سیستم بانکی که طی سالهای گذشته به دلیل کاهش دستوری نرخ سود بانکی تحت فشار بوده و با زیان انباشته مواجه شده است در تلاش است با کاهش سود سپرده های مدت دار اندکی از زیان خود را جبران کند.

بر اساس گزارش های مردمی تعدادی از بانک های کشور بدون اعلام قبلی اقدام به کاهش سود سپرده های مدت دار خود کرده اند و این در حالی است که میزان سود علی الحساب پیش بینی شده در زمان سپرده گذاری با ارقامی که در حال حاضر به حساب سپرده گذاران واریز شده است متفاوت است.

این اقدام اگر چه شاید از نظر حقوقی با توجه به ذکر کلمه علی الحساب در قراردادهای سپرده گذاری قابل توجیه باشد ولی در عمل به نارضایتی سپرده گذارن منجر می شود ومی تواند باعث فرار نقدنگی از بانکها بشود.

یکی از دلایل اصلی این اقدام صورت گرفته از سوی بانک ها افزایش بیش از پیش میزان سپرده ای مدت دار نزد بانک ها بوده است که به دلیل رکود فعالیت های اقتصادی رخ داده است و صاحبان نقدینگی را ناچار کرده است برای حفظ ارزش دارایی های خود اقدام به تبدیل سپرده های خود به سپرده های مدت داری بکنند که حداقل سودی در مقایسه یا سپردههای جاری دریافت می کنند.

این اقبال عمومی با توجه به کاهش دستوری سود تسهیلات و کاهش فعالیت های اقتصادی کشور (که باعث کاهش قرادادهای مشاکتی و همچنین سپرده های جاری شده) افزایش هزینه ها و افت درامد بانکها را موجب شده و بقدری این انوسانات شدید بوده است که در سال گذشته باعث شد تعدادی از بانک های دولتی نیز در مقابل این جریان در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند.

در حال حاضر بانکها بدون اعلام رسمی و تنها بادرج در قراردادهای سپرده ای که در اختیار متقاضیان افتتاح حسابهای مدت دار می شوند اقدام به کاهش میزان سود علی الحساب خود کرده اند و بنابر گزارشات رسید حتی برخی از بانک ها این کاهش را در مورد حسابهای که پیش از این افتتاح شده اند نیز اعمال کرده اند.

چنین اقدامی در آستانه اجرای قانون هدفمند سازی یرانه های می تواند باعث خروج سپرده ها از نزد بانکها شده و افزایش میزان نقدینگی سرگردان همواره تاثیرات غیر قابل پیش بینی در اقتصاد ایران داشته است که باید حتما توسط مدیران اقتصادی کشور مورد توجه قرار گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 71402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۶
    0 1
    تحلیل قابل توجهی بود.
  • محسن IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۶
    0 1
    البته فقط سود سپرده های کوتاه مدت بانکی کاهش قابل توجه ای داشته (از نه به شش درصد) ولی سپرده های بلند مدت کاهش نیم درصدی داشته . این صندوق ها و موسسات اعتباری هستند که سود روز شمارشان (کوتاه مدت) از 13 به شش تقلیل یافته و بلند مدت آن (مثل 5 ساله) از 21 به 17 کاهش یافته. سیستم بانکی باید جلوی این صندوق ها که مثل قارچ در میاند و با تبلیغات کاذب گول میزنند رو می گرفت
  • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۶
    0 1
    لطفا شفاف اطلاع رسانی کنید این نشد خبر.بنویسید کدام بانک چقدر کم کرده.بانک هم پاسخ بدهد بااین کار جز تشویش اذهان کاری نمیکنید
  • ایرج IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۷
    0 2
    من کارمند بانک هستم اگر قرار باشد سود کاهش پیدا کند حتما هنگام افتتاح سپرده به مشتری اطلاع رسانی می گردد و سپرده هایی که قبلا باز شده اند مشمول کاهش نرخ نمی شوند.
  • بدون نام SE ۰۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۷
    0 1
    من خودم بانک پارسیان حساب دارم و الان دو ماه است که بدون اطلاع سود واریزی برای من کم شده وقتی مراجعه کردم گفتند نرخ سود پاینی آمده در حالیکه من حساب خود را 5 سال پیش افتتاح کرده ام
  • سینا IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۸
    0 1
    باتوجه به قرارداد سپرده ای مدتدارچنین امکانی مگرپس ازانقضاءوجود ندارددرمورد سپرده کوتاه مدت حتماٌدرلحظه کاهش یاافزایش نرخ اعمال میگرددوبه زمان افتتاح بستگی ندارد.