ایرنا نوشت: در نخستین واکنش مرجعیت عالی عراق، آیت الله سیستانی در مورد همه پرسی استقلال کردستان عراق، سید احمد الصافی نماینده مرجعیت و امام جمعه کربلا در خطبه های نماز جمعه اعلام کرد: همه باید به متن و روح قانون اساسی عراق پایبند باشند.

نماینده آیت الله سیستانی این سخنان را امروز در خطبه دوم نماز جمعه در شهر کربلا از صحن مطهر حضرت امام حسین ع بیان کرد.

وی، تاکید کرد: نسبت به هرگونه جدایی و تقسیم عراق و شکستن تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق هشدار می دهیم و خواستار حفظ یکپارچگی عراق و وحدت ملت عراق و پرهیز از طائفه گرایی و نژادپرستی و تحقق برابری بین همه عراقی ها هستیم.

الصافی گفت: می خواهند بخشی از شمال عراق را جدا کنند و یک کشور مستقل ایجاد کنند، حال آنکه تقسیم عراق نتایج بسیار ناگواری در بر خواهد داشت و حتی ممکن است عرصه را برای دخالت های منطقه ای و بین المللی به زیان عراقی ها باز کند.

وی اضافه کرد: دولت مرکزی و پارلمان عراق را به حفظ تمامیت ارضی عراق و نیز رعایت حقوق کردها در چارچوب قانون اساسی فرا می خوانیم.

نماینده آیت الله سیستانی تاکید کرد: برادران کرد را به بازگشت به مسیر قانونی اساسی برای حل اختلافات فرا می خوانیم.

گفتنی است: در طول اظهارات شبکه شبه رسمی العراقیه الصافی در مورد همه پرسی کردستان عراق که از روی نوشته خوانده می شد، بارها سیستم صوتی این شبکه که به طور مستقیم درحال پخش مراسم بود، دچار اختلال شد.

خطبه دوم نماز جمعه کربلا که هر هفته توسط سید احمد الصافی و یا شیخ مهدی الکربلایی قرائت می شود، در عراق به خطبه مرجعیت معروف است. این نخستین واکنش آیت الله سیستانی به برگزاری همه پرسی کردستان عراق تلقی می شود.

محافل مختلف عراقی طی روزهای اخیر منتظر واکنش مرجعیت شیعه عراق به این رویداد بودند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    17 6
    آیت الله سیستانی حکم جهاد ندادند که خون مردم برای قدرت بارزانی ریخته شود. آن موقع هم نگفتند فقط از شیعه دفاع کنید بلکه برای دفاع از همه مردم عراق اعلام جهاد کردند. چه سنی و چه ترکمان و چه شیعه و چه هر قوم دیگر