۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۲

گروه‌های وابسته به تشکل پیروان خط امام و رهبری موضع خود را اعلام کردند.

بالاخره اعضای شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری پس از بحث و بررسی‌های زیاد و طولانی و کمتر از پنجاه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری دهم دیروز نامزد خود را انتخاب و مقرر کردند که رئیس این جبهه یعنی حبیب‌الله عسگراولادی، آن را امروز طی کنفرانس مطبوعاتی اعلام کنند. این فرد کسی نیست جز رئیس‌جمهور فعلی کشورمان. این درحالی است که جبهه پیروان در انتخابات چهارسال پیش از وی بسیار دلگیر بودند زیرا تنها فردی بود که از بین پنج نامزد مطرح مورد بررسی این جبهه یعنی محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، احمد توکلی، محمود احمدی‌نژاد و محسن رضایی، منشور انتخاباتی جبهه را نپذیرفت و موجب شد که دیگر نامزدها نیز جداگانه وارد صحنه شوند، احمدی‌نژاد بود.

هرچند قبل از آن علی‌اکبر ولایتی به نفع اکبر هاشمی رفسنجانی انصراف داده بود و در ادامه توکلی و رضایی نیز با بررسی شرایط کناره‌گیری کردند. اما همین تک روی احمدی‌نژاد موجب شد تا جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری پس از بررسی بین لاریجانی، قالیباف و رضایی، لاریجانی را به عنوان نامزد مورد حمایت خود معرفی کنند. این جبهه که متشکل از 14 گروه و حزب اصولگراست پس از اعلام مواضع دبیرانش در استان‌های مختلف از جمله ایلام و خراسان رضوی که احمدی‌نژاد را نامزد مورد حمایت خود معرفی کرده بودند، صبح دیروز (جمعه) تشکیل جلسه داده و نهایتاً به نامزدی او رسیدند. برخی علت عدم معرفی زود هنگام نامزد جبهه را گذاشتن شرط برای احمدی‌نژاد عنوان می‌کردند و معتقد بودند که او به احزاب و گروه‌های سیاسی توجه نکرده و از آنها برای اداره کشور استفاده نمی‌کند. این درحالی است که شهاب‌الدین صدر نیز پس از برگزاری نشست مشترکی میان نمایندگان اصولگرای مجلس با رئیس‌جمهور، که طی آن به انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد و نحوه تعاملش با مجلس پرداخته شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران تلویحاً عنوان کرده بود که «احمدی‌نژاد برای موفقیت بیشتر حتماً باید دایره استفاده از نیروهایش را گسترده‌تر کند، البته ایشان گفته‌اند که در آینده برخی از اعضای کابینه‌شان را تغییر می‌دهند.»

پس از تعیین احمدی‌نژاد به عنوان نامزد مورد حمایت جبهه پیروان بنا بر آن شده که که هیچ یک از اعضا خبر را تا امروز که توسط عسگراولادی اعلام می‌شود، منتشر نکنند به همین منظور اکثر دبیران کل و رؤسای احزاب و گروه‌های سیاسی این تشکل دیروز در دسترس نبودند و تنها علی رضا صابر کوچک‌سرایی، دبیرکل جامعه اسلامی کارگران خبر جلسه حمایت از احمدی‌نژاد را به فارس داد.

 سکوت دو تشکل اصولگرا
بنابراین با اعلام نظر جبهه، تقریباً تکلیف اصولگرایان برای انتخابات آتی مشخص شد و اکثریت آنان از احمدی‌نژاد حمایت خواهند کرد و از اصولگرایان تحول‌خواه که شامل جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و طیف حامیان توکلی (که ستادهای انتخاباتی وی را درانتخابات ریاست جمهوری نهم تشکیل می‌دادند)، تنها طیف حامیان توکلی برای حمایت از نامزدی احمدی‌نژاد اعلام نظر نهایی نکرده‌اند و دو تشکل دیگر طی بیانیه‌ای بر ادامه ریاست جمهوری توسط احمدی‌نژاد تأکید و حمایت از وی را رسماً اعلام کردند.

این در حالی است که توکلی نیز روز گذشته با مسئولان ستادهای انتخاباتی خود در استان‌های مختلف در تهران نشستی داشته و درباره انتخابات آتی و نامزدهای موجود بحث و تبادل‌نظر کرده است. به گزارش خبر وی با اشاره به توانمندی‌ها و جنبه‌های مثبت عملکرد احمدی‌نژاد، برخی انحرافات و قانون شکنی‌ها در دولت نهم را یادآوری و در نهایت نیز اینگونه نتیجه‌گیری کرده است که «با توجه به جمیع جهات، تا امروز نامزدی نداریم».

البته به دلیل اختلافات داخلی میان نمایندگان حامی دولت و منتقد دولت، هنوز فراکسیون اصولگرایان مجلس از نامزدی احمدی‌نژاد اعلام حمایت نکرده است که به احتمال زیاد این فراکسیون هم به نامزدی وی خواهد رسید.

 تکذیب عبور از میرحسین
از سوی دیگر خبرگزاری فارس به نقل از سایت پلاک نیوز از تشکیل جلسه‌ای موسوم به شورای بزرگان جبهه دوم خرداد مبنی‌بر بازگشت خاتمی به عرصه انتخابات و انصراف موسوی خبر داده و در این خبر از قول مصطفی تاج‌زاده عنوان کرده بود که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رشد اقبال از میرحسین موسوی متوقف شده و حتی افت داشته است. درحالی که تاج‌زاده در گفت‌وگو با خبر ضمن تکذیب برگزاری چنین جلسه‌ای گفت: خوشبختانه نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهد که استقبال مردم، دانشگاهیان و جوانان از آقای مهندس موسوی روز به روز در حال گسترش است و فکر می‌کنم نطق روز چهارشنبه آقای فدایی که با هماهنگی اصولگرایان انجام شد بیانگر ترس آنها از پیروزی مهندس موسوی است زیرا آنها هم آمار صحیح نظرسنجی را دارند و به عینه می‌بینند که موسوی رئیس‌جمهور آینده کشورمان خواهد شد.

وی اضافه کرد: این درحالی است که اصولگرایان اختلاف روز‌افزونی دارند و تعداد قابل توجهی از اصولگرایان برای تداوم نیافتن ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد به آقای موسوی رأی می‌دهند کمااینکه قبل از انصراف آقای خاتمی هم گفته بودند که از او حمایت خواهندکرد. وی از انتشار چنین اخباری اظهار تأسف کرد و گفت: مجدداً برخی از اصولگرایان اشتباه سال 76 خود را تکرار می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که آقای موسوی پیروز انتخابات شود.

نجفقلی حبیبی رئیس ستاد انتخابات تهران میرحسین موسوی نیز برگزاری این جلسه را تکذیب کرد و به خبر گفت: تمام افرادی که از نامزدی آقای خاتمی حمایت می‌کردند پس از انصراف ایشان، از آقای مهندس موسوی حمایت می‌کنند و مطمئناً چنین جلسه‌ای تشکیل نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =