۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۲

احمد پور فلاح

اکنون که ریز تراشه‏ها و شبکه‏های اینترنتی و اعجاز نرم افزارها، شکل زندگی را کاملاً دگرگون کرده است، آن چه که ماندگاری یک اندیشه و یا یک محصول را در جریان مصرف تداوم بخشیده، در کنار انواع خوب بودن‏ها، صداقت و راستی است. سال‏های سال است از حدود 100 سال پیش که کشور به تدریج به طرف صنعتی شدن حرکت کرده است، سال‏های سال است که تولیدکنندگان و عرضه‏کنندگان با تکیه بر توان خود محصولاتی را با نام‏ها و نشان‏های گوناگون در اختیار مصرف کنندگان با امکانات و سلیقه‏های مختلف گذارده‏اند. اخلاق مداری، بلندنظری، حرمت مداری که از خصوصیات بارز مردمان پاک نهاد این سرزمین خدایی است، موجب شده تا رقابتی سالم و دور از ترفندهای مبالغه‏آمیز و اغلب مددکارانه در این مسیر نه چندان آسان را در تعاملات خود رعایت کنند.
عده ای در نیمه راه ماندند و یا به مسیری دیگر کشیده شدند. تعدادی به تکامل بیشتری دست یافتند و در بازار ماندند و پاره ای نیز بعداً مسیری تازه را برگزیدند و با کاروان تولیدکنندگان با تولید محصولی دیگر به راه خود ادامه دادند.
حال ما را چه شده است که همه معیارهای نیکوی به ارث رسیده از گذشتگان را فراموش نموده و به امید دستیابی به مال و منالی بیشتر در جهت تضعیف و تخریب این و آن برآمده‏ایم؟
بی تردید کسانی که برای ارتقای خود تلاش می کنند دیگران را به زیر بکشند، نه در درازمدت، بلکه در میان مدت از ادامه راه باز می‏ایستند. و بدتر از آن زیر سؤال بردن دسترنج دیگران و مقایسه های جهت دار و مغرضانه، جز تیشه به ریشه خود زدن دستاورد دیگری نخواهد داشت.
بخشی از بازار و مصرف کنندگان ممکن است در کوتاه مدت و با تکیه بر این ترفندها فریب این بزرگنمایی‏ها را بخورند و عاملین این حرکت‏ها موقتاً توشه‏ای به ناحق برای امروز خود مهیا کنند ولی شعور عمومی در فردای زودرس تفاوت‏ها را تشخیص می‏دهند و پی به نیات آنها که اطلاعات غلط را در جامعه رواج می دهند می برد.
بی تردید هیچ ماده ای و هیچ محصولی کامل نیست. هریک مزایایی دارد و معایب و ضعف‏هایی، شما که صرفاً در جهت دستیابی به بازار بیشتر، به جای ارایه کار کارشناسی در مورد محصول خود (البته به درست و نه با اغراق) در جهت تخریب محصولی دیگر با مواد اولیه ای دیگر می نمایید روش و منشی غیرمتعارف را در جامعه ترویج می نمایید که پایانش اگر به تضعیف رقیب شما بیانجامد سرانجام خوبی برای شما هم نخواهد داشت چون حریف شما هم با بهره برداری از همین شگرد، سیستم شما را زیر سؤال می برد و ضعف‏هایی (به حق یا به ناحق) در رد آن چه که شما می سازید و می گویید را در اذهان جاری می سازد.
پس بهتر است صنعت گران و بازرگانان قدری تأمل کنند و به خود بیایند و به جای بمباران یکدیگر که در نهایت موجب سردرگمی و خستگی ذهن مشتری می شود (البته در کوتاه مدت) جور دیگری بیاندیشند و اجازه دهند که مصرف کننده در یک فضای سالم رقابتی، خود با انتخابی درست به نیازش پاسخ گوید. بجای صرف این همه وقت و انرژی و سرمایه در جهت تخریب این محصول و آن محصول، با دست به دست هم دادن و هم افزایی، مشکلات گوناگون را از پیش روی رشته‏های صنعتی خود بردارید و به مردمان خوب این سرزمین فرصت برخورداری از محصولی خوب تر و سرویس‏های مطلوب تر را بدهند.

 

*نایب رییس اتاق ایران و ایتالیا

کد خبر 69845

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =