ایرنا نوشت: پایگاه اینترنتی شبکه بلومبرگ ادعا کرد که حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مراکز هسته ای ایران افزایش یافته و تقریبا به دو برابر رسیده است.

این شبکه با اشاره به اطلاعاتی که به آژانس داده شده است، ادعا کرد: ایران تقریبا در هر ماه دو بازرسی ناگهانی وسرزده از تاسیسات هسته ای را تجربه کرده و این در حالی است که شمار بازرسی ها از پنج سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

این شبکه افزود: این ارقام، ارزش توافق هسته ای را نشان می دهد و شاید به رفع تردیدها درباره کارآمدی برجام کمک کند.
به نوشته این شبکه براساس اطلاعات جدید بدست آمده، بازرسان آژانس طی 12 ماه از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای، 402 بازدید از مراکز هسته‌ای و 25 بازرسی سرزده انجام دادند. این آمارها ممکن است به رفع شک و تردیدها در مورد برجام کمک کند.

در حالی که آینده توافق هسته ای ایران با غرب از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا با تهدیدهایی مواجه شده، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش 31 اوت (9 شهریور) خود اعلام کرد که ایران به تعهداتش در قبال توافق هسته ای پایبند بوده است.
بلومبرگ تصریح کرد: برنامه هسته ای ایران بار دیگر در هفته جاری در دستور کار نشست فصلی آژانس قرار می گیرد.
در ادامه این گزارش آمده است: یکی از قدرتمندترین ابزارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی، ' دسترسی تکمیلی' یا ' بازدیدهای ناگهانی و سرزده' می باشد.

بلومبرگ در ادامه مدعی شد: پیش از این به دلیل تهدیدهای دولت ترامپ بقای برجام با خطراتی مواجه شده بود. ترامپ در دوران رقابتهای انتخاباتی علیه برجام موضع گیری کرده بود.

' آندریاس پرسبو' مدیر اجرایی مرکز 'ورتیک' در لندن که به دولتهای اروپایی در مورد سیاستهای هسته ای مشاوره می دهد، تصریح کرد: برجام، بازرسی ها از ایران را افزایش داده، تمامی تاسیسات اعلام شده این کشور تحت حفاظت بین المللی قرار گرفته و افزایش توانایی های هسته ای ایران را متوقف کرده است. این سطح افزایشی از شفافیت به نفع همه از جمله آمریکا است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =