ایرنا نوشت: «چاک شومر» رهبر اقلیت دمکرات در مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه خواستار حمایت دولت این کشور از استقلال اقلیم کردستان عراق شد.

در شرایطی که وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این خواستار لغو برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق شده بود؛ شومر با نقد این رویکرد، این همه پرسی را «تاریخی» خواند و خواستار احترام جامعه جهانی به نتایج اعلام شده آن شد.
در بیانیه وی آمده است: معتقدم که کردها باید هر چه سریع‌تر یک دولت مستقل داشته باشند و موضع دولت باید در حمایت از فرآیند سیاسی در راستای تحقق این خواسته باشد.

شومر می‌افزاید: هنوز هم تنها یک توافق ابتدایی به کردها پیشنهاد و به آن‌ها گفته می‌شود که به انتظار آینده باشند. همین حالا هم دیر است که کشورهای جهان و در صدر آن‌ها ایالت متحده به سرعت از این فرآیند سیاسی اعلام حمایت کند.
وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر تلاش‌ها برای برگزاری همه پرسی کردستان عراق را موجب انحراف توجه‌ها از نبرد با داعش و ایجاد بی ثباتی در منطقه‌های آزاد شده از دست این گروه تروریستی دانسته بود.

این در شرایطی است که رژیم صهیونیستی به عنوان اصلی‌ترین شریک سیاسی واشنگتن در منطقه از استقلال کردستان عراق به طور جدی اعلام حمایت کرده است.
همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی و مغایرت آشکار با قانون اساسی عراق و قوانین بین المللی، دوشنبه هفته جاری در مناطقی از شمال عراق (استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین) برگزار شد.

در پی این رویداد، حیدر العبادی نخست وزیر عراق به مسعود بارزانی رئیس منطقه اقلیم کردستان هشدار داد که ظرف 72 ساعت کنترل فرودگاه ها را تحویل دولت مرکزی دهد.
اقلیم کردستان روز چهارشنبه اعلام کرد که ضرب الاجل دولت مرکزی را نمی پذیرد و در واکنش به این موضوع، بغداد تصمیم به لغو پروازهای بین المللی به اربیل گرفت.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    6 7
    اميدوارم تمام ايالتهاي امريكا كشوري مستقل شود . تا براي كشوري ديگه تصميم و نقشه نكشند.
  • بی نام RO ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    6 7
    چرا ایالات آمریکا استقلال پیدا نمیکنند ؟ آنها هم هر کدام برای خودشان یک کشور مستقل شوند .