ایسنا نوشت: نشریه‌ی امریکایی پولتیکو در گزارشی اعلام کرد:در حالی که ترامپ درآستانه‌ی لغو برجام است برخی از مقام‌ها و دستیاران دولت اوباما در حال تلاشند تا با این اقدام ترامپ مقابله کنند.

 بنابر این گزارش افرادی که زمانی از مقامات دولت اوباما بودند در حال برگزاری نشست‌ها، تماس با قانون‌گذاران و همکاری با رسانه هستند تا از لغو یکی از بزرگترین دستاوردهای سیاست خارجی اوباما جلوگیری کنند.

اکنون این مقامات پیشین آمریکایی که زمانی به سختی تلاش کردند تا توافق هسته‌ای را به تصویب کنگره برسانند، نگران هستند که ترامپ آن را لغو کند.

راب مالی، دستیار ارشد اوباما در زمینه خاورمیانه می‌گوید: توافق هسته‌ای چیزی است که همه‌ی ما آن را یک دستاورد قابل توجه و جدی می‌دانیم و با انتقاداتی که از آن می‌شود مخالف  هستیم. ما نگران هستیم چرا که لغو برجام به دنبال خود پیامدهایی خواهد داشت.

سامانتا پاور، سفیر اوباما در سازمان ملل روز دوشنبه در توییتر خود نوشت: دشوار است که تصور کنیم خروج از برجام به جنگ منجر نمی‌شود.

دونالد ترامپ اعلام کرده است که در ماه اکتبر دیگر پایبندی ایران را به برجام تایید نخواهد کرد.

بنابر قانون آمریکا، رئیس جمهور این کشور باید هر 90 روز یک بار پایبندی ایران به برجام را در نامه‌ای به کنگره تایید کند.

روز چهارشنبه چند مقام پیشین دولت اوباما از جمله ، وندی شرمن، معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا که تیم مذاکره کننده ی هسته‌ای با ایران را رهبری می‌کرد، کالین کاهل، مشاور امنیت ملی جوبایدن، معاون اوباما و جومنیز، رئیس دفتر جای کری در یک نشست با موضوع برجام شرکت کردند.

پس از این نشست ، وندی شرمن به خبرنگاران هشدار داد که بازگشایی پرونده‌ی هسته‌ای بدون لغو کامل آن اگر غیر ممکن نباشد بسیار دشوار است.

وی تاکید کرد: ایران به سهم خود هیچ علاقه‌ای برای بازگشتن به میز مذاکره ندارد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز اخیرا اعلام کرد که توافق هسته‌ای قابل مذاکره‌ی دوباره نیست و این یک خیال کامل است؛ آمریکا بهتر است دست از بازی بردارد و مثل ایران به برجام متعهد باشد.

بنابراین گزارش شرمن تایید کرد که اوباما از تلاش مقامات پیشین دولت خود با خبر است ، اما به نظر نمی‌رسد که اوباما در آینده‌ی نزدیک در مورد برجام اظهار نظر کند؛ چرا که احساس می‌کند اگر سخنی دراین باره بگوید، ترامپ بیشتر به  لغو برجام تشویق می‌شود.

در پشت پرده‌ی این مذاکرات، جان کری نیز حضور دارد فردی که صدها ساعت را با همتای ایرانی خود در مورد برجام به گفت و گو نشست.

یک مقام پیشین امریکا که اخیرا با کری صحبت کرده است، می‌گوید که این دیپلمات و سناتور پیشین آمریکایی هنوز هم با برخی همکاران خود در کنگره که نگران لغو برجام از سوی ترامپ هستند در تماس است.

این مقام پیشین افزود که کری همچنین با مقامات اروپایی که نقش ویژه‌ای در دستیابی به برجام داشتند درتماس است.

گفت‌وگوی مقامات دولت اوباما با خبرنگاران در روز چهارشنبه توسط گروهی به نام "اقدامات دیپلماسی" گه هدف آن دفاع از برجام است، تشکیل شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =