فصل نقل‌وانتقالات لیگ‌های اروپایی در همه کشورها به پایان رسیده است و در این بین چند انتقال بزرگ وجود دارد که سرانجام هم نهایی نشدند.

احسان خراسانی: فصل نقل‌وانتقالات فوتبال اروپا تمام شد. آن هم با کلی اتفاق و حرف‌وحدیث. از همان روز اول که پیشنهاد ماورایی سران پاری‌سن‌ژرمن به بارسلونا برای جذب نیمار مطرح شد، همه چیز نشان از یک فصل تازه در فوتبال اروپا داشت. فصلی که اتفاقا به تاریخ هم پیوست. چراکه پس از قطعی پیوستن شدن نیمار - بزرگ‌ترین ترانسفر تاریخ فوتبال - با ۲۲۲ میلیون یورو به پی‌اس‌جی تمامی معیارهای بازار تغییر کرد. قیمت‌ها به طرز عجیبی بالا رفت. طوری که در مقطعی از زمان طرفداران آرسنال حتی پس از شنیدن اینکه مسئولان تیم‌شان برای لمار، هافبک موناکو، ۸۰ میلیون یورو کنار گذاشته‌اند، چشم‌های‌شان از حدقه بیرون زده بود. یا روزی که بارسا با ۴۰ میلیون یورو پائولینیو را جذب کرد. در واقع انتقال ماورایی نیمار به پی‌اس‌جی کاری کرد که ارزش بازیکنان در بازار جا‌به‌جا شود. در این بین تاثیر باشگاه بارسلونا بسیار زیاد بود. بارسایی‌ها بعد از فروش نیمار روی هر بازیکنی که دست گذاشتند، قیمت آن بازیکن به شدت بالا رفت. در مقابل باشگاه‌هایی هم بودند که با مبلغی معمول نسبت به خرید بازیکن اقدام کردند. برای مثال لیورپول که چمبرلین را با قراردادی معقول به آنفیلد آورد.

پیش از این بازار نقل‌وانتقالات بیشترین رقمی که به خود دیده بود، ۱۰۵ میلیون یورو بود. رقمی که دو فصل پیش پوگبا را به گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ تبدیل کرد. اما حالا کیلیان ام‌باپه با همین قیمت به پی‌اس‌جی پیوسته و به عنوان ‹‹ یکی ›› از گران‌قیمت‌ها شناخته می‌شود. در کنار او عثمان دمبله نیز چنین وضعیتی دارد. او هم با قراردادی تقریبا با همین ارزش راهی بارسلونا شده است. وضعیت بازار به شدت عجیب شده و حالا دیگر نمی‌توان از کلمه گران در کنار این بازیکنان استفاده کرد. در بین همه ترانسفرهای بزرگی که انجام شد، باشگاه‌ها در جذب چند بازیکن ناتوان بودند. یعنی بسیاری از بازیکنان در تیم‌های قبلی خود ماندند و سرانجام با بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات به لیست آنهایی اضافه شدند که ترانسفرشان فقط در حد حرف بود و نهایی نشد.

فیلیپ کوتینیو
بدون هیچ‌گونه تردید، فیلیپ کوتینیو، بزرگ‌ترین جا مانده این فصل نقل‌وانتقالات است. البته شاید این جمله لیورپولی‌ها را آزار دهد. قرمزهای مرسی‌ساید که به آرزوی‌شان رسیدند و در این فصل که برای‌شان رویایی شروع شده، دوباره کوتی را لباس شماره ۱۰ می‌بینند. اما از همان ابتدای فصل پیشنهاد بارسا به لیورپول مطرح شده بود. اصرار بارتومئو و دوستان زمانی بیشتر شد که نیمار از درب‌های خروجی نیوکمپ به سمت پارک‌دو‌پرنس رفت. این اتفاق تلاش بارسایی‌ها برای جذب کوتینیو را بیشتر کرد. هافبک برزیلی به این دلیل در صدر این لیست قرار گرفته که خودش نیز تمایل زیادی برای حضور در بارسا داشت. به طوریکه حتی خانواده کوتی در مصاحبه‌های تندی علیه مسئولان باشگاه از وضعیت فرزندشان ناراضی بودند و از کلوپ درخواست اجازه خروج داشتند. اما این اتفاق نیفتاد. در آخرین ساعات بسته شدن پنجره لالیگا همه چشم‌ها به مسیر لیورپول - بارسلون بود.

در نهایت این انتقال انجام نشد تا والورده در این فصل خط حمله خود را با حضور دمبله و مسی و سوارز به زمین بفرستد. برای کوتینیو اما شرایط حالا سخت شده است. مثلث صلاح، مانه و فیرمینیو در اوج آمادگی هستند. برای اثبات این ادعا فقط به چهار گل لیورپول در بازی اخیر مقابل آرسنال دقت کنید. حالا به این جمع دنیل استوریج را هم اضافه کنید. مطمئنا اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌آید، این توئیت گری‌لینه کر است: ‹‹ فکر نمی‌کنم در این تیم با چنین خط حمله‌ای جایی برای کوتینیو باشد! ›› کوتینویی که بهانه‌گیری‌هایش فعلا او را از تیم دور نگه داشته است.

الکسیس سانچس
درمانده‌ترین بازیکن حال‌ حاضر فوتبال اروپا بدون شک الکسیس سانچس است. مهاجم شیلیایی در ابتدا اولین تحرک بزرگ ونگر در طول سالیان اخیر برای جذب ستاره بود. پشت سر او مسوت اوزیل نیز توسط مرد فرانسوی نیمکت آرسنال جذب شد. اما سانچس رویای توپچی‌ها در خط حمله برای داشتن یک اسم بود. نه اینکه الکسیس در لباس آرسنال یک ناکام تمام عیار باشد. اتفاقا او انقدر با توپچی‌ها درخشید که بارسایی‌ها در مقاطع مختلفی از زمان حسرت از دست‌دادنش را بخورند، اما حال امروز سانچس، حال خوبی نیست. به تصویرهای شکار شده از او در پایان شکست ۴-۰ مقابل لیورپول دقت کنید. شماره هفت آرسنال به شدت تحت فشار است، به شدت تنها است و البته به شدت ناراضی از این که نتوانست دوباره کنار گواردیولا کار کند. در این روزهای پایانی نقل‌وانتقالات صحبت‌ها درباره حضور سانچس در منچستر‌سیتی زیاد شده بود. اما بسته شدن پنجره تابستانی، پنجره امید الکسیس را نیز بست. او حالا باید در لباس آرسنال به این فکر کند که می‌تواند دوباره یک تغییر باشد یا خیر؟ آیا انگیزه‌ای برایش باقی مانده است؟

مارکو وراتی
خیلی‌ها معتقدند داستان انتقال نیمار به پاری‌سن ژرمن وقتی جدی‌تر شد که سران قطری پی‌اس‌جی قصد داشتند درخواست بارسایی‌ها مبنی بر جذب مارکو وراتی را جواب دهند. در ابتدا اما کسی فکر نمی‌کرد صدای بمب پرتاب شده به وسط دفتر جوزف بارتومئو انقدر بلند باشد! وراتی در طول چند فصل اخیر یکی از موثرترین مهره‌ها در پیشرفت فوتبال پی‌اس‌جی بوده است. هافبکی که به خوبی کمربند میانی را می‌بندد و بارسایی‌ها در روزهای نه‌چندان خوب بوسکتس و البته روزهای آخر اینیستا، سعی در تقویت خط هافبک خود داشتند. اما اصلا به این فکر نمی‌کردند که قطری‌های متمول اینطور ضربه بزرگی بزنند و با دست گذاشتن روی نیمار تمام رویاهای والورده و کاتالان‌ها را کم‌رنگ کنند.

آنخل دی‌ماریا
هافبک سابق رئال‌مادرید یکی از آخرین تیرهایی بود که بارسایی‌ها پرتاب کردند. بعد از اینکه انتقال کیلیان ام‌باپه به پی‌اس‌جی رسمی شد، خیلی‌ها به فکر شلوغی خط حمله تیم پاریسی افتادند. خط حمله‌ای مشخص نیست امری چطور در طول فصل از آن استفاده خواهد کرد. این ترافیک در خط حمله باعث شد که بارسایی‌ها بعد از عدم موفقیت در جذب کوتینیو دست روی دی‌ماریا بگذارند. در مقابل هافبک آرژانتینی با این وجود که در لباس دشمن همیشگی برابر بارسا قرار گرفته، اصلا بی‌میل به حضور در جمع مسی و دوستان نبود. ولی در نهایت این انتقال هم انجام نشد تا بارسا یک‌بار دیگر در جذب یک ستاره ناکام باشد. جالب اینجاست که همانند کوتینیو، علاقه خود دی‌ماریا در این اتفاق نیز زیر پا گذاشته شد.

پائولو دیبالا
روزهای ابتدایی فصل نقل‌وانتقالات بارسا روی همه دست می‌گذاشت. دقیق مثل پاری‌سن‌ژرمن که این روند را از اواسط باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی پیش گرفت. با این تفاوت که بارسایی‌ها با دست گذاشتن روی هر بازیکن در بالا رفتن قیمتش تاثیر می‌گذاشتند، اما در مقابل سران قطری پی‌اس‌جی‌ هر بازیکنی که خواستند را جذب کردند. دیبالا هم یکی از آن مهره‌هایی بود که کاتالان‌ها در فکر آوردنش به نیوکمپ بودند. حتی چندین بار پیشنهادات خوبی هم به تورین رسید، اما مهاجم آرژانتینی یووه در همان ابتدای فصل شماره ده بیانکونری را گرفت تا کسی فکر نکند او به بارسایی‌ها چشمک زده است

دیگو کاستا
مشکلاتی که از اواسط فصل گذشته بین کونته و دیگو کاستا به وجود آمد، باعث شد مهاجم اسپانیایی به طور جالبی مورد غضب آنتونیو قرار بگیرد. کونته هیچ‌گاه به طور مستقیم مهاجم تیمش را کنار نگذاشت. اما با جذب موراتا نشان داد علاقه‌ای به ماندن کاستا ندارد. پس از این اتفاق باشگاه اتلتیکومادرید دوباره برای برگرداندن دیگو اقدام کرد. آنها طی تلاش‌های مختلفی سعی در تقویت خط حمله خود با کاستای آماده داشتند، اما این اتفاق نیفتاد تا دیگو در چلسی بماند. مهاجم جنگنده و البته موثر این یکی‌دو فصل چلسی در لندن مانده اما شرایطی شبیه به کوتینیو در لیورپول را دارد. اینطور که سرنوشتش اصلا در ترکیب تیم مشخص نیست.

43257

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =