فرمانده نیروهای آمریکایی درافغانستان به کاخ سفید احضار شد

محمدرضا نوروزپور

اظهارات کنایه آمیز و تند فرمانده نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان درباره مقامات ارشد کاخ سفید، ممکن است به عزل وی از این مقام منجر شود اما در هر حال این اظهارات و واکنش تند کاخ سفید به او نشان از حد بالای اختلاف میان مقامات این کشور بر سر نحوه ادامه کار در افغانستان دارد.

مک کریستال که در یک گفتگوی اختصاصی با مجله آمریکایی پر فروش رولینگ استون، جوبایدن معاون رئیس جمهور آمریکا و کارل ایکنبری سفیر این کشور در کابل را به شدت مورد استهزا و انتقاد قرار داده بود واکنش شدید کاخ سفید را برای خود به ارمغان آورد و برای ادای توضیحاتی به خانه احضار شد.

همزمان با احضار فرمانده نیروهای نظامی آمریکایی و بین المللی در افغانستان از سوی کاخ سفید به آمریکا، ژنرال تندرو از طریق یک کنفرانس خبری، تاسف عمیق خود را از اظهارات نسنجیده اش ابراز کرد.

این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که چندین بار با صراحت از شکست کشورش در برابر طالبان سخن گفته است در بخشی از گفتگوی خود با این مجله آمریکایی، بدبینی جو بایدن را در مورد راهبردهای واشنگتن در افغانستان به تمسخر گرفته و در پاسخ به پرسشی در مورد بایدن گفته است : "شما از من درباره بایدن سوال می کنید، اصلا بگویید که بایدن کی هست ؟" وی همچنین گفته بود کارل ایکنبری سفیر آمریکا در افغانستان در نشست سال گذشته در کاخ سفید در مورد راهبرد آمریکا در افغانستان به وی خیانت کرده است.

دیلی میل انگلیس درباره این موضوع  نوشته است که اختلاف میان مک کریستال و ایکنبری که هردو از فرمانده هان بازنشسته ارتش آمریکا هستند، بقدری بالاگرفته است که در نشست اخیر خبری آنها در آمریکا مسئولین تشریفات، صندلی های آنها را در دورترین نقطه از یکدیگر قرار دادند.

انتشارات این اظهارات از سوی این فرمانده آمریکایی سبب شد تا کاخ سفید روز سه شنبه با صدور بیانیه ای ابراز تاسف کرده و این ژنرال را برای ادای توضیحات به کاخ سفید فرا بخواند. در واقع با چنین اظهاراتی جهانیان به خوبی قادر به درک اختلافات فاحش و گسترده میان مقامات آمریکایی در نحوه اداره جنگ در افغانستان می شوند.

یک مسئول کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت : "کاخ سفید از ژنرال مک کریستال خواسته است شخصا و نه از طریق ویدئو کنفرانس در نشست ماهانه ای که روز چهارشنبه در مورد افغانستان و پاکستان در کاخ سفید برگزار می شود، شرکت کند و برای رییس جمهور و پنتاگون در خصوص اظهاراتش توضیح دهد."

بایدن در بخش دیگری از گفتگوی خود با مجله رولینگ استون پس از اینکه سفیر آمریکا در افغانستان را متهم به خیانت در حق خود می کند می گوید : " در همان اولین جلسه ای که در اتاق بیضی شکل رئیس جمهور با اوباما دیدار کردم از او ناامید شدم "

مک کریستال تحلیل می کند که اوباما زمان بسیار زیادی پیس از آنکه ایکنبری - آن هم با اکراه و برای اینکه تنها ثابت کند کاری کرده - از رئیس جمهور خواسته است تا نیرو به افغانستان اعزام کند،  این کار را کرده و هیچ توجهی به فرسودگی نیروهای آمریکایی در جنگ نکرده است. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =