مردم لرستان در سوگ حسین به لباسشان  گل می مالند

لرستان سیاه پوش سید و سالار شهیدان است. همه جا بوی غم می دهد و مردم با غلطیدن در گل عزای حسین، تن پوش عزا به تن می کنند.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، در لرستان طبق آیینی سنتی هر ساله روز عاشورا شیفتگان حضرت اباعبدلله با شور و اشتیاقی بی بدیل به نشانه عزاداری به سر ، تن و لباسهای خود گل می مالند .

گفتنی ست: برای تهیه این گل شب گذشته نیروهای شهرداری و عزادران مردمی در هر محله یک حوضچه گل برپا می کنند و بسیاری از شهروندان با نذر گلاب این حوضچه را عطرآگین می کنند به نحوی که دور تا دور حوضجه لبریز از شیشه های گلاب می شود.


شایان ذکر است: در ضمیمه این آیین وجود پنجه گلی پشت لباس جوانان، کودکان و چادر سیاه زنان این جماعت، اوج شجاعت و ایثار دستان حضرت عباس علمدار(ع) را فریاد می زند.


بنابر این گزارش، جوانان لرستان همراه با نماز صبح، حوضچه گل عزای حسین را آماده می کنند و به علت سردی هوا و ضرورت خشک شدن لباسهایشان در کنار هر حوضچه آتشی از هیزمهای طبیعی روشن می کنند که به گل غلطیدگان در جوار آتش ایستاده و در فضایی  توام با دود به یاد حسین و یارانش به انتظار می نشینند.

در این آیین سنتی که نشاندهنده اوج عزا و شدت همدردی مردم لر با اصحاب حسین (ع) است، چهره هایی چون ورزشکاران ،هنرمندادن، چهره های سیاسی و همه اقشار جامعه دیده می شود که در سوگ حسین همردیف با سایر شهروندان عزاداری می کنند.

صبح امروز در صفوف مشتاقان حسینی شهر خرم آباد، چهره علیرضا بیرانوند دوازه بان تیم ملی ایران همصدایی لرستان در گرامیداشت مکتب حسین بن علی (ع) را فریاد می زد.

آیین هایی چون گل مالی کردن تاکسی های درون شهری، دود اسپند، پیاده و با پای برهنه  راه رفتن در کنار هیئت، ذبح گوسفند نذری مقابل پای هیئت، پوشیدن لباس نمادین حضرت زینب و حمل گهواره علی اصغر،  زنجیر زنی،عزاداری و مدیحه سرایی در سطح شهر، پخش نذورات و برگزاری مجالس روضه همچون دیگر استانهای ایران از دیگر رسومات استان لرستان است که در فریاد زدن "یا حسین مظلوم " با ملت ایران همصدا می شوند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =