شهروند نوشت: صف‌های طولانی جلوی گیت‌های بازرسی مسافران را کلافه کرده است. گرما و ازدحام جمعیت و صف عریض و طویل طاقت را از کف مسافران سالمند و بچه‌ها خارج کرده و همان‌جا کنار بارهایشان نشسته‌اند اما این تنها موضوع آزاردهنده دروازه ایران نیست. این‌جا فرودگاه امام(ره) است. نخستین جایی که گردشگران خارجی از ایران تماشا می‌کنند و آخرین تصویری که با خود به کشورشان می‌برند.

 این‌جا برخلاف فرودگاه سرسبز «چانگی» سنگاپور که جنگل‌های تماشایی این کشور را تداعی می‌کند یا فرودگاه «اینچئون» کره‌جنوبی که معابد قدیمی این کشور را در نظرت مجسم می‌کند، تنها و تنها بیابان می‌بینی و زمین‌های دست‌نخورده بدون کمترین زیبایی بصری. پارکینگ خودرویش همیشه اشباع است و حتما باید اسکناسی در دست کارگران فرودگاه بگذاری تا جایی برای خودرویت پیدا کنند.

بوی آزاردهنده سرویس‌های بهداشتی که هیچ تناسبی با یک فرودگاه بین‌المللی ندارد و بیشتر سرویس‌های بهداشتی جاده‌ای را به یاد می‌آورد. آسانسورهای همیشه شلوغ و جمعیتی که خارج از ظرفیت به درگاه آسانسورها چسبیده‌اند و اتوبوس‌هایی که آن‌قدر در حمل‌ونقل مسافران تأخیر دارند که گاهی فرصت پرواز از دست می‌رود و گیشه‌ها بسته می‌شود. از همه اینها که بگذریم، گرانی‌های عجیب و غریب فرودگاه امام است که بارها رسانه‌ای شده است.

همین چند روز پیش بود که المیرا شریفی‌مقدم، گوینده خبر سیما تصویری از یک فنجان آب جوش و یک چای کیسه‌ای در اینستاگرامش به اشتراک گذاشت و نوشت: قیمت این فنجان چای ساده در فرودگاه امام ٩‌هزار تومان است! و درنهایت این‌که فرودگاهی که با ظرفیت ٤,٥‌میلیون نفر مسافر در‌ سال ساخته شده است، سالانه چیزی حدود ٧‌میلیون نفر مسافر پذیرش می‌کند، بدون آن‌که ترمینال‌ها و امکانات خود را گسترش دهد. فرودگاه بین‌المللی تهران که با گذشت سال‌ها هنوز تحت پوشش حمل‌ونقل عمومی آنچنانی قرار ندارد، به گفته فعالان صنعت گردشگری نخستین تصویر نازیبای ایران است. ایرانی که اقتصادی‌ترین مقصد سفر برای گردشگران خارجی شناخته شده و با جاذبه‌های بکرش می‌تواند توریست‌پذیرترین کشور منطقه باشد، در همین گام اول می‌لنگد.

ایران اقتصادی‌ترین مقصد سفر
ایران اقتصادی‌ترین مقصد سفر برای گردشگران خارجی است. هرچند که گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد ایران در شاخص قیمت رقابتی در سال ٢٠١٧ همانند‌ سال ٢٠١٥ همچنان رتبه اول را کسب کرده است اما وضعیت‌مان در دیگر شاخص‌ها چندان تعریفی ندارد.

آمارها حاکی از آن است که ایران از میان ١٣٦ کشور مورد بررسی در مولفه زیرساخت‌های خدمات گردشگری در جایگاه ١١٦ قرار گرفته و تنها ٢٠ پله با آخرین رتبه این جدول فاصله دارد. زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی حال و روز خوشی ندارد و در جایگاه ٨٩ دنیا قرار گرفته است. گویا حتی ارزان‌بودن هم نتوانسته به داد صنعت توریسم ایران برسد و کاری کرده که به همان رتبه ٩٣ دنیا (از بین ١٣٦ کشور مورد بررسی) دلخوش کنیم.

در این میان، بسیاری از کارشناس ویترین ایران برای گردشگران خارجی را نامناسب توصیف می‌کنند. عبدالملکی نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران دراین‌باره به «شهروند» گفت: درحالی صنعت گردشگری به‌عنوان بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی ایران به شمار می‌آید که رفتار مناسبی با گردشگران خارجی در فرودگاه امام‌خمینی صورت نمی‌گیرد. دسترسی دشوار و نامناسب؛ نبود نظارت و مدیریت مناسب بر خدمات ارایه‌شده، کمبود امکانات رفاهی ازجمله سرویس‌های جابه‌جایی مسافر و سرویس‌های بهداشتی مناسب؛ گنجایش محدود فرودگاه به‌ویژه در زمان‌های پرتردد؛ نبود غرفه‌های معرفی محصولات و جاذبه‌های گردشگری و نیز نبود نشانه‌ها و المان‌های فرهنگی و هویتی ایران ازجمله مهمترین ضعف‌هایی است که این کارشناس اقتصادی درخصوص وضع فرودگاه امام‌خمینی(ره) به‌عنوان دروازه ورودی گردشگری کشور بدان اشاره می‌کند.

فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با ٣٠٠ پرواز روزانه ‌سال گذشته توانست نسبت به اعزام و پذیرش ٨‌میلیون مسافر اقدام کند،  از نظر نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی شایستگی میزبانی از میهمانان خارجی را ندارد. او که معتقد به واردات مدیران باتجربه از کشورهای موفق در صنعت گردشگری و دیگر صنایع عقب‌افتاده ایران است، به «شهروند» گفت: چرا هنوز گمان می‌کنیم که باید همه ارکان مدیریتی را خود در اختیار داشته باشیم. تجربه نشان داده که ایران با وجود تمامی مزیت‌هایی که به لحاظ قیمتی، فرهنگی و جاذبه‌های توریستی دارد نتوانسته مدیریت درستی در این صنعت داشته باشد.

شهر فرودگاهی بدون افزایش کیفیت خدمات

نگاهی به آمار ورودی گردشگران به فرودگاه‌های بین‌المللی کشور نشان می‌دهد فرودگاه امام پیشتاز جذب گردشگران بین‌المللی در کشور و آمار ورود گردشگر به آن در سال‌های ٩٠ تا ٩٤ به ترتیب ٢٥٧‌هزار و٤٠٤؛ ٤٣٤‌هزار و٣٥٣؛ ٦٠٨‌هزار و٣٥٦؛ ٦٦٧‌هزار و٨٦ و٧٥٧‌هزار و٥٥١ نفر بوده است. این آمارها درحالی افزایش تدریجی ورود گردشگران خارجی به فرودگاه امام را خاطرنشان می‌کند که عبدالملکی معتقد است؛ در این سال‌ها امکانات تازه‌ای برای افزایش گنجایش و کیفیت خدمات در بزرگترین شهر فرودگاهی و لجستیکی کشور فراهم نشده است. از سوی دیگر، نگاهی به تجربه دیگر کشورها که با استفاده از صنعت توریسم جایگاه فرودگاه‌های بین‌المللی و میزان تردد آن را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند، نشان می‌دهد به نسبت بسیاری از فرودگاه‌های بین‌المللی دنیا و منطقه، روند رشد جذب گردشگر خارجی در فرودگاه امام کافی نیست. نگاهی به برخی تجربه‌های بین‌المللی نیز نشان‌دهنده این است که تجهیز فرودگاهی به این نشانه‌های فرهنگی و گردشگری بر استقبال مسافران نیز تأثیر چشمگیری خواهد داشت. فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور یکی از نمونه‌های برجسته در این زمینه است که طبق گزارش‌های موجود، با تمرکز بر صنعت گردشگری تعداد مسافر جابه‌جا شده در آن از ٥/٢٧‌میلیون نفر در‌سال ٢٠٠٨ به ٥/ ٤٧‌میلیون نفر در ‌سال ٢٠١٣ رسیده است.

جای خالی نمادهای فرهنگی در ویترین ایران

نگاهی به تجربه‌ موفق‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی دنیا و منطقه نشان می‌دهد این فرودگاه‌ها علاوه‌بر امکانات فنی که نیاز اصلی یک فرودگاه بین‌المللی است، در زمینه معماری، طراحی و امکانات نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای با فرودگاه امام فاصله دارند. کوه‌های آلپ در معماری فرودگاه «دنور» کلرادو، معابد قدیمی ‌کره در «اینچئون» کره‌جنوبی، معماری اسلامی ‌در طراحی و مبل‌هایی با پارچه سنتی مراکش در فرودگاه «منارا»، استفاده از گیاهان طبیعی یادآور جنگل‌های سنگاپور در «چانگی»، تعبیه حمام سنتی ژاپن در فرودگاه بین‌المللی مرکزی ژاپن، نمایشگاه هواپیماهای قدیمی ‌در فرودگاه «زوریخ» سويیس، مجسمه‌های نمادین تایلند در فرودگاه «بانکوک»، نمای ایاصوفیه در فرودگاه «آتاتورک» ترکیه، استفاده از نخل در فرودگاه «دوبی» و نماد اژدها در فرودگاه «پکن» چین ازجمله نمونه‌هایی در فرودگاه‌های بین‌المللی دنیا و منطقه هستند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا هیچ‌کدام از نمادهای فرهنگی، تاریخی و گردشگری ایران نباید در معماری یا طراحی داخلی فرودگاه امام استفاده شود؟

توریست  خارجی یا قلک کارگران فرودگاه امام

اما مشکلات تنها فرودگاه بین‌المللی ایران تنها به همین جا ختم نمی‌شود. حدود یک‌ سال پیش بود که فیش دریافتی توریست آلمانی در رستوران فرودگاه شیراز و پرداخت ٢٤٠‌هزار تومان برای یک ساندویچ همبرگر و نوشابه در بسیاری از رسانه‌های خبری داخلی و خارجی خبرساز شد؛ البته این مشکل تنها محدود به یک فرودگاه نیست. نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در این‌باره می‌گوید: متاسفانه توریست‌های خارجی در نگاه ما همانند قلک هستند و فکر می‌کنیم تا جایی که ممکن است باید آنها را تیغ بزنیم.

او در ادامه به برخی از مشکلات برخی فسادهای مالی در فرودگاه امام‌خمینی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کارگران فعال در پارکینگ این فرودگاه نه‌ تنها حقوقی از صاحبکار خود دریافت نمی‌کنند بلکه مجبور هستند که به ازای هر روز کار کردن در این‌جا ٢٠٠‌هزار تومان به پیمانکار مربوطه بپردازند. به آنها گفته می‌شود که هر چقدر بتوانید بیشتر انعام از مراجعه‌کنندگان دریافت کنید به نفع خودتان هست و مابقی آن را می‌توانید در جیب خود بگذارید.

به گفته او، در ابتدای مراجعه به پارکینگ‌ها گفته می‌شود که ظرفیت تکمیل است اما کافی است که سر کیسه را شل کنید و یک تراول ٥٠‌هزار تومانی به مسئول بخش مربوطه پرداخت کنید آنگاه بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانید خودرو خود را در پارکینگ مسقف پارک کنید.
45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    106 1
    به نظر من باید آخر باشه و همین رتبه هم زیاده. مایه آبروریزی. فرودگاه پایتخت فقط 3 تا تسمه نقاله داره
    • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      36 0
      چرا ما در همه مسایل انقدر عقبیم ؟ اینها همه اتفاقیه ؟ ریشه مشکلات کجاست ؟ آیا دلسوزی هست ؟ آیا فریادرسی هست ؟
    • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      44 0
      ما که نرفتیم ولی دوستان میگفتن در مسیر منتهی به فرودگاه امام منطقه ای هست که بوی تعفن فاضلاب انسانی فضا رو پر کرده و به مسافران خوش امد میگه دوستان میگن بدترین بویی بوده که تا به حال استشمام کردند
    • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      24 2
      برای همین فرودگاه هم دلواپسان کارشکنی میکردند
    • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      35 2
      خیلی هم خوبه همین در شان کشوری است که زیر یوق روسیه و چین است.
    • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      9 0
      از فرودگاه که بیرون مبیای یک بوی بسیار بد که ظاهرا بوی جمع اوری زباله های تهرانه میاد که شدیدا مایه ابروریزی است
  • بی نام A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    79 0
    باید به بقیه چیزامون بیاد دیگه ;
  • بی نام IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    79 1
    کجای مملکت درسته خدا خودت به دادمون برس انگار پاک ایران را فراموش کردی.
  • بی نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    86 3
    هنوز که هنوزه رقیبی برای مهرآباد عزیز ساخته نشده
  • بدون نام ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    61 1
    تاسف خوردن براي اين وضعيت كم هست اگر قرار بود كه مدير خوب داشته باشيم كه وضعيت در كل مملكت اينطور نبود راه دزدي رو فقط خوب بلديم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    11 6
    شما از دوتا گیت رد میشید بهتون نمیگن اسپری داخل کیفتون رو بزاریدداخل چمدون اما وقتی چمدونتون رو تحویل دادید تو گیت اخر اسپری تون رو میگیرن میندازن دور خوب چرا همون اول نمیگید ادم اسپریشو بزاره داخل چمدون یا آزار دارید یا ؟؟؟؟؟
  • محمدیان A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    25 0
    خبر آنلاین جان لطفا" یک تحقیق کنید در مورد مشکلات فرودگاه امام. واقعا" آبروی ایران را برده با این امکانات خنده دارش در حد ترمینال غرب هم امکانات نداره. لطفا" در مورد این عوارض خروج یک تحقیق کنید ببینید ما به عنوان ایرانی چه امکانات و یا سرویسی می گیریم که باید موقع خروج 75 هزار تومان پرداخت کنیم و صف طولانی جلوی بانکی که دستگاه پوزش هم کار نمیکنه وایستیم . به خدا مردم ایران کیسه پول نیستند ارزش نداره این کارها کجای دنیا برای سرویس در حد صفر از شهرونداش پول میگیرن
  • نوید A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    15 0
    خداروشکر که این مقاله رو نوشتین. همین پریروز تو این فرودگاه بودم و چند تا مشکل خیلی نظرمو جلب کرد : 1 تمیز نبودن فرودگاه : کف سالن ها، نقاله ها، سرویس های بهداشتی و ... تمیز نیستند. واقعا تمیز نگه داشتن یک فرودگاه بین المللی انقدر سخته؟؟؟؟ 2 تقریبا فرودگاه هیچ گونه زیبایی بصری نداره. یا حداقل من ندیدم. نه یه تابلوی قشنگ، نه یه طرحی، نه یه رنگ و لعابی. هیچی. فقط در و دیوار و راه پله. یعنی واقعا ما نمی تونیم برای فرودگاه اصلی کشورمون از چند تا طراح داخلی کمک بگیریم که یخورده زیباتر بشه که چند تا مسافر خارجی میان آبرومون نره؟ 3 گرانی بوفه : برای 4 تا چایی تو لیوان کاغذی با لیپتون و 2 تا مافین کوچیک 50 هزار تومن از ما پول گرفتن.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    6 0
    من تازه از سفر استانبول برگشتم. پرواز رفت و برگشتم با هواپیمایی ایرانی بود که مایه تاسف بود. با اینکه 3 ساعت قبل از پرواز برنامه ریزی شده در فرودگاه بودیم اعلام کردند که پرواز با هماهنگی با فرودگاه 1 ساعت دیرتر انجام میشود و این تاخیرمحسوب نمیگردد. وارد صف چک این که شدیم گفتند از 4 نفرتان 2 نفر اسمشان در سیستم ما نیست و باید صبر کنید اگر جا داشتیم شما را سوار کنیم. اسممان در سایت بود ولی در کامپبوتر چک این نبود. فرمودند به همان جایی که بلیط گرفتید معترض شوید. در پرواز برگشت هم بجز تاخیر طولانی، نحوه خدمات به هموطنان ما با اختلاف بسیار زیاد با سایر شرکتهای هواپیمایی باعث سرافکندگی بود. سر آخر هم چمدانمان در قسمت بار گم شد و بعد از چند ساعت دوندگی بی چمدان برگشتیم.
  • بی نام JP ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    1 0
    من هر وقت خارج از کشور بر میگردم. احساس می کنم بجای هواپیما,سوارماشین زمان شدم وبه چندین دهه قبل برگشتم