۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۰

جماران نوشت: چند سالی است مراسم روز درهای باز با هدف آشنایی با رشته‌های دانشگاهی برگزار می‌شود که امسال نیز چند دانشگاه برتر کشور این برنامه را اجرا کردند.

از جمله دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی و صنعتی اصفهان. این موضوع، دکتر حسین توکلی سخنگوی سازمان سنجش را یاد دهه 60 می‌اندازد و سال 61 که برای نخستین‌بار پس از انقلاب فرهنگی آزمون سراسری برگزار شد: «دانش‌آموزان و داوطلبان اطلاعات کمی از رشته‌ها و دروس داشتند. برای همین دانشگاه‌ها به انتشار اطلاعیه و دعوت از داوطلبان که رتبه‌های بالای کنکور را آورده بودند، اقدام کردند، اما در دهه 70 و 80 به دلیل آشنایی داوطلبان و افزایش رقابت، کمتر شاهد چنین مساله‌ای بودیم.»

اما جالب است که برخی دانشگاه‌ها برای جذب داوطلبان برتر کنکور، ارائه خوابگاه مجانی یا در کل خوابگاه را جزو این مشوق‌ها قرار داده‌اند. البته برخی هم برای داوطلبان خط و نشان می‌کشند که خوابگاه ندارند. برای مثال، دانشگاه شهید بهشتی به داوطلبان علوم ریاضی و فنی دارای نمره کل 8000 و بالاتر و داوطلبان سایر گروه‌ها که دارای نمره کل 7500 و بالاتر هستند، خوابگاه می‌دهد.

تبلیغات برای جذب دانشجو

طبق آمارها، تنها 17 درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی درس می‌خوانند. در نتیجه دانشگاه‌های دیگر برای شکار دانشجو دست به رقابت‌های عجیبی می‌زنند. اکنون بیش از 500 هزار صندلی خالی در این دانشگاه‌ها وجود دارد پس طبیعی است که این دانشگاه‌های غیردولتی تلاش کنند سهم بیشتری از ظرفیت محدود پشت‌کنکوری‌ها داشته باشند. این رقابت برای جذب دانشجو این روزها به سطح رسانه‌ها، خیابان‌ها و حتی پیامک‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم کشیده شده است. حتی دانشگاه آزاد به رتبه‌های برتر آزمون سراسری 97ـ96 وعده تحصیل رایگان در این دانشگاه را داده است. به گفته دکتر علیرضا رهایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، رتبه‌های برتر آزمون سال تحصیلی 97 ـ 96 از تخفیف صددرصدی شهریه برخوردارند.

وی خاطرنشان می‌کند: تمامی افرادی که موفق به کسب رتبه‌های زیر هزار شده‌اند، از تخفیف صددرصدی شهریه و افرادی که حائز رتبه‌های بین 1000 و 2000 هستند، از تخفیف 50 درصدی برخوردار می‌شوند.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =