اعتماد نوشت: در دهه‌های گذشته و بنابه دلایلی امتیاز ویژه‌ای برای فرزندان اعضای هیات علمی در نظر گرفته شد که بتوانند جای خود را در دانشگاه‌ها تغییر دهند و به دانشگاه شهر محل سکونت خانواده خود بیایند.

 اين امتياز به جاي برخي از كمبودهاي مالي بود كه در آن دوران نمي‌توانستند تامين كنند. ولي آنقدر مهم بود كه اهداف طرح را تامين كند.

ارايه امتيازات و مشوق‌ها در اصل چيز نادرستي نيست ولي در برخي زمينه‌ها مي‌تواند ناعادلانه باشد؛ از جمله در رقابت‌هاي آموزشي. در رقابت‌هاي آموزشي هر امتياز و مشوقي بايد نهايتا منطق آموزشي داشته باشد. براي نمونه لحاظ كردن امتيازات ويژه براي دانش‌آموزان منطقه ٣ و ٢ نسبت به منطقه ١ درست تلقي مي‌شود. اين كار مي‌تواند قابل دفاع باشد و مطالعات نيز درستي آن را اثبات كرده است. به اين معنا كه دانش‌آموزي مثلا با رتبه ٢٠٠٠ از منطقه محروم به هنگامي كه وارد دانشگاه مي‌شود، پس از فارغ‌التحصيلي تقريبا به لحاظ سطح آموزشي و معدل دوران تحصيل، معادل دانش‌آموزي با رتبه ١٠٠٠ از منطقه ١ است. يا حتي برخي از امتيازات ديگر نيز مي‌تواند توجيه آموزشي داشته باشد كه براي پرهيز از ورود به موضوعات اختلافي از طرح آنها اجتناب مي‌شود و بايد مطالعات دقيق پاسخ اين موارد را بدهند.

با اين حال امتياز براي فرزندان اعضاي هيات‌هاي علمي هيچ توجيه آموزشي ندارد، ولي به علت اينكه دست‌اندركاران برقراري اين امتياز خودشان ذي‌نفع هستند، در نتيجه به دلايل گوناگون از آن حمايت مي‌كنند و توجيهات غيرقابل قبولي نيز ارايه مي‌دهند كه براي نظام آموزش عالي كشور زشت است. اين امتياز حتي يك بار از سوي ديوان عدالت اداري خلاف قانون شناخته شد ولي دوباره و بلافاصله به نحو ديگري آن را برقرار كردند.

چنين تبعيضي براي نظام آموزش عالي كشور مخرب است. اينكه يك دانشجو با رتبه ٥٠٠٠ در كنكور بيايد كنار دانشجويي با رتبه ١٠٠٠ بنشيند نه تنها به لحاظ آموزشي ايراد دارد، بلكه به لحاظ روحي و رواني نيز زيان‌بار است. در بيشتر مواقع باعث شكست آنان در گذراندن واحدهاي درسي مي‌شود و در نتيجه به شيوه‌هاي ديگر براي گرفتن نمره اقدام مي‌كنند كه اين نيز خسارت‌هاي خاص خود را دارد. از همه مهم‌تر اثرات منفي است كه روي ساير دانشجويان مي‌گذارد و آنان را نسبت به عدالت در جامعه نااميد مي‌كند.

به علاوه استادي كه فرزندش از چنين امتياز ناحقي استفاده مي‌كند، چگونه مي‌تواند رعايت عدالت آموزشي را در رابطه با ساير دانشجويان در خود نهادينه كرده و به اصول توسعه آموزشي ملتزم باشد؟ اگر وزارت علوم اطلاعات آماري مقطع دانشگاهي مربوط به اين افراد را در اختيار قرار دهد مي‌توان درستي فرضيات بالا را ثابت كرد.

در توجيه اين امتياز گفته مي‌شود كه آنان جاي ديگران را نمي‌گيرند و صرفا پس از اعلام نتايج مي‌توانند تغيير محل دهند. هرچند اين مساله ايرادات فوق را رفع نمي‌كند ولي باز هم قابل قبول نيست. اگر ظرفيت يك رشته دانشگاهي ٥٠ نفر است، حتما ٥٠ نفر است و دليلي ندارد كه مثلا ٦٠ نفر شود و ١٠ نفر ديگر از اين طريق به آن اضافه شوند. اگر مي‌تواند ٦٠ نفر باشد، از ابتدا بايد ٦٠ نفر اعلام شود. نه اينكه ٥٠ نفر اعلام شود ولي در عمل ٦٠ نفر پذيرفته شود. يك اتوبوس كه ظرفيت ٤٠ نفر دارد نمي‌توان اضافه بر ظرفيت سوار كرد ولي اگر از ابتدا ٣٥ نفر اعلام شده و ٥ نفر هم وسط راهي سوار مي‌كنند معلوم است كه اين كار بازي با كلمات است.
اينكه افراد در پي تامين منافع خود باشند، چيز غيرمعمولي نيست، ولي براي اعضاي علمي نظام دانشگاهي ايران پسنديده نيست كه از رانتي غيرموجه استفاده كنند. اين مساله نه تنها براي نظام آموزش عالي كشور زيان‌بار است، بلكه خواسته يا ناخواسته، آگاهانه يا ناآگاهانه زبان دانشگاهيان و اعضاي هيات علمي را در نقد و رد ديگر ساختارهاي معيوب و فاسد تضعيف مي‌كند. يك علت بي‌تاثيري انتقادها همين‌هاست. در واقع رطب خورده منع رطب چون كند؟ بسياري از استادان محترمي كه به ساختار رانتي كشور اعتراض مي‌كنند، تاكنون به اين امتياز غيرموجه نپرداخته‌اند و آن را مسكوت مي‌گذارند. متاسفانه بايد گفت رانت شاخ و دم ندارد، همين امتياز يك رانت مهم است آن هم از انواع رانت‌هاي موذي و زيان‌آور!

 

45302

کد خبر 702017

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    92 47
    چه عجب یک نفر به سهمیه ی عجیب و غریب اعضای هیأت علمی اشاره کرد خود سنجش هم یادش رفته بود که چنین سهمیه ای داره. اصلا توی دفترچه ها ی سنجش هم نیست. برعکس سهمیه ایثارگران که همه جا قرمزش می کنه وفونتشا دو برابر می کنه. نمی دونم چرا بچه هایی که از سهمیه ی هیأت علمی دارن را مردم نمی کوبن و یا بد نمی دونن؟ و خود این افراد هم به این سهمیه افتخار می کنن ولی همه باید سهمیه ی شاهد را پنهان کنن. سر این که کلا سهمیه چیز خوبیه یا نه باید بحث کرد ولی اینکه یک سهمیه را هوار می کنن و لقیه را کتمان دیگه خیلی جالبه
  • بی نام A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    44 28
    بله دیگه وقتی آقازاده باشی به هر شکل معمولا وزرا هیات علمی هم هستند با همه امکانات و ثروت در بهترین مدرسه های درجه اول کشور و بعد هم کنکور اونم نه رتبه اشان خوب باشه بخدا من میدونم چه به کنکور هم لطمه وارد شد حالا هر دانشگاهی قبول شن حق دارند در رشته دلخواه و ... پذیرش شوند. خبر نگذاری حلالت نمی کنم ایشالا خدا حق خواهر من را که نتونست پزشکی قبول شه با همه استعدادی که داشت از این مافیا ها بگیره. خواهرم سه سال پشت سرهم از وقتی قبول نشد و مجبور شد دامپزشکی بخونه کلی بیماری گرفت ، حالا موندم کسی که رتبه اول دامپزشکی میشه در دانشگاه با اون درس های سنگین نمیتونست پزشکی هم اول باشه ؟؟؟ میشد ولی متاسفانه حق خوری زیاد هست ولی بایست تا تخصص اون رشته که سنگین است چندین سال وقت بگذاره
  • بی نام A1 ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    46 13
    خب حالا هم که این قدر رانت استفاده میشه چرا نباید ارزش رشته های دیگه مثل پزشکی باشه . انگار بقیه جوان ها آدم نیستند در این مملکت . کسی که پایه این قضیه را در کنکور گذاشت ایشالا بدجور پشیمان بشند.
  • بی نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    24 12
    رانت خواری بهگویی euphemism عجیبی است برای این حرام خواری
  • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    57 22
    چطور در مورد سهمیه ها که با رتبه های بسیار پایین وارد دانشگاه می شوند صحبت نکردید این سهمیه ها در تمام مراحل تحصیل اعمال می شود حتی در تخصص های پزشکی در حالیکه جابجایی فرزندان هیات علمی فقط و فقط در کنکور سرار سری است لطفا در مورد این سهمیه ها هم قلم فرسایی بفرمایید
  • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    31 15
    کاملا درسته فقط این مساله نیست در دانشگاه ها سیستم اپارتاید راه افتاده است اعضا هیات علمی همه مسئولیت ها را بین خودشان تقسیم کرده اند و برای خودشان حکم صادر می کنند و کارکنان از دیپلم تا فوق لیسانس را منشی خود تصور می کنند و .....
  • محمدرضا A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    17 17
    احسنت
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    42 7
    همه جا و همه ارگانها از این رانتها دارند یکی باید یک یا علی بگوید و همه رانتها رو قطع کند حال کی هیچ کس
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    23 13
    کاملا درسته، کاش بیشتر روی این خبر کار بشه
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    16 52
    موافقم .خودم هیئت علمی هستم.ولی با توجه به اینکه بسیاری از اعضای هیئت علمی غیر بومی هستند و اجبارا به ان منلطق فرستاده شده اند این قانون باید برای غیر بومی ها بصورت امکان انتقال با رعایت رتبه معادل اجرا شود تا از شکاف خانوادگی جلوگیری شود.تصور کنید بنده اهل تهران هستم در اهواز هیئت علمی هستم دخترم در مشهد دانشگاه برود
    • مسعود A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
      20 10
      حالا ما که خانوادمون اصفهان هستند و خودم کارشناسی کاشان بودم و بعد ارشد تهران بودم، مشکلی برام پیش اومد؟ یه جوری میگید انگار چون هیئت علمی هستید باید بچتون پیشتون باشه ولی بقیه مردم که هیئت علمی نیستند، بچشون هر جایی از کشور باشه مشکلی نداره.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
      51 8
      دختر شما احیانا پرنسس دیانا هستند من هم یه دخترم که پدر و مادرم غرب هستند خودم مشهد پس شما خونتان از ملت رنگین تر نیست.
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    33 11
    کاملا مطلب درستی است، در کشورهای دیگر نیز به هیچ وجه سابقه ندارد.
  • حسین A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    45 18
    ژن خوب ، رانت خوب
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    23 29
    سلام جانا سخن از حال دل ما میگویی احسن واقعا اشاره خوبی بود
  • نیما AU ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    67 27
    یکی‌ دوتا انتقالی فرزندان هیات علمی‌ ، اونم با شرایط خودش رانته ، اونوقت فله فله سهمیه های مختلف چپوندن تو رشته های برتر ، مشکلی نداره ؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    36 16
    آن وقت سهمیه پنج درصدی خیلی عادلانه است؟؟؟ ؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
      34 8
      این چه توجیهیه، هیچ کدومتون عادلانه نیستید
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    34 57
    ادبیاتتون اصلا در شان یک خبرگزاری خوب نبود متاسفام براتون ضعف ها و عقده هاتونو نشون دادین
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    63 18
    همین که شما فقط درباره حذف یک سهمیه مانور میدین نشانه کوته فکریتونه. خیلی سهمیه های دیگر برای ورود به دانشگاه هست که اصلا قابل توجیه نیستن
  • الهام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    76 17
    سالهاست كه سهميه خانواده شاهد و...داريم اونها رانت نيست با توجه به اينكه تعدادشون هم خيلي زياده؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    30 19
    واقعا رانت خواری است
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    51 9
    کلا سهمیه در ورودی دانشگاه یعنی رانت خواری
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    15 10
    کاش با آگاهی بیشتر مطالبتان را ارسال کنید
  • مهلا A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    26 38
    اينكه فرزندان اعضاي يك نهاد قابليت جابجايي داشته باشن عادلانه و منصفانه هست چرا با چنين حرفهايي مساله رو بزرگ ميكنيد؟؟؟بقيه نهادها امكانات و سهميه هاي بيشتري دارن اونها رو هايلايت نميكنن كه كسي نفهمه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    12 9
    بسیاری از دوستان من که شهرستان های مختلف پذیرفته شدند،با سهمیه پدر جانشان در دانشگاه امیرکبیر مشغول‌تحصیل شدند و با استفاده از نام دانشگاهشان چه کارها که نکردند.اما قوانین مربوط به معافیت و کسر خدمت فرزندان ایثارگران یک سال است اجرایی نمی شود.کسانی که جانشان را در دستشان گرفتند و جنگیدند.
  • محمد A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    31 45
    اين سخنان واقعا مناسب نيست چون سهميه هاي استخدامي و ....مخصوص بعضي خانواده هاست اونها حقشونه ولي اين تعداد كم بايد رسوا بشنجابجايي فرزندان هيات علمي حق مسلم و بي چون وچراي اونهايت كمي فكر كنيم كه اگر والدين اونا نبودن و مثل خيلي ها از كشور ميرفتن الان دانشگاههاي ما همين اندك ابرو رو هم نداشتن.با اين حرفها فرار مغزها رو سرعت نبخشيم
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    42 8
    سلام واقعیت این است که هر نوع سهمیه برای ادامه تحصیل یا استخدام با هر نیت خیر یا ناصوابی تصویب شود تیشه به ریشه علم و کار و کشور است
  • بی نام RO ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    22 3
    اتفاقا استاد بنده بچش دانشگاه زاهدان قبول شد با امتیاز هئیت علمی به دانشگاه محل خودش انتقالی داد
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    25 11
    همش رانته.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    33 13
    گيرم پدر تو بود فاضل/از قضل پدر تورا چه حاصل چه ربطي داره بخاطر والدين دانشگاهي دانشجو رو از دوقورآباد بيارن دانشگاههاي خوب ايران نهايت تبعيضه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    50 5
    اصلا باید کل سهمیه بندی ها را بردارند تا درس خونا و نخبگان وارد دانشگاه بشوند،الان با این همه سهمیه یک عده بیسواد در دانشگاهها جا خوش کردند،همین.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    48 9
    اولا شماييي كه اين حرفا رو ميزنيد به سهميه هاي دگ چرا توجه اي نداريد سهميه شهدا اسرا ايثارگران چطور امكانش هست بچه هاي فرهنگيان بدون هيچ هزينه به مدرسه بروند يا بچه هاي شهدا بي هيچ ازموني در ادارات دولتي قبول شوند اين سهميه تنها حق ان استاداني اس كه سالها زحمت كشيدند براي اين سيستم دانشگاه ها .پس ايا حق نيست كه فرزندانشان راحت و اسوده در كنار خودشان درس بخوانند؟ اين سهميه فقط جابه جايي در شرايط خاص است و بسيار محدود است لطفا قبل از هر نظر دادني نحقيق كنيد و با آگاهي كامل نظر دهيد چون در يك شهر ممكنه تنها ١نفر بشه اينكارو براش انجام بدهند اونم كسي كه فاصله انگشتي داره نه مثله بقيه سهميه ها كه ٢٠٠٠٠ نفرو جلو ميندازن
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    26 4
    ازین سهمیه بندی ها کم نداریم. چه برای تحصیل و چه برای استخدام.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    23 8
    اگر به دفترچه سازمان سنجش مراجعه شود در کنار انواع سهمیه‌های ریز و درشت اسمی از این سهمیه نیست. چرا؟ چون چنین سهمیه‌ای وجود ندارد. آنچه هست تسهیلات انتفال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیئت علمی «پس از قبولی» است. این تسهیلات شامل کم‌کردن امور اداری مربوط به انتقال یا تغییر رشته می‌شود و امتیاز دیگر آن است که شخص با داشتن ۹۲ درصد نمره قبولی باز می‌تواند تغییر رشته یا انتقال را انجام دهد. به عنوان یک عضو هیئت علمی شخصا با همین هم موافق نیستم اما گمان می‌کنم بزرگنمایی این قضیه غیرمنصفانه است. بخصوص که دانشجویان بسیاری با توسل به آیین‌نامه‌های فراوان و روش‌های مختلف منتقل می‌شوند یا تغییر رشته می‌دهند. پیشنهاد می‌کنم همه نگاهی به آیین‌نامه تسهیلات بیاندازند و بعد قضاوت کنند.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین