۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
ایران چند فروند هواپیما دارد؟

بررسی ها نشان می دهد تعداد هواپیماهای ایران در پایان سال 1391 برابر با 223 فروند بود که در پایان سال 1395 با افزایشی برابر با 54 فروند به 277 فروند رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین،نکته مهم در این میان افزایش قابل توجه تعداد هواپیماهای فعال نیز هست؛یعنی تعداد هواپیماهای فعال ایران در این دوره زمانی افزایشی 24 درصدی را تجربه کرده است. 

بر این اساس از مجموع 223 هواپیمایی که تا پایان سال 1391 در اختیار ایران بود تنها 132 هواپیما، هواپیمای فعال تلقی می شد اما سهم هواپیماهای فعال از کل هواپیماهای موجود در کشور در سال گذشته افزایشی قابل توجه را نسبت به چهار سال قبل تجربه کرده است. 
در حالی که در سال 1391برابر با 59 درصد از هواپیماهای ایران فعال تلقی می شد ، این سهم در سال گذشته به 65 درصد رسیده است به این ترتیب از مجموع 277 فروند هواپیمایی که در اختیار ایران بوده است، 180 فروند هواپیما ، فعال بوده است. 

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دلیل عمده غیر فعال بودن تعداد نسبتا زیادی از ناوگان هوایی کشور را بالا بودن متوسط عمر ناوگان اعلام کرده است. طبق اطلاعات موجود، متوسط عمر ناوگان هوایی کشور 24 سال و متوسط عمر ناوگان هوایی فعال کشور در حدود 23 سال است.

ایران به تازگی تجهیز دوباره صنعت هوایی خود را به هواپیماهای نو آغاز کرده است. پیش از این ایران به دلیل تحریم های غربی قادر به خرید هواپیمای نوی مسافربری نیز نبود اما با امضای برجام، تحریم مذکور برطرف شده و ایران به عنوان یکی از بزرگترین خریداران هواپیماهای نو از ایرباس و بویینگ در جهان مطرح است.

بسیاری از کارشناسان بین المللی حوزه حمل و نقل معتقدند تقاضای ایران برای خرید هواپیما برای این دو کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تاکنون ایران هفت فروند هواپیمای صفر کیلومتر خریداری شده را وارد کشور کرده و تا پایان سال جاری میلادی نیز سه فروند دیگر از هواپیماهای خریداری شده وارد کشور خواهد شد.

ارزیابی ها نشان می دهد تعداد کل صندلی های ناوگان هوایی کشور طی سال های 1392 تا 1395 ، مجموعا حدود 21 درصد رشد داشته است.رشدی تعداد صندلی های ناوگان هوایی به طور کلی سالانه 4.9 درصد برآورد می شود.به این ترتیب تعداد صندلی های ناوگان هوایی از 36 هزار و 571 صندلی به 44 هزار و 260 صندلی افزایش یافته است .با این وجود تعداد صندلی های فعال در ناوگان هوایی کشور برابر با 25 هزار و 585 صندلی است که این رقم 58 درصد تعداد کل صندلی ها را شامل می شود.

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوالفضل IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    8 0
    صفر کیلومتر اونم هواپیما ایموجی نداریم که حال منو تشریح کنه . ببخشید کیلومتر هواپیما کجاشه . کارشناس بهتر نداشتید
    • بی نام DE ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      5 4
      صفر کیلومتر یک اصطلاحه. مثل اینکه تا حالا حتی ماشین صفر کیلومتر هم نخریدی که ببینی حتی ماشین هم با کیلیومتر صفر تحویل نداره.
  • امید IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    5 1
    دیگه هواپیمای نویی تحویا ایران نشد. چی شد پس؟
    • حسام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      2 0
      تا دو هفته دیگه دو فروند ای تی آر تحویل داده میشه بقیه از اول سال 2018
  • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    3 1
    خیلی عالی بود
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    3 1
    البته ما خیلی خوشحالیم اما امیدواریم تغییراتی هم در مسئله آموزش مهمانداران صورت بگیرد و مشتری مداری را یادشان دهید. در ضمن غذاهای موجود در لیست کترینگ را تغییر دهید طوری که خیلی بو نداشته باشد. اکثر غذاهای ایرانی بسیار بودار هستند که باعث بو گرفتن محیط داخلی هواپیما می شوند. غذای ایرانی را افراد می توانند در خانه هایشان بخورند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    3 0
    چه خبر خوبی. مخصوصا که تا زمان تحویل هواپیماهای جدید توافق شده تا چند فروند هواپیما بصورت اجاره ای دریافت کنن. امیدوارم هر چه زودتر بدون مشکل اجرایی بشه. در ضمن شرکت آسمان از بویینگ هواپیما خریده نه ایرباس.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    5 0
    کاش مسئولین یه فکری به حال پرواز های فرودگاه بندرلنگه کنند، شهری که دومین فرودگاه ایران در اونجا ساخته شده و پرواز مستقیم به انگلستان و هلند داشته حقش نیست اینطور باشه وضع پرواز هاش
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    4 14
    هر قرارداد که بین ایران و روسیه تنظیم میشود بدون شک یک ترکمانچای جدید است
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    3 3
    مردم سوخو سوپرجت 100 را نمی شناسند و فکر می کنند مثل توپولوف های روسی است که در ایران خیلی بد هم ارائه شدند برای همین نسبت به آن جبهه می گیرند
    • بی نام RO ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      9 1
      توپولوف نیست ولی هیچ جا ازش استقبال نکردن به خطوط کشور خودشون
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    7 0
    خداروشکر ظاهرا اونا وجدان دارن ولی اگه نهایی شد ایران هم به روسیه پراید صادر کنه تا تعداد کشته ها برابر شه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 0
    کاش مسئولین یه فکری به حال پرواز های فرودگاه بندرلنگه کنند، شهری که دومین فرودگاه ایران در اونجا ساخته شده و پرواز مستقیم به انگلستان و هلند داشته حقش نیست اینطور باشه وضع پرواز هاش
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    2 0
    سهم زیادی از بازار مسافران هوایی ایران نصیب شرکت های کشورهای همسایه می شود. از آنجائیکه حدود 40 سال است که تحریم هستیم خرید هواپیمای نو علاوه بر اینکه بازار را از این شرکت ها می گیرد باعث اشتغال فارغ التحصیلان مرتبط نیز می شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    2 0
    برای ساخت هواپیما در داخل نیز متاسفانه پروژه ناموفق ایران 140 را داریم که بسیار بد جواب داده است. تو رو خدا آنچه در خودروسازی انجام شد را به این قسمت نیاورید.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    2 0
    صنعت هوایی همیشه یک تکنولوژی پیشرو و در بسیاری از مباحثش سری و امنیتی هست که نباید توقع داشته باشیم به این راحتی تکنولوژی ای که بیش از صد سال برای اون زحمت کشیده شده در اختیار ما قرار بگیره. نکته دیگر اسرار بر انتقال تکنولوژی هست که من نمیدونم آخه چرا انقدر حساسیت ایجاد میکنند؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    0 0
    علاوه بر خرید هواپیما سیستم های ناوبری هم در حال خریده که بهتره بهش اشاره می کردید اما دوستانی که گفتند هواپیما برای فقیران فایده ای نداره ، چرا نداره ؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    3 0
    حداقل ترمینال جدید فرودگاه امام را زیبا بسازید،چون اولین چیزی که یک خارجی میبینه فرودگاهه،یک مسابقه طراحی بین المللی بگذارید و ترمینال 2 را بسازید،ترمینال فعلی ابرو ربزیه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    2 0
    در صنعت هوای 4 مورد اصلی وجود داره اول فرودگاه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی دوم هواپیما چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی مدیریت و خدمه از نظر کمی و کیفی و در اخر مشتری هم از نظر کیفی هم کمی که شکر خدا این مورد اخری فقط در هر دو بعد وجود داره مگر نه اون سه مورد اول مشکل زیاد داریم مورد اول از نظر کمی ماشا الله کم مونده روستا ها هم فرودگاه داشته باشند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 0
    بهتره به فکر بیکاری فقربدبختی مردم باشن تابرن هواپیمای دسته دوم بهشون بدن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    3 0
    .اگر بروند از محصولات خوب بوئینگ خرید کنند مشکل برطرف میشه...هر چند ایرباس هم بدک نیست....
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 0
    مشکلات صنعت هوانوردی فرسوده بودن هواپیماها و نبود امکان تعمیر و نگهداری آنها بدلیل نبود پشتیبانی و قطعه است. واقعا توی این 36 سال تحریم صنعت هوانوردی، خسارات جانی و مالی فراوانی به ایران تحمیل شد، اونوقت اون آقا میگفت تحریمها کاغذ پاره هستند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    2 0
    زمانی که کل کشورهای اروپایی با داشتن صنایع عظیم و بودجه های کلان تحقیقاتی و صنعتی برای ساختن هواپیما دست به دست هم میدن و نتیجش میشه ایرباس. انتظار انتقال تکنولوژی های کشورهای فروشنده برای ساخت داخلی هواپیما در داخل، بیشتر از یه شوآف تبلیغاتی کاذب نتیجه ای نخواهد داد. مثل ماجرای اجازه ی موکت کردن هواپیمای ایران 140 که احتمال بسیاری اونرو بخاطرشون دارن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 1
    یادم نمیره روزهایی رو که با خوشحالی میگفتن هیچ تحریمی ورداشته نشده و دولت داره به مردم دروغ میگه.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    0 0
    آفرین به هنر دیپلماسی آفرین به بالابردن حیثیت ایران و ایرانی از بس سرکوفت خوردیم سر هر چیز خسته شدیم حالا نوبت به رخ کشیدن قابلیت های ایران در عرصه جهانیه خدا رو شکررررررر
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    0 0
    البته ما خیلی خوشحالیم اما امیدواریم تغییراتی هم در مسئله آموزش مهمانداران صورت بگیرد و مشتری مداری را یادشان دهید. در ضمن غذاهای موجود در لیست کترینگ را تغییر دهید طوری که خیلی بو نداشته باشد. اکثر غذاهای ایرانی بسیار بودار هستند که باعث بو گرفتن محیط داخلی هواپیما می شوند. غذای ایرانی را افراد می توانند در خانه هایشان بخورند.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    0 1
    چه دوست داشته باشیم چه نه , سالانه ۷ میلیون نفر با دلایل مختلف به خارج از ایران سفر میکنن که سهم شرکتهای خارجی حداقل ۴ میلیون نفر هست که اگر این عدد رو در قیمت متوسط ۷۰۰ دلار هزنیه هر نفر ضرب کنید حدود ۳ میلیارد دلار میشود که از کشور خارج میشه. با پرواز داخلی این پول ها در داخل میمونه و حدود صد هزار شغل ایجاد میشه که منافع اون مستقیما به قشر محروم جامعه میرسه .
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    0 0
    فرسوده بودن ناوگان هوائي بخشي از مشكل حمل و نقل است آنچه بيشتر مسافران را رنجيده خاطر مينمايد سو مديريت در بخش هاي انساني است براي مثال يك ساعت تاخير كه هيچ ربطي به هواپيما و نقص فني ندارد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    0 0
    فکر کنم ما ایرانی ها هستیم که با خرید هواپیما اینقدر خوشحال و ذوق زده شدیم اگر یه روزی یه همچین چیزی تولید کنیم ذوق مرگ بشیم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 0
    طوری صحبت میکینید که انگار تور خودرو موفق بودیم تا بخواهیم صنعت به این مهمی رو بیاریم داخل کشور
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    2 4
    به جاي صد تا ايرباس ٣٠٠٠ تا اتوبوس نو بخريد واسه تهران كه مردم از الودگی هوا نمیرن اونم ماهی ۳۰۰ نفر.کاروان حمل نقل عمومی عالی ماشیم کمتر در سطح خیابان.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
      0 1
      چرا برای شهر ما نخرند؟چرا برای شما تهرانی ها بخرند؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 0
    خدا سایه هر چی افراطی و متحجر رو از سر این مردم کم کنه،فقط خودش میتونه،البته ما هم قطعا موثر هستیم.باید اراده کرد و خواست.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    0 0
    با همون چینیه به توافق می رسن و علاوه بر خیابونهامون، آسموننم پر از آت و آشغالای چینی میشه............البته من همش حس می کنم این نماینده های کنگره آمریکا از چینی ها رشوه گرفتن.... چون هر کاری می کنن در نهایت به نفع چینی ها تموم میشه..........