پس‌لرزه توهین به مرد هسته‌ای در مجلس/ گعده‌های نمایندگان با وزرای پیشنهادی/ روبوسی بعد از مخالفت

دومین روز از بررسی کابینه دوازدهم درحالی سپری شد که چندان خالی از حاشیه نبود و علاوه بر ادامه گعده ها صحن شاهد توهین به برخی وزرا نیز بود.

فائزه عباسی: دومین روز از بررسی کابینه دوازدهم در ساختمان بهارستان درحالی آغاز شد که چند دقیقه نمایندگان جلسه ای غیر علنی داشتند و آن‌طور که گفته شد موضوع این جلسه غیر علنی نحوه تنظیم وقت و برنامه ریزی برای سرعت بخشیدن به کار رای اعتماد بوده است به گونه ای که بشود تا فردا تکلیف 17 وزیر مشخص شود و فرایند بررسی کابینه به پایان برسد. البته  پیشنهاد سه شیفت شدن مجلس از سوی علی لاریجانی مطرح شد که به قول رئیس مجلس از سوی نمایندگان بدجور رای نیاورد(اینجا)

ساعت تقریبا 8 و 30 دقیقه بود که زنگ آغاز جلسه به صدا در آمد. اکثریت وزرا بر صندلی های خود نشسته بودند و به جای روحانی معاون اولش یعنی اسحاق جهانگیری بر روی صندلی های ردیف اول جای گرفته بود.

از انجایی که ارزیابی وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات روز گذشته نیمه کاره ماند جلسه امروز با ادامه صحبت درباره سید محمود علوی کارش را آغاز کرد.

پسر در کنار پدر

پس از پایان صحبت های نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در قالب موافق وزیر اطلاعات (اینجا) نوبت به علی مطهری رسید تا به عنوان سومین مخالف صحبت کند. این نماینده مردم تهران پشت تریبون قرار گرفت و انتقاداتی را متوجه وزیراطلاعات دانست و با اشاره به بازداشت های مدیران تلگرامی و برخی دانشجویان و خبرنگاران اظهار داشت که وزیر نمی تواند سوالات نمایندگاه را پاسخ دهد(اینجا) با پایان صحبت های مطهری و همین‌طور علاءالدین بروجردی و قدیانی که در موافقت با وزیر نطق کردند. سپس سید محمود علوی پشت تریبون قرار گرفت تا ضمن تشریح برنامه هایش از عملکردش در گذشته نیز دفاع کند(اینجا) . با پایان صحبت‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات، محسن علوی نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس دهم به سمت صندلی پدر رفت و با او خوش و بشی کرد.

اخطار لاریجانی به امیرآبادی

علاءالدین بروجردی که اسمش در قرعه کشی برای صحبت کردن در موافقت با وزیر اطلاعات درآمده بود قرار بود بخشی از زمان خود را به محمدحسین قربانی نماینده اصولگرای آستانه اشرفیه بدهد با طولانی شدن صحبت های بروجردی امیرآبادی به نماینده مردم بروجرد درمورد وقت تذکر داد که علی  لاریجانی در واکنش به او گفت: «شما دخالت نکن! شما مازاد زمان را اعلام کنید.»

لحظاتی بعد امیرآبادی با حضور در کنار صندلی لاریجانی چند دقیقه‌ای با رئیس مجلس شورای اسلامی صحبت کرد.

گعده های اقتصادی

از آنجایی که بررسی وزرای پیشنهادی بر اساس حروف الفبا وزارتخانه ها به پیش می رود پس از پایان ارزیابی وزیر اطلاعات نوبت به مهمترین وزارتخانه در حیطه معیشت مردم یعنی وزارت اقتصاد رسید؛ در این هنگام صحن که از دقایق اولیه صبح برخلاف روز قبل وضعیت با ثبات و آرامی داشت به یکباره شلوغ شد و عده ای از نمایندگان در کنار صندلی وزرا تجمع کردند و عده ای هم با یکدیگر وارد گفت و گو شدند. در میان حلقه های نمایندگان، گعده های کمیسیون های اقتصادی قابل توجه بود. حاجی بابایی، پورابراهیمی، و فولادگر در یک سوی صحن و محمود بهمنی و تعداد دیگری از نمایندگان در سوی دیگر تجمع کرده بودند و به نظر می رسید محور گفت و گوها وزیر اقتصاد باشد.

لیست سمت های نماینده در میان خبرنگاران

دقایقی قبل از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت اقتصادی کاغذهایی در بین خبرنگاران پخش شد که عکس نماینده دشتی و تنگستان بر آن حک شده بود و در ادامه به لیستی از سمت های او اشاره شده بود؛ هرچند این اقدام محل سوال قرار گرفته بود اما  گویا هدف این نماینده از چنین کاری این بود که در خبرنگاران درهنگام درج خبر اشاره ای هم به سمت های این نماینده داشته باشند. زمانی که حراست مجلس متوجه این موضوع شد برگه ها را جمع آوری کرد درست در همین حین بود که نام کمال الدین شهریاری برای  صحبت کردن در جهت موافقت با وزیر اقتصاد از تریبون هیات رئیسه اعلام شد.

واعظی، سیف، زنگنه   

طبق آئین نامه حضور وزرا درمیان نمایندگان خلاف قانون آئین نامه است اما از روز گذشته برخی وزرا هنگام خروج از صحن از درب های پشت صندلی نمایندگان، طبیعتا صحبتی هم با نمایندگان دارند. روز گذشته این موضوع در مورد وزرای کار و ارتباطات رخ داد و امروز نیز صحن علنی مجلس شاهد چنین گپ و گفت های عبوری بود.

در این میان اما بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مسیر خروج با محمدمهدی زاهدی و شهباز حسن پور و علی وقف چی از نمایندگان اصولگرا وارد گفت و گو شد. در همین هنگام طرف دیگر صحن، محمود واعظی با محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مردم تهران بحثی جدی داشت.

آغوش باز آقای برجام برای مخالف

در ادامه جلسه امروز بررسي صلاحيت و برنامه‎هاي وزراي پيشنهادي کابينه دوازدهم، نوبت به محمدجواد ظريف، وزير پيشنهادي وزرات امور خارجه رسيد. جواد ابطحي در مخالفت با ظريف پشت تريبون رفت. او زماني كه مي خواست ظريف را مورد خطاب خود قرار دهد، به جاي «آقاي ظريف»، گفت «آقاي برجام!» اين مغالطه کلامي موجب خنده ظريف و ساير نمايندگان شد.

 ابطحي در بخش ديگري از سخنانش از بي اعتمادي به آمريكايي‎ها سخن گفت و افزود: آمريكايي‌هاي قابل اعتماد نيستند، 400  قرارداد با سرخپوست‌ها نوشتند ولي به هيچ کدام پايبند نبودند! بله، سوئیفت باز شده اما برای واردات شکر و آب معدنی! چقدر به شما بگوييم که آمريکا غير قابل اعتماد است؟

اين نماينده مخالف ظريف، در بخش ديگري از نطقش اضافه کرد: «در همين دولت بايد تيم ديگري در وزارت خارجه کار را ادامه دهد و به قول قوام، "سياست را مرد ديگري آمد". ابطحي آمد!». اينک او يکباره خودش را به عنوان گزينه پيشنهادي وزارت امورخارجه معرفي کند، منجر به خنده نمايندگان شد. ابطحي هم در پاسخ گفت گفت: البته شوخي کردم، من که عددي نيستم!

پس از اتمام صحبت‌هاي اين نماينده مخالف، ظريف با لبخند او را در آغوش گرفت و با يكديگر روبوسي كردند. (اینجا)

توهین نماینده خرمشهر به ظریف

از همان روز اول این انتظار وجود داشت که بررسی وزیر امور خارجه در صحن علنی خالی از حاشیه نباشد هرچند همه تصور می کردند کریمی قدوسی از نمایندگان جبهه پایداری در غیاب یارانش و با توجه به حاشیه سازی های گذشته امروز بارمخالفت با این وزیر را به دوش بکشد اما او یا نخواست یا نامش از گردونه قرعه بیرون نیامد به هر حال نطقی برای مخالفت با ظریف انجام نداد. اما از عبدالله سامری نماینده اصولگرای مردم خرمشهر بار این حاشیه را به عهده گرفت و در میان صحبت های ظریف باصدای بلند او را دروغ‌گو خطاب کرد.

او چند بار این لفظ را تکرار کرد و ناسزاهايي را هم اضافه کرد. {خبرآنلاين از انتشار اين الفاظ که از جايگاه خبرنگاران به وضوح شنيده شده است، معذور است}

تعدادی از نمایندگان از جمله جهانبخش محبی نیا خود را به صندلی او رساندند و تلاش کردند با بیرون بردن او، این نماینده مجلس را آرام کنند. عبدالله سامری هنگام خروج بار دیگر به ظریف توهين کرد و با همان الفاظ او را مخاطب قرار داد و گفت تو اقتصاد کشور را برهم زدی!

البته این نماینده پس از پایان جلسه علنی در نوبت صبح در گفت و گو با خبرآنلاين، گفت: من فحاشی نکردم چنین نبود! من به آماری که وزير داشت ارائه می داد اعتراض کردم که این آمار کذب است و درست نیست. من مگر بچه ام که فحاشی کنم.

او در واکنش به اينکه خبرنگاران صداي ناسزاگويي وي را شنيده‎اند و ديده اند که دلخوش جلوي دهان وي را گرفته است، گفت: من اعتراض کردم. فحاشي نکردم! (اینجا)

کاظم دلخوش نیز در رابطه با علت این اعتراض به خبرآنلاین گفت:احتمالا این نماینده مجلس خواسته ای به حق درمورد حوزه انتخابیه یا بخشی از مردم  داشته است که این موضوع محقق نشده و نگرانی از این بابت برای او پیدا شده است که در آینده حتما رفع خواهد شد.

احتمال بررسی فحاشی نماینده در هیات نظارت

محمدجواد جمالی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره بررسی این موضوع به خبرآنلاین گفت: سازوکار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بر این اساس است که حتما باید شکایتی واصل شود تا این موضوع مورد ارزیابی قرار گیرد و پیگیری شود. موضوع حاشیه ای هم که امروز در مورد وزیر امورخارجه اتفاق افتاد خارج از این سازوکار نیست.

این نماینده مجلس افزود: از آنجایی که بعید می دانم آقای ظریف از این نماینده شکایتی بکنند به نظر می رسد موضوع آقای سامری اساسا در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح نشود.

29 216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    20 2
    جای تاسف بسیار است که به چنین مرد بزرگ تاریخ به این راحتی توهین میشه
  • سيدحسام الدين يگانه A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    6 0
    لطفا از واژه گعده استفاده نكنيد. واژه هاي خوش اوا كار برد بهتري دارند.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    5 0
    اگر شاهد وجود داشته باشد و همه متفق القول بگويند كه نماينده فحاشي كرده ، بايد در محكمه قضا پاسخگوو باشد . توهين به هر كس و شخص بايد مشخص و رسيدگي شود . و اگر وزير آمار اشتباه داده وزارت آمار بايد مچ وزير رو رو كنه ، نه اين آقاي نماينده ، اين نشان از اين است كه هيچ چيز جاي خودش نيست .
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    8 1
    عبدالله سامري و بسیاری از همفکران و همقطارانش متأسفانه همین گونه اند. من برای خودم متأسفم که چنین افرادی به عنوان نماینده برای ما تصمیم می گیرند. ادب مرد به ز دولت اوست.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    5 0
    حرف حقت را با فحش نزن
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    10 0
    این اقای با ادب پس اگر میخواست فحش بده چی میگفت وقتی فحش ندادنش این همه حرف رکیک داشت
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    3 5
    احسنت بر شجاعت نماینده خرمشهر سرافراز تا کی باید شاهد دروغ گویی های این اقایان بود و سکوت کرد
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    1 4
    یک وزارتخانه نمی تونه مشکل اقتصاد یک کشور رو ل کنه همه قوا باید بیان پای کار
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    2 2
    من سال هاست در خرمشهر زندگي ميكنم ، اقاي سامري درست گفتن، بيكاري و فقر بيداد ميكنه، در صورتي ك آمار اعلام شده اصلاً با حقيقت سازگار نيست.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    1 1
    سپاس و درود ،،،، اهانت در هر صورت این هم در یک جایگاه والا صحیح نیست ،،،،، اما خرمشهری که برای آزادیش هزاران شهید دادیم هم مستحق این همه نامهربانی نیست ،،،،،
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    1 9
    درود بر جناب آقای عبدالله سامری احسنت خدا حفظت کنه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    1 1
    با روی کار امدن ترامپ و احمدی نژاد و بعضی از نماینده دارم به این نتیجه میرسم انتخابات هیچ خوبی نیست
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    7 0
    ادب مرد به از دولت اوست
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    0 0
    علاءالدین بروجردی که اسمش در قرعه کشی برای صحبت کردن در موافقت با وزیر اطلاعات درآمده بود قرار بود بخشی از زمان خود را به محمدحسین قربانی نماینده اصولگرای آستانه اشرفیه بدهد با طولانی شدن صحبت های بروجردی امیرآبادی به نماینده مردم بروجرد درمورد وقت تذکر داد که علی لاریجانی در واکنش به او گفت: «شما دخالت نکن شما مازاد زمان را اعلام کنید.»
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    0 3
    نباید به این نماینده خورده گرفت
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    1 2
    چشم شورای نگهبان روشن با این احراز صلاحیتش
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    2 2
    دل ظریف دریاست
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    4 3
    از عزت امیرکبیر ما چیزی کم نمی شود
  • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    4 2
    این نیز بگذرد و رو سیاهی به ذغال می ماند
  • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    2 0
    اینها آخرین رگه های تندروی اصولگرایان است
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    3 0
    هیأت نظارت باید این نماینده را محکوم کنه
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    0 1
    چرا همه فکر می کنن فقط روی وزرا فشاره روی نمایندگان هم فشار. فشار اندر فشار بالاخره از یک جایی میزنه بیرون
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    3 0
    هرکه بگندد نمکش می زنن وای به روزی که بگندد نمک
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    2 2
    می خواستم به بچم بگم نمایندگان مجلس را الگو قرار بده اما پشیمان شدم