۰ نفر
۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳

بروس ریدل عضو ارشد و مدیر پروژه اطلاعاتی بروکینگز در مقاله زیر به سفر مقتدی صدر رهبر شیعی عراق به عربستان سعودی نگاه کرده است.

بروس ریدل: پس از چندین دهه خصومت با عراق، عربستان در حال تلاش برای ایفای نقش فعال در این کشور و مطرح شدن در مقابل ایران است. جاه طلبی های عربستان بایستی تحت کنترل باشد چرا که رقیب ایرانی اش از تجربه و امتیازات قابل توجهی برخوردار است. با تمام اینها تجدید حیات دیپلماسی عربستان گامی مثبت محسوب می شود.

27 سال پیش در چنین ایامی، دولت سعودی به دنبال اشغال کویت توسط عراق و تهدید صدام به اشغال عربستان، روابط خود را با صدام حسین قطع کرد. ملک فهد بن عبدالعزیز به دنبال ارزیابی اشتباهی که در رابطه با جاه طلبی های صدام داشت، تصمیم گرفت تا برای نجات تاج و تختش از جورج هربرت بوش کمک بگیرد تا عربستان مقصد بعدی صدام نباشد. زمانی که کویت آزاد شد، فهد امیدوار بود که یک ژنرال سنی (عراقی) صدام حسین را سرنگون و نقش عراق به عنوان سپر شرقی سرزمینهای اعراب سنی در مقابل ایران شیعی را احیا کند. سعودی ها از آن دسته شیعیان مخالف صدام که مشابه احمد چلبی بودند نفرت داشتند چرا که امثال چلبی را عامل ایران می دانستند اما در مقابل از ژنرالهای سابق عراق که مخالف صدام بودند استقبال می کردند.

زمانی که جورج واکر بوش صدام را سرنگون کرد، جانشین فهد یعنی ملک عبدالله بن عبدالعزیز گفت که آمریکا عراق را روی سینی طلا تقدیم ایران کرد. شاهزاده های سعودی ساده لوحی آمریکایی ها را در برگزاری انتخابات در عراق، که موجب به قدرت رسیدن اکثریت شیعی این کشور می شد را به تمسخر می گرفتند. هزاران جهادی سعودی سرازیر عراق شدند تا به مبارزه با آمریکا و دولت شیعی بغداد بپیوندند. تشکیلات وهابی سعودی در ابتدا از این وضع ابراز شادمانی کرد تا زمانی که القاعده برای حمله به رژیم سلطنتی سعودی وارد عربستان شد.

وزیر خارجه عربستان عادل الجبیر در فوریه 2017 به بغداد رفت. این نخستین دیدار یک مقام ارشد سعودی از عراق از زمان حضور بندر بن سلطان سفیر وقت عربستان در آمریکا در ماه مه 1990 در بغداد محسوب می شد. رییس جمهور عراق در ماه مه 2017 در نشست ریاض با حضور پرزیدنت ترامپ و 40 تن از رهبران اسلامی شرکت کرد هر چند که انتقاد شدید ایران بر این نشست سایه انداخته بود. پس از آن نخست وزیر عراق حیدرالعبادی با رییس ستاد نیروهای مسلح عربستان عبدالرحمن البُنیان در ماه ژوئن در ریاض ملاقات کرد و  البنیان دیدار متقابلی را در ماه ژوییه از عراق انجام داد. این دیدارها به بازگشایی نسبی مرز 800 کیلومتری عرعر- که از اوت 1990 بسته بود - منجر گردید.

 سعودی ها در اواخر ماه ژوییه میزبان مقتدی صدر بودند. صدر یک سیاستمدار شیعی دمدمی مزاج و بدنام است  که جاه طلبی های زیادی را در کارنامه فعالیت هایش در عراق دارد اما از پایگاه قوی و وفاداری در داخل این کشور نیز برخوردار است. صدر پیش از سفر به عربستان گفت که به دنبال خنثی کردن تنش بین عربستان و ایران برای کمک به ثبات منطقه است. ولیعهد عربستان محمد بن سلمان با صدر در ریاض دیدار کرد و مطبوعات عربستان ازاین دیدار به عنوان گامی در جهت کاهش نفوذ ایران در بغداد تمجید کردند. رسانه های تندرو در ایران از این دیدار ابراز نگرانی کردند.

ولیعهد عربستان درباره راه اندازی کنسولگری عربستان در نجف - شهر مقدس شیعیان در عراق- گفتگو کرد. طنز عمیق قضیه اینجاست که عربستان در صدد حضور دیپلماتیک در شهری است که از یک سو مدفن امام علی است و آیت الله روح الله خمینی انقلاب ایران را در آنجا طراحی کرد و از سویی دیگر ارتش وهابی ها در اوایل قرن نوزدهم در نخستین دور حکومت سعودی به کرات این شهر را مورد هجوم و غارت قرار داد. با همه اینها، اقدام برای راه اندازی کنسولگری در نجف تلاشی برای تقویت این شهر به عنوان رقیب قم که دومین شهر مقدس ایران است محسوب می شود.

تلاش سعودی ها برای تقویت اتحاد عربی بین عراق و عربستان می بایست خیلی پیش از این اتفاق می افتاد. ولیعهد عربستان معمار رویکرد آشتی جویانه با عراق است و لازمه ی دستیابی به انتظارات حداقلی و محدود (این کشور در عراق)، تلاش مستمر در این رابطه است.

ایران به آسانی از موقعیت بهتری برای ارتباط با اکثریت شیعه و اقلیت کرد در عراق برخوردار است و به هر دو گروه به مدت چندین دهه کمک کرده و از روابط گسترده ی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با آنها برخوردار است. مرز ایران و عراق همیشه باز است و زوار ایرانی به نجف می روند و تجارت بین این دو نیز گسترده است. ایران به طور مرتب عربستان را به تشکیل داعش و دامن زدن به افراط گرایی سنی متهم می کند. از منظر تاریخی، ایران از امتیاز جغرافیایی و ترکیب جمعیتی سود می برد. البته ایران می تواند برای بهره گیری از این دو امتیاز دست به تلاش بیشتر و بی حساب و کتابی بزند و نفوذ فوق العاده ای در عراق پیدا کند. این طور نیست که مقامات ایران همیشه دست به اقدامات بی سروصدا و زیرکانه بزنند و دقیق و حساب شده ایفای نقش کنند.

البته سعودی‌ها هم می توانند تلاش بی حسابی (برای نفوذ در عراق) داشته باشند. جنگ عربستان در یمن و محاصره قطر نشان از علاقه ریاض برای رویکرد هجومی و بدون فکر در زمان ملک سلمان و پسر مورد علاقه اش دارد. البته عراقی ها با حوثی های زیدی یمن همدلی دارند و بغداد در نزاع بر سر قطر موضع بی طرفانه داشته است. هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه سعودی ها علاقمند به کاهش تنش با تهران از طریق بهره گیری از عراق باشند وجود ندارد. سلمان در میان پادشاهان سعودی بیشترین دشمنی را از زمان انقلاب ایران با این کشور دارد. آشتی سعودی ها با بغداد نشانه آشتی با تهران نیست.

درباره نویسنده: بروس ریدل (Bruce Riedel) عضو ارشد و مدیر پروژه اطلاعاتی بروکینگز است. وی در سال 2006 پس از 30 سال خدمت در سازمان سیا بازنشسته شد. او مشاور ارشد ریگان، جورج هربرت بوش، بیل کلینتون و جورج واکر بوش در امور جنوب آسیا و خاورمیانه و در زمان بیل کلینتون عضو هیات صلح و طرف مشورت در مذاکرات کمپ دیوید و نشست های اعراب و اسراییل  بوده است.  کتابهای ریدل به قرار زیر هستند

  • The Search for al Qaeda: Its Leadership, Ideology and Future
  • Deadly Embrace: Pakistan, America and the Future of the Global Jihad
  • Avoiding Armageddon: America, India and Pakistan to the Brink and Back
  • Avoiding Armageddon: America, India and Pakistan to the Brink and Back
  • Which Path to Persia? Options for a New American Strategy Toward Iran
  • The Arab Awakening: America and the Transformation of the Middle East
  • Becoming Enemies: U.S.-Iran Relations and the Iran-Iraq War, 1979-1988
  • What We Won: America's Secret War in Afghanistan, 1979-1989
  • JFK's Forgotten Crisis: Tibet, the CIA and the Sino-Indian War

منبع: المانیتور

ترجمه: عبدالصمد شمس‌تبریزی

 

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2017/04/better-saudi-iraqi-ties-faced-by-growing-iranian-influence.html

http://www.al-monitor.com/pulse/contents/articles/originals/2017/03/saudi-iraq-iran-us-jubeir-abadi.html

