ایسنا نوشت: براساس اسنادی که سایت ویکی‌لیکس فاش کرده است، امارات و اسرائیل به عادی سازی سریع روابط در سطوح اقتصادی، دیپلماتیک، امنیتی و نظامی مشغول هستند.

 روزنامه میدل ایست مانیتور اسنادی را که سایت ویکی لیکس درباره روابط امارات و اسرائیل فاش کرده، منتشر کرده است. این اسناد نقش مهم یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا را برای عادی سازی روابط میان کشورش و اسرائیل در "مراحل بی‌سابقه" نشان می‌دهند. براساس این اسناد امارات نه تنها به مرکز منافع امنیتی و اقتصادی اسرائیل تبدیل شده است بلکه تلاش می‌کند تا جهان عرب را به همراهی با خود وادار کند.

براساس این اسناد امارات در سال 2010 از تیم جودوی اسرائیل استقبال کرد و این مسئله همزمان با ترور محمود المبحوح، فرمانده جنبش حماس با همکاری سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) بود و در آن زمان دیگر جای تعجب نبود که برافراشتن پرچم فلسطین در امارات منع شود.

اسناد ویکی لیکس به انعقاد قرارداد میان امارات با شرکت امنیتی ای جی تی اسرائیل برای تأمین امنیت مراکز نفتی و گازی و ایجاد شبکه نظارت شهری در ابوظبی اشاره دارند.

روزنامه مذکور نوشت که امارات در اواخر سال میلادی گذشته در رزمایش‌های پرچم سرخ در یونان در کنار اسرائیل و آمریکا شرکت کرد.

این عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل تنها از طریق کانال‌های سری نیست بلکه به صورت علنی نیز اتفاق افتاده است.

یکی از نویسندگان این روزنامه نوشت: عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات و عربستان به معنای ایجاد تغییری در ائتلاف‌های منطقه است.

یکی از کارشناسان امور اسرائیل نیز اعلام کرد که عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مثل امارات و عربستان بعد از بهار عربی افزایش یافته و طی سال اخیر به وضوح دیده می‌شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =