همه تلاش هیات رئیسه مجلس برای انصراف نمایندگان متقاضی استیضاح وزرای آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی بی نتیجه ماند و استیضاح کنندگان همچنان بر خواست خود اصرار دارند.

به گزارش «خبرآنلاین» صبح و ظهر امروز در دفتر رئیس مجلس دو جلسه برای بررسی نظرات استیضاح کنندگان و پاسخ‌‏های وزرای مربوطه به ابهامات و سوالات آنها ترتیب داده شده بود. جلساتی با ابتکار علی لاریجانی برای آنکه مذاکره، جایگزین استیضاح شود. او در آخرین جلسه علنی هفته گذشته مجلس از آخرین تلاش هیات رئیسه برای این منظور سخن گفت و افزود: در ادامه جلسات پیشین هیات رئیسه با استیضاح‌‏کنندگان و وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش، جلسه‌‏ای دیگر در روز شنبه برگزار خواهد شد و اگر باز هم استیضاح کنندگان قانع نشدند، این طرح‌‏ها را در جلسه روز یکشنبه (فردا) اعلام وصول خواهیم کرد و طبق آئین‌‏نامه داخلی مجلس شورای اسلامی استیضاح در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

نخستین جلسه، صبح ‌‏امروز با حضور طراحان استیضاح محمدرضا اسکندری برگزار شد.
کاظم موسوی نمانده اردبیل از جمله طراحان این استیضاح بود که با اشاره به استقبال کمرنگ استیضاح کنندگان از این جلسه، گفت: متاسفانه هیچ یک از طراحان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی از توضیحات وی قانع نشدند. او که در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته جزء نمایندگان تجمع کننده در جایگاه هیات رئیسه بود که با اصرار از لاریجانی می‌‏خواستند، طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را اعلام وصول کند؛ ادامه داد: از آنجا که نمایندگان با جنس پاسخ‌‏های وزیر در جلسات پیشین خود با وی آشنا بودند و می‌‏دانستند که او حرف جدیدی نخواهد داشت، در این جلسه حضور پررنگی نیافتند وتنها 8 نفر از 55 نماینده متقاضی این استیضاح در دفتر رئیس مجلس حضور یافتند.
موسوی، ازهم قسم شدن استیضاح کنندگان وزیر جهاد کشاورزی برای استیضاح وی خبر داد و افزود: به دنبال قانع نشدن استیضاح کنندگان، لاریجانی باید به قول خود عمل کند و طرح استیضاح اسکندری را در جلسه علنی فردا اعلام وصول نماید.
دومین جلسه ظهر شنبه و با حضور علیرضا علی‌‏احمدی وزیر آموزش و پرورش و طراحان استیضاح وی در دفتر رئیس مجلس برگزار شد. طراحان این استیضاح به گفته جواد آرین‌‏منش بیش از 55 نفر بودند اما داریوش قنبری از حضور کمتر از 10 نفر آنان در این جلسه خبر داد که گویای استقبال سرد نمایندگان متقاضی استیضاح علی‌‏احمدی از جلسات "میانجی‌‏گر" هیات رئیسه بویژه شخص رئیس مجلس بود.
به گفته داریوش قنبری و کاظم موسوی که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده اند، دو سوم استیضاح‌‏کنندگان وزیر آموزش و پرورش در اعتراض به «سیاسی‌‏کاری» نامیدن طرح استیضاح، از سوی علی‌‏احمدی و موضع‌‏گیری نامناسب وزیر در برابر نمایندگان، در این جلسه شرکت نکردند.
وزیر آموزش و پرورش حتی در جلسه ای خصوصی، استیضاح کنندگان خود را متهم به این کرده بود که تنها دلیلشان برای استیضاح، عزل برخی معاونین و نصب بستگان آنهاست. این سخنان وزیر، استیضاح کنندگان را بیشتر در انجام این استیضاح، مصر کرده بود.
داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) با تاکید بر اینکه امضا کنندگان استیضاح علی احمدی هم قسم شده اند تا از حقوق ملت، به ویژه  فرهنگیان و دانش آموزان کوتاه نیایند، تا بیشتر از این به این قشر مظلوم ضربه وراد نشود، به ایلنا گفت: عده ای با اشاره به اینکه در ماههای پایانی از عمر دولت نهم قرار داریم، مجلس را متهم به سیاسی کاری می کنند؛ اما این اقدام مجلس به هیچ وجه سیاسی کاری نیست، بلکه به منزله اعتراض نمایندگان به عملکرد ضعیف دولت و انتقادات جدی از آن است. چرا که نمایندگان نمی توانند نقش نظارتی خود را تعطیل کنند.


آزمون راستی آزمایی هیات رئیسه
از آنجا که رئیس مجلس به نمایندگان وعده داده بود تا در صورت عدم اقناع از پاسخ ها و توضیحات وزیر، استیضاح را اعلام وصول کند، ناگزیر خواهد بود تا در جلسه فردا -یکشنبه- استیضاح وزرای آموزش و پرورش را اعلام وصول نماید. از این منظر می توان جلسه امروز را جلسه راستی آزمایی هیات رئیسه خواند.
موسی قربانی عضو هیات رئیسه مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین با اشاره به قانع نشدن امضا کنندگان استیضاح وزرای کشاورزی و آموزش و پرورش از توضیحات اسکندری و علی احمدی، گفت: هیات رئیسه در پایان جلسه علنی فردا این طرح ها را اعلام وصول خواهد کرد.
وی افزود: هیات رئیسه از طریق همه راهکارهای قانونی تلاش کرد تا طرح استیضاح هیچ وزیری در ماه‌‏های پایانی عمر دولت نهم در دستور کار مجلس قرار نگیرد اما متاسفانه در جلسات امروز توضیحات اسکندری و علی احمدی، نمایندگان استیضاح کننده را قانع نکرد. لذا هیات رئیسه طبق آئین‌‏نامه داخلی مجلس و قانون اساسی موظف است در جلسه علنی فردا طرح مذکور را اعلام وصول کند.
وی یادآورشد که تاکنون هیچ یک از طراحان، امضایشان را از استیضاح این دو وزیر پس نگرفته اند.

پیش بینی سرانجام استیضاح وزرا
اگرچه طراحان استیضاح وزرای آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی هم قسم شده اند که امضاهای خود را پس نگرفته و تا آخر بر این استیضاح اصرار بورزند، اما جنس این استیضاح ها با استیضاح کردان وزیر پیشین کشور که با اصرار طراحان انجام شد و به سرانجام مورد نظر آنها رسید، متفاوت است.
به عبارت دیگر اگر چه قنبری پیش بینی کرده است که مجلس مجددا به احمدی و اسکندری رای اعتماد نخواهد داد؛ اما در حال حاضر به نظر نمی رسد که کلیت مجلس موافق استیضاح این دو وزیر باشد.
نخستین دلیل برای این مدعا، وضعیت لب مرزی دولت است. از آنجا که در صورت عزل حتی یک وزیر دیگر، دولت نهم ناگزیر از کسب رای اعتماد مجدد برای کل کابینه خواهد بود؛ مطمئنا مخالفان این استیضاح، در درون و بیرون مجلس، از فردا دست به کار خواهند شد و با رایزنی گسترده با نمایندگان خواهند کوشید تا آنها را از ارائه رای عدم اعتماد به وزرای در معرض این استیضاح، بازدارند. شدت این تلاش ها تا آنجا خواهد بود که شاید حتی اجازه اعلام وصول این استیضاح ها نیز صادر نشود. کما اینکه از همین امروز زمزمه هایی دال بر آن شنیده می شود که هیات رئیسه در نظر دارد حداکثر استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را اعلام وصول کند.
یک عضو پیشین هیات رئیسه که در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت دارد با اعلام این خبر به خبر آنلاین گفت: استدلال هیات رئیسه آن است که چون استیضاح اسکندری زودتر تقدیم هیات رئیسه شده، زودتر هم باید اعلام وصول شود. اما به نظر می رسد که هیات رئیسه چون می داند که شمار موافقان استیضاح وزیر کشاورزی کمتر از آموزش و پرورش است، می خواهد با برگزاری این استیضاح و نافرجام ماندن آن، طراحان استیضاح وزیر آموزش و پرورش را نیز به انصراف وادارد.
دومین دلیل برای پیش بینی نافرجام بودن استیضاح وزرای آموزش و پرورش و کشاورزی در آن است که استیضاح این دو وزیر در مجلس هفتم نیز برگزار شد اما علی رغم اصرار طراحان به نتیجه ای نرسید. به عبارت دیگر به جز طراحان این استیضاح، دیگر نمایندگان آنها را در برگزاری این استیضاح، همراهی نکردند. این در حالی بود که در آن زمان استیضاح وزیر آموزش و پرورش به استناد آزمون موهون استخدامی معلمان در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت که سوالات آن مایه وهن پیامبر اکرم(ص) بود و دلایل به مراتب متقن تری برای استیضاح فرشیدی وجود داشت. اما او از زیر بار این استیضاح جان سالم به در برد تا اینکه چند ماه بعد رئیس جمهور شخصا او را عزل کند.


استیضاح های در نوبت
علاوه بر علی احمدی و اسکندری که در آستانه استیضاح قرار دارند، طرح استیضاح وزرای ارتباطات و بهداشت نیز در دستور کار برخی نمایندگان مجلس هشتم قرا دارد. استیضاح محمد سلیمانی وزیر ارتباطات پیش از استیضاح وزرای آموزش و پرورش و کشاورزی تقدیم هیات رئیسه شده است و اگر چه نمایندگانی چون سلیمان جعفرزاده رئیس کمیسیون اجتماعی از اصرار نمایندگان به اعلام وصول آن سخن می گویند، اما محمدرضا میرتاج الدینی عضو هیات رئیسه تاکید دارد که عدم اعلام وصول این طرح به دلیل پیگیری نکردن طراحان آن بوده است.
چهارمین طرح استیضاح، مربوط به ضعف مدیریت و وزارت کامران باقری لنکرانی است که روز چهارشنبه هفته گذشته با 55 امضا تقدیم هیات رئیسه شد. اگرچه هنوز طراحان این استیضاح و هیات رئیسه نسبت به آن اظهار نظر خاصی نکرده اند و حتی محورهای این استیضاح مشخص نیست؛ اما معاون پارلمانی وزیر بهداشت، پیش بینی کرده است که استیضاح لنکرانی جدی نیست.
حسن امین لو با اعتقاد بر اینکه رضایت مردم از عملکرد وزیر بهداشت مانع از استیضاح وی خواهد شد، تصریح کرد: برخی از نمایندگان خواستار تغییر مدیریت در روسای دانشگاه‌‏های علوم پزشکی و جبران کمبودهای موجود درحوزه‌‏های انتخابیه درخصوص نبود پزشک متخصص، آمبولانس و تجهیزات هستند؛ اجابت تمام این درخواست‌‏ها از سوی وزارت بهداشت به تنهایی میسر نیست چرا که تامین کمبودها در حوزه‌‏های انتخابیه نمایندگان نیاز به اعتباراتی دارد که باید از سوی مجلس تخصیص یابد و به همین دلیل بعضی اوقات خواسته‌‏ها بیشتر از اعتبارات می‌‏شود که پاسخگویی به آن ممکن نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۹/۱۷
    18 1
    آقای موسوی را می شناسم بعید می دانم منافع مردم را در استیضاح وزیر جهاد در نظر گرفته باشد