مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان خبر داد: با شروع سال آبی جدید بارش های پاییزی امسال در استان لرستان در حد نرمال پیش بینی شده است براساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه های سینوپتیک استان میانگین بارش نرمال بلند مدت پائیزه در لرستان 153 میلی متر می باشد .

به گزارش خبرآنلاین لرستان، رضا آریایی افزود: براساس همین پیش بینی در فصل پائیز ، دمای هوا در سطح برخی از شهرستانهای استان نظیر دلفان ، سلسله ، دورود ، بروجرد ، کوهدشت و خرم آباد افزایش خواهد یافت و هوا گرم تر خواهد شد.

آریایی وقوع سیلاب را در اولین بارندگی از احتمالات قوی برشمرد و گفت: احتمال بارش برف در این مناطق در فصل پائیز دور از ذهن میباشد و بارش ها عمدتا" بصورت باران خواهد بود و لذا احتمال وقوع سیلاب بخصوص در اولین بارندگی افزایش خواهد یافت.

 

وی در ادامه افزود: در سایر شهرستانهای شمالی استان نظیر ازنا و الیگودرز ، میزان دمای هوا در فصل پائیز در حد نرمال سال های قبل خواهد بود.بنابراین احتمال بارش برف ، تنها در این مناطق از استان طی ماه های دوم و سوم فصل پائیز متصور می باشد.

 

مدیر کل بحران مدیریت استان لرستان با اشاره به اینکه در مهرماه ، شاهد وقوع بارش های جدی و موثری در سطح استان نخواهیم بود ، گفت: بارش چندانی در مهرماه نخواهیم داشت ولی اوج بارش ها در استان از اواسط آبان ماه شروع خواهد شد.

وی در ادامه گفت: لازم بذکر است که پیش بینی های هواشناسی بصورت فصلی ، معمولا" تا 70 درصد قابل اعتماد و اتکا می باشند و هرچه که به بازه زمانی مورد نظر نزدیک تر شویم ، پیش بینی های هواشناسی نیز از افزایش دقت بیشتری برخوردار خواهد بود.


رضا آریایی مهمترین عوامل اولین بارش های استان را که منجر به تلفات انسانی می شوند اینگونه برشمرد و اظهار داشت: با توجه به تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی حاکم برمنطقه افزایش گرمای هوا ، نفوذناپذیری خاک ،تخریب گسترده پوشش گیاهی و ...تجربه سال های اخیر ، اولین بارش های تند و رگباری پائیزی در استان منجر به وقوع سیلاب های مخرب همراه با تلفات انسانی بوده است ،لذا لازم است کلیه دستگاه های اجرایی در فرصت باقی مانده با هدف حفظ آمادگی نسبت به انجام تمهیدات پیشگیرانه برای مواجهه با شرایط اضطراری و بارش های تند ، رگباری و سیل آسا که در آبان ماه شروع خواهد شد ، اقدام نمایند.

 

وی به وظایف شهرداری در این رابطه اشاره کرد و گفت : لایروبی رودخانه ها ، مسیل ها و انهار درون شهری ، و رفع خطر سیلاب در شهرها طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها ، ترمیم و مرمت کانال های جمع آوری و هدایت آبهای سطحی معابر از وظایف شهرداری ها می باشد.


مدیرکل بحران مدیریت استان با اشاره به وظایف اداره کل راهداری و هلال احمر استان بیان داشت: بازگشایی و لایروبی دهانه پل ها در محورهای بین شهری ، دپوی نمک وشن درراهدارخانه ها، تعویض لامپ های سوخته و تامین روشنایی جاده های چهارخطه و محورهای ارتباطی بین شهری جزء وظایف اداره کل راهداری استان است و تقویت دپوی کالا و اقلام اضطراری در انبارها و پایگاه های امداد بین جاده ای بر عهده هلال احمر استان می باشد.


وی ترمیم و مرمت بندهای خاکی را در حیطه وظایف معاونت آبخیزداری برشمرد و گفت:تعمیر ماشین آلات و تجهیزات سنگین شهرداری ها و دستگاه های اجرایی با هدف آمادگی در مواقع بحرانی از اهم فعالیت های دستگاه های اجرایی امدادی در فرصت باقی مانده تا قبل از شروع فصل بارندگی می باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =