۱ نفر
۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

جایزه نوبل شیمی2017 به طور مشترک به ژاک دوبشه، یواخیم فرانک و ریچارد هندرسون اعطا شد.

به گزارش ایسنا، این سه دانشمند نوبل شیمی امسال را به دلیل تلاش‌های خود در زمینه "الکترون کریومیکروسکوپی برای شناخت ساختار بیومولکول‌ها در محلول با رزولوشن بالا "دریافت کردند.

این روش تصویربرداری از بیومولکولها را ساده سازی کرده و بهبود می‌بخشد.

ژاک دوبشه بیوفیزیکدان سوئیسی 75 ساله از دانشگاه لوزان، یوآخیم فرانک بیوفیزیکدان آلمانی 77 ساله از دانشگاه کلمبیا در نیویورک و ریچارد هندرسون، زیست‌شناس مولکولی و بیوفیزیکدان اسکاتلندی 72 ساله که بیشتر به طور مستقل فعالیت می‌کند، برندگان نوبل شیمی 2017 هستند.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در بیانیه خود ضمن اعطای جایزه 1.1 میلیون دلاری به این تیم، اعلام کرد که روش آنها بیوشیمی را وارد دوره جدیدی کرده است.

این آکادمی افزود: محققان اکنون با استفاده از این روش می‌توانند بیومولکولها را حین انتقال منجمد کنند و فرایندهایی را که تا پیش از این قابل مشاهده نبودند به صورت تصویری ببینند که این روش می‌تواند برای فهم اصولی شیمی و توسعه داروها تعیین کننده باشد.

جایزه نوبل شیمی یکی از پنج جایزه نوبل است که از سال 1901 هر سال از سوی آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعطا می‌شود. این جایزه بزرگترین جایزه‌ای شناخته می‌شود که یک شیمیدان می‌تواند آن را دریافت کند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =