۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۴

گفت‌وگوی خبر با غلامحسین امیری، قائم مقام دبیرکل جامعه مهندسین.

جامعه اسلامی مهندسین ساعاتی پس از مصاحبه مطبوعاتی دبیرکل جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری ـ به عنوان یکی از مهمترین تشکل‌های عضو این جبهه ـ به ابراز عقیده درباره تصمیم خود نسبت به حمایت از احمدی‌نژاد پرداخت. این درحالی است که محمدرضا باهنر دبیرکل این تشکل اصولگرا تا لحظات آخر نظر خود را اعلام نکرد ضمن آنکه معتقد بود مجلس شورای اسلامی و فراکسیونهای آن نباید در انتخابات موضع‌گیری کرده و اعلام حمایت از نامزدی داشته باشند. به همین منظور هم عنوان کرد که فراکسیونش - فراکسیون پیشرفت و عدالت- برای انتخابات موضع‌گیری نمی‌کند. البته وی در نهایت مجبور به پذیرش نظر جمعی جبهه پیروان شد. لذا عصر روز شنبه طی مصاحبه مطبوعاتی عنوان کرد که قبل از تصمیم به همراه دبیرکل جبهه با احمدی‌نژاد دیدار مشروطی با وی داشته است. قائم مقام دبیرکل جامعه مهندسین درباره این دیدار به خبر می‌گوید: " در این دیدار دو طرف حرفهایی را زده‌اند و تعاملاتی هم داشته‌اند البته آقای احمدی‌نژاد وقتی شروط را شنیده است عنوان کرده که آیا به دنبال سهم خواهی هستید؟ " در واقع رئیس‌جمهور با این پاسخ بدون ارائه نظر مساعد نسبت به عملی کردن آن و پذیرش شروط توپ را به زمین باهنر انداخته است. در این بین اصولگرایان منتقدی هم وجود دارند که روی شروط خود پافشاری کرده و هنوز حمایت خود را از نامزدی احمدی‌نژاد اعلام نکرده‌اند. غلامحسین امیری نظرش نسبت به این منتقدان آن است که این دوماه باقی مانده تا انتخابات دندان روی جگر گذاشته و عصبانیت و انتقادات خود را فروبلعند تا انتخابات ریاست جمهوری با پیروزی احمدی‌نژاد پایان یابد و بعد از آن به طرح مسئله بپردازند زیرا حالا که اکثر اصولگرایان بر احمدی‌نژاد اتفاق نظر دارند نباید از اختلاف دم زد.

 روز شنبه جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری حمایت خود را از نامزدی احمدی‌نژاد اعلام کرد، جامعه اسلامی مهندسین که یکی از این 14 گروه و تشکل عضو جبهه است آیا برای ساماندهی و تغییر و تحولات در دولت بعدی برنامه‌ای دارد؟
ما به عنوان یکی از اعضای جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری و مانند این جبهه از دولت بعدی انتظار داریم که قوی‌تر از دولت نهم باشد در این جهت هم تلاش خود را می‌کنیم زیرا کارآمدی و قوی بودن دولت، کلید حل همه مشکلات است و بهره‌وری، کاهش تورم، اشتغال‌زایی، توسعه و پیشرفت همه منوط به انتخاب یک تیم کاری و دولت قوی و کارآمد خواهد بود.

پس شما هم در صورت انتخاب آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور دهم، برای وزرای مختلف افرادی را معرفی خواهید کرد؟

نظر و در واقع انتظار ما این است که دولت دهم با مشورت دیگر گروه‌ها و احزاب انتخاب شود هر چند این حق خود رئیس‌جمهور است.

با توجه به اینکه در دوره نهم آقای احمدی‌نژاد برخی وزرا را یک‌شبه جابه‌جا می‌کردند، در این دوره چطور به ایشان مشورت می‌دهید که شاهد تغییرات این‌چنینی دولت نباشیم؟

نامزد مورد حمایت ما آقای احمدی‌نژاد است و تلاش می‌کنیم رای بیاورند البته به او توصیه می‌کنیم که در انتخاب وزرا و تیم کاری خود از همان ابتدا دقت لازم را به کار برد و وزرا به گونه‌ای انتخاب شوند که منجر به عزل و جابه‌جایی آنها نشود. در واقع از همان اول نیروهای خوبی را انتخاب کنند.

در دولت نهم شاهد منحل شدن و یا ادغام برخی سازمان‌‌ها و نهادها بودیم که از جمله آن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و قرار گرفتن آن به عنوان یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری است این در حالی است که بسیاری از اصولگرایان نسبت به این ادغام‌ها و منحل شدن‌ها به رئیس‌جمهور معترض بودند، آیا در دوره بعدی اصولگرایان به دنبال برگشت برخی از این سازمان‌ها و نهادها هستند؟

آقای احمدی‌نژاد این سازمان‌ها را منحل کرد و بعید می‌دانم در دوره بعد بخواهد نسبت به حرف و نظر خود برگردد و مجدداً آنها را احیا کند ضمن آنکه برخی شوراها که ادغام شده و از سوی مجمع تشخیص مصلحت تأکید شده که برگردد و احیا شود هنوز آثاری از احیای آنها نیست و بعید می‌دانم که چنین اتفاقی بیفتد.

آیا احزاب اصولگرا در این مورد وارد بحث با رئیس‌جمهور خواهند شد؟

احزاب و گروه‌ها وظیفه دارند که نظر خود را ارائه دهند اما نظر خود رئیس‌جمهور در این زمینه مهم است که تصمیم نهایی را بگیرند ما کلیات را به او می‌گوییم، انشاءالله اگر پیروز انتخابات شدند به این موارد هم توجه خواهند کرد. البته انتقاد منصفانه و سازنده حق همه احزاب و شخصیت‌هاست.

آقای باهنر در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود باعنوان دبیرکل جامعه مهندسین اسلامی عنوان داشته که رئیس‌جمهور حجیم، متنوع و عظیم کار می‌کند اما نباید خود را بی‌نیاز از نظر مشورتی مراکزی مانند شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه و یا مشورت های دیگران بداند. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

مشورت کردن بزرگ‌ترین پشتیبان انسان است و باید در هر کاری رئیس‌جمهور به نظرات مشورتی دیگران که بدون هیچ سوءنیتی است توجه کند. زیرا خطاها را کاهش داده و موجب بهتر انجام شدن و ارتقای کیفیت کارها می‌شود.

پس علت تک روی رئیس‌جمهور ناشی از چیست؟

آقای احمدی‌نژاد تک روی نمی‌کنند. حتما در کارهای خود با معاونان و مشاوران خود مشورت خواهند کرد و شاید مصلحت می‌دانند که کارها را آنگونه که نظر مشاورانشان عنوان می‌کنند، بیان کنند و انجام دهند البته برای بهبود کارها باید از انتقادات سازنده استفاده کرد.

از نظر جنابعالی انتقاد سازنده چه انتقادی است؟

یکی از وظایف گروه‌ها بیان انتقاد سازنده و انتقال حرف مردم به مسئولان است اما همین گروه‌ها نباید به دنبال سهم‌خواهی باشند و تنها وظیفه خود را انجام دهند و پیگیر بیان مطالبات و نظرات مردم باشند. رئیس‌جمهور هم با مشاورانی که دارند مشورت کرده و اما باید نظر همه گروه‌ها را در نظر گرفته و با تدبیر خوب به تصمیم برسد.

اصولگرایانی که اعلام حمایت از احمدی‌نژاد را کرده‌اند، چگونه می‌خواهند از او حمایت کنند؟

تدابیری برای این کار از سوی اصولگرایان اندیشیده شده است و کارهایی حتماً انجام می‌شود. اکنون که یک کاندیدا مطرح است اصولگرایان باید نقاط قوت دولت نهم را مطرح کنند و نقاط ضعف را آسیب‌شناسی کرده و راه بهبود آن را بیان کنند.

آرای منتقدان را چگونه می‌خواهید جلب کنید؟

منتقدان دو گروه هستند یا رأی می‌دهند یا رأی نمی‌دهند گروهی هستند که نظر انتقادی خود را داده و در‌ آخر هم به احمدی‌نژاد رأی می‌دهند اما بعضی فقط انتقاد کرده و در نهایت رأی هم نمی‌دهند که این گروه ممکن است از اپوزیسیون هم باشند.

آرای اصولگرایان منتقد را چگونه جلب خواهید کرد؟

اصولگرایان باید همه تلاش کنند تا با همه مسائل و انتقاداتی که دارند آقای احمدی‌نژاد پیروز شود، در واقع باید عصبانیت خود را فرو خورده و 2 ماه دندان روی جگر بگذارند تا نامزد اصولگرایان رأی بیاورد و بعد از انتخابات انتقادات خود را بیان کنند. وقتی نامزد اصولگرایان یک نفر است در این فضا نباید از اختلاف و مشکلات دم زد.

آقای باهنر از دیدار خود و دبیر کل جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری با رئیس‌جمهور و عدم پذیرش شرط از سوی او گفته‌اند، چرا با این وجود اصولگرایان و به خصوص جامعه اسلامی‌ مهندسین از او حمایت می‌کنند؟

حتماً در این دیدار وقتی دو طرف صحبت کرده‌اند، نظرات یکدیگر را شنیده و همدیگر را قانع کرده‌اند، رئیس‌جمهور به این افراد گفت آیا با حرف‌هایی که می‌زنید به دنبال سهم‌خواهی هستید که آنها هم گفته‌اند سهم‌خواهی نمی‌کنند. البته همانطور که گفتم احزاب نباید به دنبال سهم‌خواهی باشند و باید به وظیفه خود که همان انتقال نظرات و مطالبات مردم به مسئولان است را انجام دهند.

همچنین جبهه پیروان وظیفه خود می‌داند که یک چهره وارد صحنه انتخابات شود و تلاش خود را برای پیروزی آن بکند و به همین منظور نظر منتقدان را هم جلب کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =