تسنیم نوشت: وزارت امور خارجه روسیه و سفارت این کشور در اسپانیا، ادعای مطرح شده در مورد دخالت مسکو در همه پرسی در کاتالونیا را پوچ و بی‌اساس ارزیابی کردند.

به گزارش روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، "ماریا زاخاروا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه ادعای "ادگار ریکویچ" وزیر امور خارجه لتونی که روسیه را به تاثیرگذاری بر نتیجه همه پرسی در کاتالونیای اسپانیا متهم کرده بود، را به تمسخر گرفت و گفت: «چنین ادعایی حتی ارزش پاسخ گفتن ندارد.»

وزیر خارجه لتونی مدعی شده بود روسیه از این همه پرسی استفاده کرده و تلاش کرده تا در اتحادیه اروپا شکاف ایجاد کند.

زاخاروا به تمسخر افزود: «معلوم نیست چنین سیاستمداران بزرگی را از کجا پیدا می کنند که چنین سخنانی را به زبان می آورند.»

سفارت روسیه در اسپانیا نیز اظهارات وزیر خارجه لتونی در خصوص دخالت مسکو در همه پرسی کاتالونیا را پوچ و بی پایه و اساس نامید.

در بیانیه سفارت روسیه آمده است: «"ادگار ریکویچ" وزیر امور خارجه لتونی ادعای جدی را در مورد دخالت مسکو در این همه پرسی مطرح کرده ، ولی پوچی چنین اتهامی کاملا واضح است. ولی برخی مقامات لتونیایی ترجیح می دهند که "دست مسکو" را در همه جا و هر موضوعی ببینند. ضمن اینکه سیاست روسیه اصلا بر این اساس نیست که "برای کسی آب نبات بریزد" و حتی کودکان هم این مسئله را می دانند.»

این در حالی است که سفارت اسپانیا در مسکو، با انتشار بیانیه‌ای از مواضع منطقی وزارت امور خارجه روسیه در خصوص همه پرسی در کاتالونیا قدردانی کرده و یادآور شد که این نمایندگی در آینده همچنان سعی می کند تا دولت و رسانه های گروهی روسیه را از مواضع رسمی مادرید مطلع سازد. 

مقامات مسکو حوادث رخ داده پیرامون همه پرسی استقلال کاتالونیا را جزئی از مسائل داخلی کشور اسپانیا دانسته و معتقدند که این مسئله باید بر اساس قانون اساسی این کشور حل و فصل شود.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز گذشته در زمان دیدار خود با سفرای چند کشور خارجی در کاخ کرملین، ابراز امیدواری نمود که دولت اسپانیا بتواند بر بحران بوجود آمده بعد از همه پرسی کاتالونیا، فایق آید.

پوتین گفت: «ما نگران اخبار رسیده از روند اوضاع در اسپانیا هستیم. البته این مسئله جزو امور داخلی کشور اسپانیا است، ولی ما امیدواریم مقامات مادردید بتوانند هر چه سریعتر بر این بحران فایق آیند.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =