۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱
چطور ۱۶ وزیر از مجلس رأی اعتماد گرفتند؟

کابینه دوازدهم با اسامی ۱۷ وزیر به مجلس معرفی شد و پس از پنج روز بحث و بررسی هم تنها ۱۶ نفر از مجلس رای اعتماد گرفتند تا سرنوشت دو وزارتخانه علوم و نیرو به دست سرپرستان آنها سپرده شود.

فائزه عباسي: بعد از پنج روز بحث و بررسي بالاخره در هشتمین جلسه مجلس براي ارزيابي کابينه دوازدهم تکلیف 17 وزیر پیشنهادی دولت مشخص شد و همه کابینه منهای یک نفر مجوز ورود به ساختمان پاستور را از بهارستان نشینان دریافت کردند. پرونده وزارتخانه ها در طول این پنج روز به ترتیب حروف الفبا روی میز نمایندگان قرار گرفتند و یک به یک اول موافقان و مخالفان وزرا و بعد خودشان پشت تریبون قرار گرفتند تا از عملکرد و برنامه هایشان حمایت کنند.

کلیات کابینه بدون رای گیری

24 مرداد 96 بررسی کابینه دوازدهم در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت. طبق آئین نامه داخلي مجلس، اول باید کلیات کابینه پیشنهادی به بحث گذاشته می شد اما برخلاف طرح ها و لوایح، براي کليات کابينه رای گیری انجام نمی شود. از آنجایی که مجلس دهم رویکرد همراه تری با دولت دارد، درمورد کلیات کابینه نیز تعداد نمایندگانی که می خواستند در موافقت با کابینه صحبت کنند بیشتر از مخالفان بود و از همان روز اول مشخص بود که اکثریت کابینه با رای مثبت بهارستانی ها مواجه خواهند شد.

از نماینده اقلیت ها تا رئیس فراکسیون امید در صف قرار گرفتند تا دلایل خود را برای موافقت با کابینه دوازدهم بیان کنند. 9 نماينده موافق یکی یکی پشت تریبون آمدند تا از دریچه نگاه خود به نقاط مثبت کابینه اشاره کنند؛ معمولا عملکرد گذشته مهمترین دلیل موافقت این نمایندگان با کابینه دوازدهم بود.(اینجا)

مخالفان کليت کابينه دوازدهم از نگرانی ها نسبت به ناهماهنگ بودن کابینه گفتند و البته تعدادی هم درد دلشان درمورد لابی ها باز شد اما نکته محوری در اکثر مخالفت ها بیشتر از آنکه متوجه انتقادات باشد دایره انتظارات را در آینده شامل می شد. (اینجا)

صندوق ذخیره فرهنگیان؛ چالش پيش روي بطحايي

از آنجایی که بررسی وزرای پیشنهادی کابينه بر اساس حروف الفبا در دستور قرار می گيرد وزیر آموزش و پرورش اولین وزیری بود که باید در محضر نمايندگان، برنامه‎هايش را تشريح مي کرد. بحث در مورد سیدمحمد بطحایی در مجلس زیاد بود. از یک سو رقیب جامعه زنان براي تصدي اين پست محسوب می شد و از سوی دیگر در روزهای اول معرفی کابینه موافق جدی در میان نمایندگان نداشت، اما وقتی زمان به صحبت کردن موافقان و مخالفان رسید، چهار نفر در موافقت با او صحبت کردند و تنها دو مخالف پشت تریبون قرار گرفت.

یکی از مسائل و بگومگو هایی که در مورد بطحایی مطرح می شد مربوط به زمان معاونتش در این وزارتخانه و عملکردش در خصوص صندق ذخیره فرهنگیان بود که موافقان او را از هرگونه اتهامی مبرا دانستند و حتی به خاطر رابطه نزدیکش با نوبخت این موضوع را فرصتی دانستند در جهت گرفتن بودجه بیشتر برای وزارت آموزش و پرورش. (اینجا)

البته مخالفان نیز وزیر را در سیبل انتقاد قرار دادند و از اساس حرفشان این بود که باید فرد باتجربه‌تر در این سمت قرار می گرفت. آنها می گفتند وزارت آموزش و پرورش ژنرال می خواهد.(اینجا)

وزيري که نه خودروی لوکس گرفته بود؛ نه پسته شب عید

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وقتی خواست در برابر اتهامات از خود دفاع کند به موضوع صندوق فرهنگیان اشاره کرد و گفت: برخی از این اتهامات شمشیر ناجوانمردانه ایست که خود اتهام زننده را زخمی خواهد کرد. او گفت: طی 2 سال معاونت خود و حضور در هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان نه تنها ریالی حق‌الزحمه و خودروی لوکس دریافت نکردم بلکه هدیه شب عید که شامل 2 کیلو پسته و آجیل می شود را نیز بازگرداندم.(اینجا)

پرحاشیه‌ترین وزیر

اذری جهرمی در شرايطي به عنوان وزیر ارتباطات به مجلس معرفی شد که تنها وزیر دهه شصتی بود و نه تنها سن او که سوابقش در وزارت اطلاعات نيز حواشی زیادی براي او به دنبال داشت. به نظر مي رسيد که کفه ترازوي موافقان و مخالفانش تقریبا برابر بود و در نهایت این سنگینی به سمت موافقان بود که با رایی لب مرزي راهی وزارتخانه ارتباطات شد.

نمایندگانی که برای موافقت يا او اعلام آمادگی کردند هم از لزوم حمایت جوانان گفتند و هم بر این تاکيد کردند که جوانترین وزیر می تواند آینده بهتری را رقم بزند. سبحانی‌فر، حسین افضلی، محمدرضا رضایی کوچی از جمله نمایندگان موافق جهرمی بودند.

مخالفان آذری جهرمی به ریشه "اطلاعاتی بودن" این وزیر اشاره داشتند که حتی پورمختار خطاب به روحانی گفت «وزارت ارتباطات را وزارت اطلاعات دوم نکنید« موضوعی که حتی موجب شد بگو مگویی میان پورمختار و جهرمی پیش آید. (اینجانادر قاضی پور هم از دیگر مخالفان بود که گفت جهرمی به جای وزیر باید دادگاهی می شد.

سایه اطلاعات

دومین روز از بررسی کابینه دوازدهم با بررسي برنامه‎هاي وزیر اطلاعات آغاز شد و چهار موافق و سه مخالف درباره او پشت تریبون قرار گرفتند. امنیت، اشراف بر اطلاعات داخلی و همچنین تدین و ولایتمداری از محورهایی بود که موافقان از آن سخن گفتند و این نقطه قوت حتی قاضی پور را بعد از 10 سال وادار کرد تا در موافقت با یک وزیر نطق کند. (اینجا)

هرچند قسیم عثمانی و کاظم دلخوش در موالفت با وزیر اطلاعات نطق کردند؛ اما مهمترین مخالف وزیر اطلاعات علی مطهری بود که از بازداشت مدیران تلگرامی و روزنامه‎نگاران را نقطه ضعف وزارت او دانست. البته آنچه مطهری به آن نقد داشت، بیشتر مشمول ساختار دستگاه‎هاي اطلاعاتي و امنيتي و مناسبات آنها بود، نه شخص وزیر دفاع. چه آنکه از نگاه وي وزير نمي تواند پاسخگوي عملکرد بخش‎هاي باشد که به مجلس پاسخگو نيستند. (اینجاسید محمودعلوی نيز در پاسخ گفت: تشکیلات اطلاعاتی را برای بگیر و ببند درست نمی‌کنند؛ اتفاقا برای نگیر و نبند درست می‎کنند. (اینجا)

قدرت دیپلماسی آقای برجام

محمدجواد ظریف یکی از محبوب ترین وزرا در نظرسنجي‎هاي عمومي است اما همچنان مخالفان جدي در مجلس دارد. ظریف که بررسی  رای اعتماد به او به روز سوم افتاد، سه نفر از جمله بهرام پارسایی، طیبه سیاوشی و زهرا ساعی را در جمع موافقان خود داشت. نمايندگاني که مهمترین دلایلشان برای اثبات لیاقت این وزیر، ارتقاي سطح دیپلماسی ایران در طول چهارسال گذشته بود.

محمدعلی پورمختار نیز در مخالفت با ظریف صحبت کرد و موضوع نظارت بر سفرا را مهمترین ضعف دستگاه دیپلماسی دانست. از سوی دیگر پورابراهیمی نیز بحث دیپلماسی اقتصادی را مهمترین چالش و ضعف اين وزارتخانه معرفی کرد. در ادامه محمدجواد ابطحی که در مخالفتش ظریف را آقای برجام خطاب  کرده بود، مهمترین نقدش به وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه را موضوع برجام و تصویب تحریم های جدید علیه ایران دانست.

محمدجواد ظریف در دفاع از خود از تلاش‎هايش براي رفع ايران هراسي سخن گفت و افزاد: ایران تنها کشور منطقه است که امنیتش را تنها از درون کشور و از مردم می گیرد و با لبخند و اخم دیگران، خوشحال و مضطرب نمی شود. (اینجا)

سیاسی ترین وزیر

عبدالرضا رحمانی فضلی برای چهارسال دیگر از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر کشور معرفی شده بود. وقتی نوبت به بررسی رای اعتماد به این وزیر پیشنهادی رسید، چهار نفر در موافقت با او صحبت کردند که مهمترین دلیل موافقتشان متوجه برگزاری انتخابات سالم و همراهی با احزاب بود. (ابنجا)

اما مخالفان نیز صحبت ها و انتقاداتی برای مطرح کردن داشتند که مهمترین آنها بحث مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کارآمدی ستاد مبارزه با مواد مخدر بود و در کنار این موضوع بحث مهاجرت از شهرها به روستاها نيز مطرح شد. (اینجا)

رحمانی‎فضلی نیز در دفاع از خود به بحث انتخابات اشاره کرد و گفت از مداخلات سیاسی در انتخابات جلوگیری کردم.(اینجا)

 تیم اقتصادی روحانی

مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی حسن روحانی بود که برای وزارتخانه اقتصاد و دارایی معرفی شد؛ فریده اولاد قباد، عبدالحمید خدری و کمال‎الدین شهریاری از نمایندگانی بودند که در موافقت و مخالفت با او پشت تریبون قرار گرفتند. مهمترین محورهایی که در دفاعیات آنها شنیده می شد، بحث انطباق برنامه‎های این وزیر با اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه بود و همینطور توجه به بخش خصوصی از مواردی بود که نمایندگان را پشت تریبون کشاند تا از او حمایت کنند.

ولی ملکی، سیدهادی بهادری و رسول خضری از دیگر نمایندگانی بودند که در مخالفت با کرباسیان صحبت کردند. آنها بیشتر از باید و نبایدها گفتند تا نقد جدی به وزیر پیشنهادی. محور صحبت های آنها حول بحث سرمایه گذاری و چگونگی رفتار بر سر ارتقا سطح سرمایه گذاری مردم بود. جدایی اقتصاد از سیاست و حل مسئله موسسات مالی و اعتباری از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.(اینجا)

کرباسیان نیز از خود دربرابر انتقادات دفاع کرد و گفت اقتصاد را به اتاق شیشه ای می برم.(اینجا)

محمد شریعتمداری یکی دیگر از ژنرال‎هاي اقتصادی حسن روحانی بود که برای وزارتخانه صنعت و معدن به مجلس معرفی شد. سید مهدی مقدسی، علی ابراهیمی، حسن بهرام نیا و رسول خضری در موافقت با او صحبت کردند و دلایل آنها برای موافقت با این وزیر قدرت تعامل خوب با جناح های مختلف و اعتقاد به انسجام تیم اقتصادی دولت بود. (اینجاشهباز حسن‌پور و احمدعلی کیخا از نمایندگانی بودند که در مخالفت با شریعتمداری صحبت کردند. آنها نیز بیشتر از آنکه با خود وزیر مخالفت کنند، سختی راه را گوشزد کردند و نظرشان این بود که شاید وزیر مربوطه تاب اداره وزارتخانه عریض و طویلی مانند صنعت و معدن را نداشته باشد. (اینجا)

محمد شریعتمداری اما در دفاعیاتش موضوع تولید کالا را محور اصلی صحبت های خود قرار داد و گفت: از تولید کالاهای استراتژیک دفاع می‌کنم(اینجا).

وزيري که نامش برند است

بیژن نامدار زنگنه دیگر نامش نه فقط برای مردم ایران که به قول حسن روحانی در تمام دنیا برند است. او از آخرین وزرایی بود که در مجلس دهم مورد ارزیابی قرار گرفت. اشراف کامل زنگنه بر حوزه نفت و انرژی و همچنین تجربه و عملکرد او در تمام سالهای وزارتش محور اصلی حمایت نمایندگان از این وزیر باسابقه بود مهرداد بائوج لاهوتی، قاسم احمدی لاشکی، شهاب نادری و اسدالله قره خانی از موافقان این وزیر بودند که پشت تریبون رفتند و از لياقت‎هايش سخن گفتند.

در کنار چهار موافق، سه نماینده هم در مخالفت با این وزیر صحبت کردند. بدهی شرکت نفت به دولت و نحوه پرداخت این بدهی از جمله محورهای مورد مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت بود. بحث قراردادهای نفتی نیز از دیگر موضوعاتی بود که مطرح شد.

بیژن زنگنه که لقب شیخ الوزرا را به خود اختصاص داده و با احتساب اين دولت، 30 سال بر صندلي وزرات تکيه زده است، در دهمین جلسه بررسي کابينه دوازدهم از خود دفاع کرد و گفت: برای عزت ایران، اگر لازم شد باید از آبروی خود مي‎گذرم (اینجا)

وزير جامانده از کابينه
حبیب الله بیطرف وزير پيشنهادي نيرو، تنها وزيري بود که نتوانست راي اعتماد نمايندگان را با اختلاف تنها 8 راي کسب کند.  پنج نفر از از نمایندگان جمله جلیل مختار، محمد فیضی، شهاب الدین بیمقدار، محسن علیجانی زمانی، حسین امیری خامکانی در موافقت با این وزیر نطق کردند. مهمترین محو صحبت های موافقان و مخالفان این وزیر متوجه عملکرد او در گذشته و بحث سد سازی ها بود. مخالفان عامل ریزگردهای امروز را سدسازی‎های دوران او معرفی کردند و موافقان نیز با حمایت از وزیر اقداماتش را مثبت ارزیابی کردند.

نکته دیگر بحث انطباق برنامه های او با برنامه های ششم توسعه بود که مخالفان می گفتند همسویی میان اين برنامه ها وجود ندارد و موافقان عکس آن را مطرح می کردند. بیطرف نیز از برنامه های خود دفاع کرد و به مخالفان پاسخ گفت، انا نتوانست نظر موافق آنان را جلب کند. (اینجا)

مدرک تحصيلي غيرمرتبط يک وزير

برای محمود حجتی با 9 سال سابقه وزارت در جهادکشاورزی مهمترین نقدي که از سوی دو نماینده مخالف مطرح شد، مدرک تحصیلی وی بود. با این حال برخی نمایندگان مثل  جلال محمود زاده با اشاره به سابقه و تجربه حجتی در وزارت جهادکشاورزی عنوان کردند که این میزان تجربه به اندازه یک لیسانس دانشگاهی ارزش ندارد؟ (اینجا)

برخی ها هم مثل سید احسن علوی نماینده مردم سنندج و دیواندره بسیار تندتر برخورد کرده و عنوان می کردند که مدیریت آقای حجتی در 4 سال گذشته باعث زیان کشاورزان شده، چون استراتژی کشت وجود ندارد، به همین دلیل هم کشاورزان یک سال با وفور یک نوع کشت مواجه شده و ناچار محصول امحا می شود (اینجا

حجتی اما در پاسخ به همه مخالفت ها با همان آرامش خاص خودش به ارایه کارنامه چهارساله خود پرداخت. او گفته که برنامه داد تا «در کشاورزی زنجیره تولید از مزرعه تا سفره ایجاد کند.»(اینجا) روحاني هم در حمايت از او گفت که اگر سابقه حجتي را با دکتري اين رشته در دو کفه ترازو قرار دهيم، قطعا تجربه وي سنگين تر خواهد بود.

وزارت کار و معضل بیکاری

حرف و حدیث درموردش کم نبود و حتی یک روز بعد از بررسی صلاحیتش نیز حواشی دست از سر علی ربیعی بر نداشت. اما آنچه بیشتر مورد توجه دو نماينده مخالف وزیر پیشنهادی کار قرار گرفت، بحث بیکاری و معضل سامان دهی به تعاونی ها بود. از سوی دیگر غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، محمد محمودی شاه نشین، سید فرید موسوی، محمدصادق حسنی جوریابی نمایندگانی بودند که در دفاع از علی ربیعی صحبت کردند و به بخشی از موضوعات مطرح شده از سوی مخالفان نیز پاسخ دادن.د مهمترین مباحثی که موافقان به آن اشاره کردند موضوع سامان دهی به نظام تامین اجتماعی و بحث بیمه های همگانی بود.

وزرای بدون مخالف

 در میان 17 وزیر معرفی شده تنها وزیر دفاع و وزیر ورزش و جوانان بودند که در میان نمایندگان هیچ مخالفی نداشتند و تنها موافقان به صحبت پرداختند.

در دفاع از امیر حاتمی که به عنوان وزیر دفاع به مجلس دهم معرفی شده بود پنج نماينده صحبت کردند. آنها تعهد وي به وحدت سپاه و ارتش، خوش فکر بودن و اشراف این وزیر را مهمترین دلیل حمایت خود می دانستند. البته قاضی زاده هاشمی که پيام آور موافقت فرمانداران سپاه با اين وزير بود، در میان دفاعش بایدهایی را نیز تعیین کرد و آن استفاده از فرماندهان سپاه در وزارت دفاع بود. (اینجا)

سرتیپ حاتمی نیز وقتی خواست از خود و برنامه هایش دفاع کند، از ارتقا قدرت بالستیک و افزایش توان دفاعی نیروی زمینی با توجه به جنگ های نیابتی صحبت به میان آورد.(اینجا)

وزیر ورزش از دیگر وزرایی بود که در میان نمایندگان هیچ مخالفی نداشت. موافقان نیز از قدرت اجرایی وزیر گفتند و او را فردی دانستند که قادر است ورزش کشور را ارتقا دهد. (اینجاسلطانی فر نیز در دفاعیاتش در مقابل نمایندگان گفت: در 9 ماهی که افتخار وزارت داشته‌ام، توانسته‌ام توانایی‌های ورزش را بشناسم و حالا ورزشکاران را سفیران توانایی این ملت معرفی می‌کنم و نقشه راه خود را بر این اساس ارائه می‌کنم. (اینجا)

  وزیری که با خواهش نمایندگان آمد

ارزیابی صلاحیت وزیر بهداشت در جلسه چهارم بررسی کابینه دوازدهم، در دستور کار قرار گرفت و سه نفر در موافقت با این وزیر صحبت کردند. آنها از طرح تحول سلامت گفتند که توانست مشکل بسیاری از بیماران را مرتفع کند؛ مردمی بودن قاضی زاده هاشمی نیز از دیگر مواردي بود که در حمایت با او مطرح شد. البته غلامرضا تاجگردون اشاره ای به اخلاق تند این وزیر پیشنهادی کرد و گفت به دلیل باری که بر دوش او هست این اخلاق تند را هم تحمل می کنیم. تاجگردون همچنین تلویحا به اختلاف میان وزیر کار و بهداشت اشاره کرد و گفت امیدواریم این مشکل برطرف شود. به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه قاضی زاده هاشمی تصمیم نداشت وزیر شود و به خواهش نمایندگان این پست را پذیرفت (اینجا)

مخالفان نیز از لنزهای وارداتی گفتند و تاخیر در پرداختی های پزشک های مناطق محروم را علت مخالفتشان دانستند؛ آنها همچنین عدم اجرای طرح پزشک خانواده را نیز از موارد مخالفت با این وزیر برشمردند.(اینجا)

پس از پایان صحبت های موافقان و مخالفان وزیر بهداشت نیز در دفاع از خود گفت که امیدوار است بتواند شرایط بهتری فراهم کند.(اینجا)

وزیر  فرهنگ و راهکار برای ممنوعیت‌ها

با مطرح شدن بحث بررسی صلاحیت وزیر فرهنگ، سه مدافع در برابر سه مخالف صف آرایی کردند. مخالفان از محدودیت ها و ممنوعیت ها گفتند. محمود صادقی از برنامه وزیر سوال کرد و گفت: الان محدودیت تبدیل به اصل شده و آزادی استثنا! برای مقابله با آن چه می کنید؟ میرزایی نکو نیز از دیگر مخالفان وزیر فرهنگ بود. او نیز از محدودیت های موسیقی مانند ممنوعیت شجریان و مجوز ندادن به کتاب کلنل گفت. این نماینده به صورت تلویحی به حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نيز اشاره کرد که از جامعه هنر محسوب می شوند.

صالحی در تشریح برنامه هایش خطاب به نمایندگان گفت نمی توان از وزارت ارشاد انتظارات متناقض داشت(اینجا). البته دفاع روحاني از او پررنگتر بود. رئيس جمهور هم در نطق ابتدايي خود و هم در نطق پاياني‎اش از مداخلات در حوزه اين وزارتخانه گلايه کرد و گفت: اگر برخي امور در حيطه وظايف اين وزارتخانه است ديگران دخالت نکنند و اگر مي‎خواهند دخالت کنند، مجلس اين امور را از وظايف اين وزارتخانه حذف کند. اظهاراتي که نشان مي‎داد روحاني به شعارهاي انتخاباتي اش در عرصه فرهنگ پايبند است.

فصل آخر پرونده کابينه و کارت زرد به يک وزير

پس از پنج روز بالاخره پرونده کابينه دوازدهم در مجلس بسته شد. از 17 وزير پيشنهادي، 16 نفر راي اعتماد گرفتند و حبيب الله بيطرف از همراهي کابينه بازماند. (اينجا)

27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =