مأموریت رهبری پیش‌روی مجلس‌خبرگان/ آغاز یک مطالبه‌گری

رهبر انقلاب در آخرین دیداری که نمایندگان مجلس خبرگان با ایشان داشتند بر تشکیل یک هیات اندیشه ورز برای بررسی روند حرکتی انقلاب اسلامی تاکید فرمودند. هیاتی که براساس نتایج تحقیقاتش به مطالبه گری از قوای سه گانه و دیگر نهادهای نظام جمهوری اسلامی بپردازد.

امید کرمانی‌ها: مطالبه‌گری از قوای سه‌گانه براساس قانون اساسی جزء اختیارات رهبری است و تعیین‏ رهبری نظام جمهوری اسلامی بر‏ عهده‏ نمایندگان مردم در مجلس خبرگان قرار دارد‏‏، بنابراین نگاه کلان و راهبردی و عمیق خبرگان مردم به چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در تحقق اهداف عالی خود موضوعی حائز اهمیت و اجتناب ناپذیر است. مجلس خبرگان رهبری باید درباره مسائل مهم کشور براساس اهداف انقلاب پویش و پایش داشته باشد که البته این کار تا کنون انجام می شد اما با تاکیدات رهبری انقلاب از این پس منسجم‌تر خواهد شد.

ماموریت مهم رهبری پیش پای خبرگان مردم
وقتی سومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید، رئیس و اعضا به سیاق اجلاسیه های گذشته به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند تا از رهنمودهای ایشان بهره مند شوند. سخنان مقام معظم رهبری در جمع رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری واجد نکات جدید و بدیعی بود که اعضای خبرگان رهبری را در جایگاه و اندازه‌های واقعی خود به مطالبه‌گری از قوای سه‌گانه نظام فرا می‌خواند.

رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: «این مجلس باید با تشکیل یک هیأت اندیشه ورز که دارای نگاه کلان و راهبردی و عمیق باشد، به بررسی چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در ۳۸ سال گذشته به سمت اهداف اصلی خود همچون «مجذوب، ملحق و مطیع نشدن و تحت‌تأثیر قرار نگرفتن از غرب»، «اقتدار اقتصادی»، «عدالت، مبارزه با فقر و تقسیم صحیح ثروت»، «حفظ و حراست از روحیه و انگیزه‌های انقلابی» و «تدیّن مردم» و پیشرفتها، توقف‌ها و پسرفت‌ها در این مسیر بپردازد و براساس جمع بندی خود از دستگاههای مختلف مطالبه‌گری کند.» (اینجا)

بعد از این دیدار و تاکیدات معظم له، تلاش ها برای عملیاتی کردن توصیه و رهنمود مقام معظم رهبری به عنوان یک نصب العین در مجلس خبرگان آغاز شد. آنچنان که عباسعلی کدخدایی رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری در یادداشتی نوشت: حرکت به سوی خداوند متعال، برنامه‌ای است که هدف تمام پیامبران عظیم‌الشان الهی از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم(ع) بوده، وگرنه ارزش حکومت در کلام معصومین همیشه از ارزش لنگه کفش مندرسی هم پایین‌تر بود اگر فاقد هدف هدایت و راهنمایی باشد. اکنون با این نقشه راه آینده نظام، بر مجلس خبرگان رهبری فرض است که هر چه زودتر اقدام اساسی، عملیاتی و عاجل را برای تشکیل چنین هیات اندیشه‌ورزی برداشته و در لبیک به ندای رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، مطالبات راهبردی خود را جهت تحکیم پایه‌های انقلاب اسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی محکم‌تر از گذشته بردارد.

هیأت رئیسه مجلس خبرگان نیز دست به کار شد و اعلام کرد جامه عمل پوشاندن به ایده تشکیل هیأت اندیشه ورز را در دستورکار خود قرار داده است و بر آيت الله حسيني بوشهری آن را مأموريت جديد رهبر انقلاب برای مجلس خبرگان توصیف کرد.

چگونگی مصون ماندن از روزمرگی و فرمایشی شدن
اما آیا فقط تشکیل هیأتی برای مطالبه گری در ابعاد مختلف اهداف انقلاب اسلامی کافی است؟ به طور روشن می توان به این سوال پاسخ منفی داد چون هیأت اندیشه ورز مقدمه ای برای آغاز یک راه است، نه نقطه نهایی و غایی یک هدف عالی. آیت‌الله سیدرحیم توکل نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری معتقد است: «تشکیل فرمایشی هیأت اندیشه ورز که کاربرد ندارد؛ قطعا منظور رهبري اين نبود که افرادی تحت این عنوان جلسه‌ای بگذارند، حرفی بزنند و والسلام. این هیأت باید وارد شود اوضاع را بررسی کند، آسیب ها را ببیند و برای رفع آسیب ها طرح درستی را مطرح و بعد اقدام کند.»(اینجا)

ملزومات عملیاتی کردن هیات اندیشه ورز در مجلس خبرگان
تحقق این هدف والا ملزوماتی دارد و از مهمترین آن ملزومات دوری جستن از روزمرگی است. تجربه نشان می دهد افتادن در وادی روزمرگی از جمله آفاتی است که هر مجموعه ای با اهداف عالی در آن قرار بگیرد بعد مدتی فقط نام و عنوانی از آن باقی خواهد ماند. آیت الله حسن عالمی رئیس کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه مجلس خبرگان رهبری راهکار دورماندن هیأت اندیشه ورز از روزمرگی را در گرو آن می داند که دست‌اندرکاران واقعا نیاز کشور را در این حوزه مورد اذعان و تصدیق قرار دهند. وقتی نیاز ضروری کشور و انقلاب باور شود، کسانی که پای کار می آیند قطعا خسته نمی شوند و کار خود را مشمول مرور زمان نمی کنند. یعنی  در گذر زمان موضوع سهل گرفته نمی شود، بلکه خیلی جدی موضوع را دنبال می کنند. (اینجا)

خروجی هیات اندیشه ورز کجا بکار گرفته خواهد شد؟
اما وقتی مجلس خبرگان در قالب هیأت اندیشه ورز به نتایجی رسید که در کدام حوزه ها نسبت به اهداف انقلاب پسرفت و توقف وجود دارد برای آنکه نتیجه بررسی هایش خروجی داشته باشد چه کار می تواند انجام دهد؟ آیت الله محسن حیدری نایب رئیس کمیسیون بررسی راه‌های پاسداری و حراست از ولایت مجلس خبرگان رهبری پاسخ این سئوال را می دهد و می گوید: «نخست افرادی که در این زمینه پیش مطالعه و آمادگی فکری داشتند، خود را در معرض فعالیت قرار دهند، ثانیا چون حوزه کاری هیأت اندیشه ورز محوری و راهبردی است، پیگیری کارهای آن در اولویت قرار گیرد چون امکان دارد آقایان کارهای زیادی داشته باشند اما اولویت را باید به پیگیری کار هیأت بدهند، وقت بگذارند و دنبال کنند تا اقدامات هیأت اندیشه ورز حالت فرمالیته و ظاهری پیدا نکند.»(اینجا)

موضوعی که آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری هم به آن اشاره کرده و معتقد است: «تشکیل هیأت اندیشه ورز و تبدیل کردن مسائل انقلاب به مطالبه عمومی ضامن تحقق ارزش ها، اهداف و مقاصد بلند انقلاب و نظام اسلامی است.»(اینجا)

گفتمان‌سازی راهکار تبدیل اهداف انقلاب به مطالبه عمومی
راه تبدیل موضوعی به مطالبه عمومی «گفتمان سازی» است. انقلاب اسلامی از 15 خرداد 42 تا 22 بهمن 57 توسط علما، روشنفکران، اندیشمندان، اهل قلم و اهل گفتمان سازی شد اگر این اتفاق نمی افتاد مردم آن نهضت تاریخی را به وجود نمی آوردند. اگر در دفاع مقدس گفتمان سازی انجام نمی شد، مردم در دفاع مقدس حماسه نمی آفریدند بنابراین گفتمان سازی در اهداف انقلاب محرک اصلی ملت است و باید همه کسانی که این ظرفیت را دارند در میدان حضور پیدا کنند.

هنگامی که اهداف انقلاب اسلامی گفتمان عمومی شد مطالبه روز مردم می شود و مسئولان خود را اصلاح و با مردم همراه می کنند. راه دوم اثربخشی جمع بندی های هیأت اندیشه ورز، عرضه مطالبات محضر مقام معظم رهبری است تا در صورت تأیید ایشان، این موضوعات در قالب سیاستگذاری های کلان به قوای سه گانه ابلاغ شود، آن هنگام قوای سه گانه نیز موظفند به آنها جامه عمل بپوشانند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها به مناسبت‌های مختلف نسبت به تلاش برای تحریف انقلاب و نظام از مسیر اندیشه‌های ناب حضرت امام خمینی هشدار داده و نخبگان، دانشجویان، اصحاب قلم، روحانیون و مردم را به نظارت بر عملکرد مسئولان و مقابله با خطر انحراف نظام از مسیر انقلابی‌گری به صورت آتش به اختیار فراخوانده بودند. اینک مجلس خبرگان رهبری با ایجاد یک هیأت اندیشه‌ورز نه در جایگاه توصیه بلکه در جایگاه مطالبه‌گری، مسئولان کشور را به صیانت از اهداف انقلابی نظام جمهوری اسلامی ایران فرا خواهد خواند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    4 0
    وظیفه اصلی مجلس خبرگان که در قانون اساسی آمده ، یعنی نظارت بر رهبری در کجای این نقشه راه قرار دارد؟
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    4 0
    وظیفه مجلس خبرگان نظارت بر عملکرد رهبری است یا من دارم اشتباه میکنم؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 0
    آخرالزمان است انشاالله
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    2 0
    وظیفه مجلس خبرگان چی بود؟
  • تابنده A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    2 0
    به نظر بنده مناسب است که این مطالبه گری از خود مجلس خبرگان آغاز شود و در قدم اول گزارشی تهیه شود که عملکرد مجلس خبرگان در دو دهه اخیر چه بوده؟ چه قدم و اقدام موثر و ملموس توسط این خبرگان صورت پذیرفته که موجب ارتقا و بهبود وضعیت کشور شده است؟ این مجلس وظایف نظارتی خود را چگونه و با چه کیفیتی اجرا نموده است؟
  • بی نام RO ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    3 0
    وظیفه ی خبرگان در قانون اساسی مشخص و واضح بیان شده است.