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2017/05/trump-trip-saudi-arabia-israel-iran-bash.html

https://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2017/07/30/Muqtada-al-Sadr-in-Saudi-Arabia-for-the-first-time-in-11-years-.html

https://www.alaraby.co.uk/english/news/2017/5/16/iraqs-outspoken-shia-cleric-sadr-urges-saudi-iran-serious-dialogue?utm_campaign=magnet&utm_source=article_page&utm_medium=related_articles

https://www.alaraby.co.uk/english/news/2017/5/16/iraqs-outspoken-shia-cleric-sadr-urges-saudi-iran-serious-dialogue?utm_campaign=magnet&utm_source=article_page&utm_medium=related_articles

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2017/08/saudi-arabia-engage-iraq-influence-iran-sadr-salman.html

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    49 97
    غلط می کنه. مگه نجف مال صدره ؟
    • محسن A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
      نکنه نجف مال شماست؟عراق اختیار خودشو داره ودوست داشته باشه هر کنسولگری رو میتونه در نجف برپا کنه.این وسط خنده دار تر شما هستی که کاسه داغتر از اش شدید.
    • سجاد RU ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
      19 43
      نه مال ماست
    • بی نام RO ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
      91 17
      چه اشکالی داره اخه؟ اصلا به ما چه؟ چرا ما همش تو کار همه فضولی می کنیم؟
    • بی نام RO ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
      88 10
      به نظرم خیلی هم کار درستی کرده. چون ما با همه عالم در جنگیم دلیل نمیشه هرکسی هم که سر عقل اومد و از در آشتی با همسایگان در اومد بگیم غلط می کنه
    • بی نام RO ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
      59 12
      آره جون تو همه غلط می کنن جز ایران
    • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
      0 0
      الان قیمت پراید در عراق چنده ؟ یعنی میشه برم عراق پراید ارزانتر پیدا کنم بیارم شهرمون بفروشم استفاده کنم دوتا بخرم یکی خودم سوارشم یکی هم استغاده کنم ؟ یاشاسین . لطفا کمک کنید راهنمای بشم ساقول .
  • مسعود RO ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    104 8
    این همه سال به مقتدی صدر پول دادیم اخرش هم اینطوری شد
    • شمس تبریزی A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
      23 41
      برادرجان، عربستان وعده کمک 10 میلیون دلاری برای هزینه در مناطق جنوبی عراق به ایشان داده. امارات ایرباس اختصاصی به عنوان مهمان ویژه برای ایشان فرستاده تا از نجف به ابوظبی سفر کند. خودمان را بذاریم جای این بنده خدا. اگر در کوچه های کثیف نجف با عربانه رفت و آمد میکردیم و یهو برایمان ایرباس اختصاصی میفرستادن، حالی به حالی نمیشدیم؟ بالاخره فلز وجودی برخی آدمها را نمیشه کاری کرد. غلام همت آنم که زیر چرخ کبود. ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    115 7
    از جیب ملت ایران خورد حالا غش کرده تو بغل عربستان حیف سختی هایی که ملت ایران داره میکشه تا اینا ازاد بشن ،اخر فلسطین هم همینه.ملت ایران را دریابید.
    • دقت کن A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
      4 89
      باز هم حرفهای تفرقه افکن به بهانه بیهوده خودتان می دانید که حضور ما درعراق برای چیست ؟ چه دلیلی بهتر از حضور نیروهای ما درعراق برای مبارزه با تروریسم داعش ؟ خیلی از حمله تروریستی به مجلس نگذشته ها خوابید یا بیدار ؟
  • سعید A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    44 3
    انصافا به این میگن تحیلی واقع بینانه... من دیگه تفسیرهای کارشناسان داخلی که اکثر مبتنی بر تخیل و حب و بغض است نمی خونم.
  • بی نام GB ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    50 8
    صدر از محبوبیت پدرش داره سو استفاده میکنه وگرنه اگه عربی‌ بلد باشید متوجه میشید که مقتدا صدر یک آدم بیسواد هستش و حرف زدنش هم چاله میدونیه. ضمنا همانطور که گفتید آدمی‌ هستش که ثبات هم نداره، و دنبال قدرت هستش و پول البته نقش زیادی در چرخشش به طرف عربستان داره.
  • بی نام RO ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    20 12
    نا امیدم کردی مقتدی
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    64 4
    این همه هزینه از جیب مردم ایران برای این عربهای نمک نشناس چه لبنان چه عراق و چه فلسطین و .... سوریه رو هم خواهیم دید
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    14 1
    شرایط عراق، آینده پر ابهامی را در برابر ما قرارداده است. اما این احتمال دور از ذهن نیست که صدر در تحلیل نهایی و ساختارشکنانه خود از توزیع سنتی منابع قدرت، به این نتیجه رسیده که به شکلی بیضی‌وار، دایره حوزه نفوذ خود را به سمت نیروهایی کشش دهد که ویژگی آن‌ها بیش از نگاه به ایران، معطوف به کشورهای عربی خصوصاً در منطقه خلیج فارس است.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    23 0
    مقتدی صدر روحانی نسبتا جوان شیعه، از معدود رهبران سیاسی عراق به شمار می‌رود که تمایلی به پنهان نگاه داشتن جاه‌طلبی‌های روزافزون خود ندارد.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    11 0
    مقتدی صدر به عنوان یک نیروی سیاسی با رویکردی ایدئولوژیک و تبار خانوادگی معروف، به خوبی متوجه شده شرایط کنونی و آتی عراق، مولفه‌های مذکور را برای او بی‌اثر و فاقد موضوع خواهد کرد، اگر نتواند درباره مشروعیت ادعایی و تداومی خود متناسب با آینده عراق تصمیمی اتخاذ کند.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    8 1
    مقتدی صدر در ادامه این مصاحبه، محور گفت‌وگوهای خود با محمد بن سلمان را تحولات منطقه از جمله یمن، بحرین، سوریه و رابطه ایران و عربستان و همچنین مناسبات میان بغداد و ریاض عنوان کرده و از رسیدن به دیدگاه‌هایی مشترک با ولیعهد عربستان خبر می‌دهد.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    4 5
    صدر در تلاش است تا در این مرحله میان بازیگران شیعه و سنی منطقه‌ای؛ یعنی ایران و عربستان نوعی توازن ایجاد کند.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    8 0
    سفر مقتدی صدر به عربستان و مواضع اخیر او به نظر پیام‌هایی را برای بازیگران داخلی و خارجی مؤثر در سیاست عراق دربر دارد.
  • محمدعلی A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    7 1
    در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای صدر به دنبال امتیازگیری هرچه‌بیشتر از طرف‌های ذی‌نفع است.به‌همین‌خاطر، مواضع اخیر صدر را نباید به معنای فاصله‌گرفتن تمام‌وکمال او از ایران دانست.
  • محمدعلی A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    10 1
    انتظار می رود حیدر العبادی نیز به زودی اقدامی مشابه حکیم داشته و از حزب الدعوه جداشود. العبادی، عمار حکیم و مقتدی صدر سه ضلع جریان جدید سیاسی عراق را تشکیل خواهنددادکه از زبان افراط‌گرایی به دور خواهد بود واشتراک همه آنها، اولویت منافع ملی عراق بر منافع همسایگان است.
  • هادیان A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    3 2
    آنچه مسلم است این است، تندروی و دخالت اشکار در جریانهای سیاسی عراق، بغداد را به ریاض، آنکارا و سایر بازیگران نزدیکتر خواهد کرد.لذا باید منافع تهران با احتیاط بیشتری پیگیری شود.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    2 2
    دیدار‌های اخیر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان از عراق و ملاقات وی با برخی رهبران طیف‌های سکولار شیعی مانند ایاد علاوی معاون سابق رئیس جمهور و ازاعضای سابق حزب بعث، نشان میدهد عربستانی که از هجمه نظامی داعش و سقوط عراق ناامید شده است،
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 2
    سعودی ها سیاست گشایش در روابط با ایران ومحور آن در منطقه در پیش گرفته است. امری که از دعوت مقتدی صدر رهبر جریان شیعه صدر عراق به عربستان و استقبال گرم از او در فرودگاه مشهود بود.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 1
    ریاض اکنون سیاست گفت و گو و دیپلماسی را بجای رویایی و مواجه مستقیم و تشدید حملات رسانه ای در پیش گرفته است
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    6 1
    سفر مقتدی صدر به عنوان رهبر یک جریان شیعی به عربستان و دیدار با ولیعهد سعودی در زمانی که دولت وهابی عربستان بیش از چند ماه است مشغول نسل کشی وسیع شیعیان عربستان العوامیه و القطیف و... است، اقدامی است که اعتراض جوامع شیعه خصوصا شعیان عربستان را به دنبال داشته و از سوی شیعیان شدیدا محکوم است.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 0
    احزاب شیعی" ائتلاف قانون" در چند سال گذشته اقدامات موثرتری برای اتحاد و همبستگی عراق و همسو با جامعه بین المللی و منافع همسایگان انجام داده و در کاهش دادن تنش با عربستان تا حدودی موفق بوده است، گروه صدر نیز از تجربه تلخ گذشته درس گرفته و کمتر تشنج زایی در داخل و یا بیرون داشته است.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    4 9
    سعودی ها در صدد توطئه چینی جدیدی هستند. این هم یک نقشست.