اسدالله اطهری

ایران و ترکیه از زمان قرارداد قصر شیرین روابط حسنه ای با یکدیگر داشته اند، این دو همسایه مرزهای بدون اختلافی میان خود دارند. ایران و ترکیه دارای دین مشترک، تاریخ مشترک و فرهنگی نزدیک به هم هستند. هر دو کشور در مورد مسائل عراق، حفظ امنیت منطقه، مسائل خاورمیانه دیدگاه مشترکی دارند و روابط فرهنگی و اقتصادی قابل توجهی مان دو کشور برقرار است.

مشترکات ایران و ترکیه بسیار فراوان است؛ هر دو کشور در موقعیت ژئوپلوتیکی ویژه مشترک قرار دارند.

نقاط افتراق ایران و ترکیه بسیار ناچیز و بیشتر ایدولوژیک است اما همواره ایدوئولوژی در روابط ایران و ترکیه تحت تاثیر اقتصاد و سیاست واقع گرایانه قرار گرفته است. به بیان دیگر واقعیت های سیاسی و اقتصادی همواره کمال گرایی و ایدئولوژی را در روابط دو کشور تحت تاثیر قرار داده است.

تحریم ایران و روابط ایران و ترکیه
نخست وزیر ترکیه پس از تصویب قطع نامه چهارم به گمانه زنی های مختلف در مورد اجرای تحریم ها علیه ایران از سوی ترکیه پاسخ داد؛ او گفت که ترکیه تنها عضو غیر دائم شورای امنیت است که با ایران مرز مشترک، قرارداد گازی مشترک و همکاری های اقتصادی قابل توجه دارد. ترکیه در پروژه پارس جنوبی ایران سرمایه گذاری کرده است و در ایجاد شهرک صنعتی با ایران همکاری دارد. دو کشور در مرزهای زمینی، گمرک، راه آهن و توریسم با هم تعامل دارند و اجرای تحریم از سوی ترکیه علیه ایران به معنای نابود کردن ترکیه خواهد بود.

در صورتی که ترکیه بخواهد تحریم های ایران را اجرایی کند باید فشارهای اقتصادی سختی را متحمل شود. سیاست واقع گرایانه به ترکیه دیکته می کند که نمی توان در رابطه با تحریم ایران فعال بود.

به این ترتیب قطع نامه جدید و تشدید تحریم ها علیه ایران نمی تواند بر ترکیه و ایران تاثیرگذار باشد چراکه واقعیت های موجود حافظ این روابط است. ترکیه یک بار چندین میلیارد دلار از اعمال تحریم های جهانی علیه عراق خسارت دید و همواره خواستار دریافت غرامت از غرب در این خصوص بود. گرچه هرگز این غرامت ها به ترکیه پرداخت نشد اما اکنون سیاست واقع گرایانه حکم می کند که ترکیه به عرصه اعمال تحریم های علیه ایران وارد نشود.

با قاطعیت می توان گفت که در این مسیر ترکیه به مراتب بهتر از همسایگان عرب ایران با کشورمان رفتار کرده چراکه این برخورد برگرفته از واقعیت ها بوده است. ایران و ترکیه بسیار بیش از آنکه قابلیت جدا شدن از یکدیگر را داشته باشند با هم هماهنگ شده اند. مسائل عراق، امنیت منطقه، مرزها، گروه های مخالف و همکاری های اقتصادی همواره حکم می کند که دو کشور این روابط را با گرمی خاصی حفظ کنند.

باید در یک جمله گفت روابط ایران و ترکیه عمدتا هم گرایی اقتصادی، همکاری فزاینده و هماهنگی بالای سیاسی را نمایش می دهد.

کارشناس مسائل ترکیه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 71300

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =