۰ نفر
۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵

جایزه جلال ستاری به دو پژوهشگر ایرانی و یک پژوهشگر خارجی که در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی فعالیت می‌کنند، تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شامگاه پنجشنبه نهم شهریور، در پایان سمینار پژوهشی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، جایزه جلال ستاری به پرویز ممنون، نویسنده، ‌کارگردان و پژوهشگر، حمیدرضا اردلان، محقق آیین‌های نمایشی و ژاک ترودو، دبیر سابق یونیمای جهانی اهدا شد.

جلال ستاری به دلیل بیماری نتوانست در زمان اهدای این جایزه حضور داشته باشد و لاله تقیان، همسر او هم در پاسخ به درخواست برگزارکنندگان برای حضورش در این مراسم گفت: «اجازه بدهید من در کنار ستاری باشم چون او در این لحظات به من بیشتر احتیاج دارد. من باید از او محافظت کنم تا برای فرهنگ و هنر ایران بماند.»

ستاری در پیام کوتاهی به این مراسم از برگزار کنندگان آن تشکر کرد. در متن پیام او آمده است: «جهان عرصه تنوع فرهنگ‌هاست و تلاش برای پیوند میان فرهنگ‌ها، راهگشای توسعه اجتماعی است. کوشش شما را می‌ستایم و برای همه آرزوی موفقیت دارم.»

پرویز ممنون که یکی از دریافت‌کنندگان جایزه ستاری بود، در ایران حضور نداشت و داود فتحعلی‌بیگی، دبیر جشنواره، تندیس و لوح افتخار را به نیابت از او دریافت کرد. فتحعلی بیگی در هنگام دریافت این جایزه گفت: «من افتخار شاگردی دکتر پرویز ممنون را داشتم و پایان‌نامه لیسانس من هم درباره تعزیه بود. این جایزه را به امانت می‌گیرم و حتما به دست ایشان خواهم رساند.»

پرویز ممنون، نویسنده، پژوهشگر، بازیگر و کارگردان تئاتر است که سال‌ها رییس دپارتمان تئاتر دانشگاه تهران بود و شاگردان زیادی را تربیت کرد. او از دولت اتریش نشان پرفسوری دریافت کرده و در معرفی نمایش‌های سنتی ایران به دنیا فعالیت‌های زیادی انجام داده است.

ژاک ترودو، دبیر سابق یونیمای جهانی هم جایزه خود را از محمدحسین ناصربخت، دبیر سمینار پژوهشی جشنواره دریافت کرد. ترودو پس از گرفتن این جایزه این اتفاق را غیرمنتظره دانست و گفت: «من دوستان زیادی در ایران دارم که همگی انسان‌های فوق‌العاده‌ای هستند. این جایزه برای من خیلی دور از انتظار و غیرمنتظره بود.»

این پژوهشگر، هشت سال دبیر کل یونیمای جهانی بود و به مدت چهار سال ریاست کمیسیون میراث یونیما را برعهده داشت. او زندگی خود را وقف اعتلای هنر نمایش به‌ویژه نمایش‌های آیینی سنتی در سراسر دنیا کرده است.

حمیدرضا اردلان، دیگر دریافت کننده جایزه ستاری که تندیس و لوح افتخارش را داود فتحعلی‌بیگی و پیمان شریعتی به او اهدا کردند، در هنگام دریافت جایزه گفت: «جلال ستاری بعد از انقلاب در خانه نشست و حدود یکصد کتاب نوشت و ترجمه کرد. بسیاری از بزرگان فرهنگ جهان را که ما نمی‌شناختیم، او به ما معرفی کرد. بسیاری از متون را که مباحثی نو در زمینه اسطوره‌شناسی بود، او به ما شناساند. یکی از افتخارات زندگی من این است که اسمم در کنار ستاری به عنوان شاگرد و شاگردِ شاگرد ایشان بیاید. یکی از محبوب‌ترین روشنفکران ایران جلال ستاری است و به دلیل جدیت و متانت ایشان نسل جدید از روشنفکران پاگرفتند. چیزی شبیه نقشی که فردوسی در ادوار ایران داشت اما ستاری بدون سروصدا کار کرد.»

اردلان طی سه دهه مجموعه‌ای گسترده از میراث آیین‌های نمایشی و موسیقاییی را گردآوری کرده است.

در پایان این مراسم، ناصربخت ابراز امیدورای کرد این سمینار در آینده به صورت مستقل فعالیت خود را ادامه دهد و پیوندی بیشتر با پژوهشگران خارجی برقرار کند.

او همچنین با اشاره به جایزه ستاری توضیح داد: «این جایزه از سوی یک NGO اهدا می‌شود که کانون نمایش آیینی سنتی و جشنواره و سمینار وظیفه خود می‌دانند که از ابتدای شکل‌گیری این جایزه از آن کاملا حمایت کنند. امیدوارم این بیناد آنقدر رشد کند که مناسبت‌هایی مانند این سمینار را هم خود به صورت مستقل برگزار کند.»

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =