیشنهادی وزارت نفت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزارت اطلاعات و سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی در فراکسیون امید بودیم و در مجموع این عزیزان جزء وزرایی هستند که چالش چندانی نداشتیم و جلساتی خوبی بود.

او گفت: در این جلسات ابتدا نمایندگان نقطه‌نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کردند و در ادامه هر یک از وزرا ضمن تشریح برنامه‌های خود به‌طور خلاصه، به سوالات و ابهاماتی که مطرح شد، پاسخ گفتند.
سخنگوی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر برگزاری جلسات در نوبت بعدازظهر از حضور وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی، ارتباطات،

کشور و ورزش و جوانان گفت: بنابر برنامه‌ریزی قبلی آقایان حجتی، آذری جهرمی، رحمانی‌فضلی و سلطانی‌فر نیز در نوبت بعد از ظهر امروز به فراکسیون امید می‌آیند و در ادامه هفته نیز با دیگر وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم تشکیل جلسه خواهیم داد.

انتظارات فراکسیون امید از آخوندی

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره عمده مباحث مطرح شده در نشست صبح امروز مجمع فراکسیون امید با وزیر راه و شهرسازی گفت: درمورد آخوندی مباحث متفاوتی مطرح شد و پس از آن‌که نمایندگان انتظاراتی که در مورد زیرساخت‌های وزارت راه مطرح است، را بیان کردند و آقای آخوندی هم مشکلات این حوزه را برشمرد.
انعقاد قرارداد وزارت راه با ایرباس عملاً سد تحریم‌ها را شکست

او توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی یکی از گسترده‌ترین وزارتخانه‌ها است که در چه در حوزه‌های راه‌های مواصلاتی شهری، روستایی، فرعی و اصلی چه در بحث حمل و نقل ریلی و هوایی مسئولیت دارد و در رابطه با این مسائل صحبت‌هایی مطرح شد و آقای آخوندی نیز تاکید کرد با وجود عدم تخصیص بودجه کارهای بزرگی انجام شده که ازجمله می‌توان به انعقاد قرارداد با ایرباس اشاره کرد که عملاً سد تحریم‌ها را شکست.

تاکید بر عملکرد مثبت زنگنه در وزارت نفت

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به تشریح جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید با وزیر پیشنهادی نفت نیز پرداخت و گفت: آقای زنگنه بی‌شک یکی از وزارتخانه‌هایی بود که در دوران پسابرجام عملکرد خوبی داشت و به‌ویژه با افزایش سهم تولید ایران در اوپک و در اختیار گرفتن مجدد بازار از دست رفته ایران در دولت روحانی و همچنین ترغیب و ایجاد تمایل در سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی برای انعقاد قرارداد با کشورمان موفق شد کارنامه قابل قبولی ارائه کند.

پارسایی تصریح کرد: این درحالی است که در حوزه نفت با چالش‌هایی که در بحث مخازن مشترک داریم، مواجه هستیم و در این زمینه نیز کارهای بسیار مثبتی انجام شده است.

او اعلام کرد: باوجود این‌که آقای زنگنه ابتدا تمایل داشت، بیشتر به‌عنوان یک مربی و فردی در اتاق فکر به دولت کمک کند اما در ‌‌نهایت رییس‌جمهوری به این نتیجه رسید که زنگنه را در وزارت نفت ابقا کند.

تاکید بر مسائل امنیتی مطرح در جامعه در جلسه با علوی
سخنگوی فراکسیون امید مجلس همچنین به برگزاری جلسه مجمع عمومی این فراکسیون با وزیر اطلاعات اشاره کرد و گفت: در جلسه با حجت‌الاسلام علوی طبیعتاً بیشتر درباره مباحث اطلاعاتی و امنیتی بحث شد و مسائلی که عمدتاً در جامعه مطرح است، مورد پرسش قرار گرفت.
او ادامه داد: وزیر پیشنهادی اطلاعات نیز در این جلسه توضیحات خوبی دادند که امیدواریم این وزارتخانه بتواند انتظارات مردم و نمایندگان در حوزه‌های مختلف برآورده کند.

توضیحات آوایی درباره سطح اختیارات وزارت دادگستری

پارسایی با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی دادگستری در این جلسه گفت: آقای آوایی نیز با تاکید بر سطح اختیارات این وزارتخانه و انتظاراتی که وجود دارد، توضیحات خوبی ارائه کرد.

طرح تحول سلامت محور مباحث فراکسیون امید با وزیر بهداشت
سخنگوی فراکسیون امید مجلس به تشکیل جلسه مجمع عمومی این فراکسیون با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان نیز اشاره کرد و گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی نیز در جلسه مجمع حاضر شد و پس از آن‌که نمایندگان با اشاره به تحولاتی که در حوزه سلامت و زیرساخت‌ها ایجاد شده، از او تشکر کردند و در عین حال به برخی انتظارات اشاره کردند و وزیر پیشنهادی نیز به چالش‌هایی که در آینده پیش‌روی طرح تحول سلامت قرار دارد، اشاره کرد و بر لزوم هماهنگی بیشتر با وزارتخانه‌هایی که در این زمینه موثر هستند، تاکید کرد.
پارسایی در پایان تصریح کرد: واقعیت این است که ۶ وزیری که در جلسه صبح مجمع عمومی حاضر شدند، جز کسانی هستند که چالش چندانی نداشته و جلساتی خوبی داشتیم و این افراد عمدتاً از جمله وزرایی بودند که سابقه حضور در دولت یازدهم را داشته و ازقضا در ارزیابی عملکرد وزرای دولت یازدهم توسط فراکسیون امید نیز نمرات بالا و کارنامه قابل‌قبولی داشتند.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =