۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۷

گفت‌وگوی علی مطهری با روزنامه خبر.

 اگرچه منسوبان به رایحه خوش خدمت که به واسطه حمایت‌های این ائتلاف نزدیک به رئیس‌جمهور، وارد مجلس هشتم شدند؛ همچنان از حامیان احمدی‌نژاد بویژه کاندیداتوری دوباره وی هستند اما علی مطهری را می‌توان استثنایی در میان آنها دانست. چه آنکه رایحه خوشی‌ها فراکسیون انقلاب اسلامی را تشکیل دادند و به دنبال تجهیز ستادهای انتخاباتی او درون و بیرون مجلس هستند و احمدی‌نژاد را کاندیدای واحد و نهایی اصولگرایان در انتخابات آتی می‌دانند اما فرزند آیت‌الله شهید مطهری، یکدستی اصولگرایان در حمایت از احمدی‌نژاد را رد می‌کند. وی اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را به سه دسته تقسیم می‌کند: نخست آنها که حمایتشان از احمدی‌نژاد قطعی است. دوم کسانی که به او انتقاد دارند اما به استناد حمایت‌های رهبری از احمدی‌نژاد، از او حمایت خواهند کرد و سوم کسانی که انتقادشان از احمدی‌نژاد آنقدر جدی است که حاضر به حمایت از او نیستند و ممکن است در انتخابات آتی، سکوت اختیار کنند. مشروح گفت وگو با وی را در ادامه می‌خوانید: 

 نسرین وزیری:
زمانی که آقای خاتمی برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کردند، شما گفتید که درنظر دارید با ایشان ملاقات کرده و منصرفشان کنید تا طرحتان برای اعلام کاندیداتوری آقای ولایتی و معاون اولی آقای قالیباف را پیش ببرید. آیا با ایشان ملاقات کردید؟
بله. بنده طی دیداری با آقای خاتمی، طرح انتخاباتی‌ام را به ایشان ارائه دادم. ایشان هم گفتند که کاندیداتوری آقای ولایتی در کنار کاندیداتوری خودشان را مغتنم می‌دانند که می‌تواند بسیار مفید واقع شود. آقای خاتمی آن زمان به بنده گفتند که مطمئناً کسانی هستند که نه به من می‌خواهند رأی بدهند و نه به آقای احمدی‌نژاد. آقای ولایتی می‌تواند کاندیدای این طیف باشد. ایشان حتی گفتند که "اگر بدانم طرح شما مفید است، کنار می‌روم". این دیدار پیش از اعلام انصراف ایشان انجام شد و نهایتاً فضا به سمتی پیش رفت که آقای خاتمی به نفع موسوی کناره‌گیری کرد.

طرح انتخاباتی‌تان را با خود آقای ولایتی درمیان گذاشتید؟

بله بنده طی جلسات مختلفی با ایشان راجع به این طرح گفت‌وگو کردم و نظرات دیگر چهره‌های سیاسی در این مورد را نیز به ایشان منتقل کردم.

اما گویا ایشان از طرح شما استقبال نکرده‌اند که تمایلی به کاندیداتوری ندارند. اینطور نیست؟

تاکنون آقای ولایتی به درخواستها برای کاندیداتوریشان پاسخ منفی قاطع نداده‌اند. اگر شرایط مهیا شود، ممکن است ایشان هم کاندیدا شوند.

این شرایط، چه شرایطی است که اگر مهیا شوند، شاهد کاندیداتوری آقای ولایتی خواهیم بود؟

یکسری شرایطی که مد نظر خود آقای ولایتی هستند و من نمی‌توانم آنها را مطرح کنم.

چرا؟

چون ممکن است ایشان راضی نباشند و اگر این موضوع سربسته بماند، بهتر خواهد بود.

باتوجه به اینکه آقای قالیباف هم تمایلی به کاندیداتوری ندارند، چنین به نظر می‌رسد که طرح شما با شکست روبه‌رو شده است. این طور نیست؟

نه. چون اگر آقای ولایتی کاندیدا شوند حتماً آقای قالیباف نیز معاون اولی ایشان را خواهند پذیرفت. اینکه آقای قالیباف تمایلی به کاندیداتوری ندارند، ناقض طرح پیشنهادی من نیست. چون در طرح من ایشان کاندیدای ریاست جمهوری نبودند. اینکه ایشان نمی‌خواهند رئیس‌جمهور شوند، با اینکه معاون اول آقای ولایتی در صورت کاندیداتوری اشان شوند، منافاتی ندارد.

چقدر احتمال می‌دهید که در روزهای باقی مانده تا انتخابات، آقای ولایتی برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کنند؟

احتمال آن بسیار ضعیف است اما غیر ممکن نیست.

اما اگرکاندیدا نشوند، عملاً طرح شما با شکست مواجه می‌شود مگر اینکه بخواهید کاندیداهای دیگری را در طرحتان جایگزین کنید.

من کسی را جایگزین آقایان ولایتی و قالیباف در طرحم نخواهم کرد. چون من این طرح را بر اساس حضور این دو نفر ارائه دادم و قبول داشتم. از نگاه من آقای ولایتی در کنار قالیباف کاندیدای اصلح است. اگر افراد موجود در این طرح عوض شوند، دیگر طرح مدنظر من نخواهد بود.

احتمال دارد که طرحتان را با آقای احمدی‌نژاد هم مطرح کنید؟

نه. من هرگز این طرح را به ایشان ارائه نمی‌دهم چون آقای احمدی‌نژاد خودشان را کاندیدای اصلح و برتر می‌دانند و حاضر به پذیرش نظرات دیگران نیستند.

اما شاید بتوانید از ایشان بخواهید که در صورت پیروزی در انتخابات آتی، آقای ولایتی یا قالیباف را معاون اول خود کنند تا به نوعی طرح شما هم عملیاتی شده باشد؟

نه این کار را نخواهم کرد. چون من بیشتر نظرم روی کاندیدای ریاست جمهوری و شخص آقای ولایتی بود.

با وجود کناره‌گیری آقایان ولایتی و قالیباف، احتمال اجماع نهایی اصولگرایان بر کاندیداتوری احمدی‌نژاد بیشتر می‌شود. شما این طور فکر نمی‌کنید؟

به نظر من اصولگراها سه طیف هستند. طیفی که آقای احمدی‌نژاد را قبول دارند و به ایشان اعتقاد راسخ دارند. این طیف احمدی‌نژاد را کاندیدای اصلح می‌داند. برخی اصولگرایان، احمدی‌نژاد را کاندیدای اصلح نمی‌دانند و انتقاداتی هم به او دارند اما چون تصور می‌کنند نظر رهبری بر حمایت از احمدی‌نژاد است، از کاندیداتوری دوباره وی حمایت می‌کنند. طیف سومی هم در اصولگرایان وجود دارند که انتقادات اساسی به احمدی‌نژاد دارند و معتقدند که نظر رهبری انقلاب هم مشخص نیست. این طیف از اصولگرایان بر این باورند که مقام معظم رهبری نظر انتخاباتی خاصی ندارند و قائل به سکوت در شرایط فعلی هستند و از هیچ کاندیدای خاصی هم حمایت نخواهند کرد. از نگاه این طیف، احمدی‌نژاد صرفاً یک کاندیدای مستقل است و اصولگرایان هنوز هیچ کاندیدایی ندارند.

یعنی به نظر شما اصولگرایان منتقد کاندیدایی به جز احمدی‌نژاد دارند و او را کاندیدای اصولگرا نمی‌دانند؟

نه از نظر این طیف، احمدی‌نژاد فقط یک کاندیدای مستقل است. مثل زمان انتخابات ریاست جمهوری نهم که او به شکل مستقل و بدون حمایت اصولگرایان اعلام کاندیداتوری کرد.

پس احمدی‌نژاد تنها کاندیدای دو طیف اول و دوم اصولگرایان است.

بله او از نظر این دو طیف، یک کاندیدای اصولگرا است و نظر آنها را برای جلب حمایت از کاندیداتوری‌اش جلب کرده است. میان دو طیف اول و دوم اصولگرا تفاوتی هم وجود دارد و آن اینکه طیف دوم فقط از روی مصلحت اندیشی از کاندیداتوری احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند و اعتقادی به او ندارند.

در شرایطی که مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی خود اعلام کردند که حمایتشان از دولت به منزله حمایت از کاندیدای خاصی نیست، چرا برخی به استناد نظر ایشان، در حمایت از احمدی‌نژاد، مصلحت‌سنجی می‌کنند؟

من هم این حرف را قبول دارم. وقتی ایشان صریحاً گفته‌اند که موضع انتخاباتی خاصی ندارند، این گمانه‌زنی‌ها و وسواس‌ها که برخی به واسطه آن تلاش می‌کنند نظر رهبری را کشف کنند، با طبیعت انتخابات سازگاری ندارد و من کار آنها را قبول ندارم. طبیعت حاکم بر انتخابات این است که هر کسی خودش به کاندیدای اصلح مدنظرش رأی دهد.

ادله طیف اول اصولگرایان در حمایت قاطع از احمدی‌نژاد چیست؟

اگر آنها از روی تحقیق و تفکر به حمایت از ایشان رسیده باشند که کار خوب و قابل تمجیدی است. اما اینکه برخی به استدلال نظر رهبری بخواهند از احمدی‌نژاد حمایت کنند، من با این کار موافق موافق نیستم. آنها باید خودشان کاندیدای اصلح را بیابند.

پس تکلیف کاندیدای طیف سوم اصولگرایان چه می‌شود؟ اصولگرایان منتقد از کاندیداتوری چه کسی حمایت می‌کنند؟

این طیف به دنبال کاندیداتوری کسانی چون آقایان ولایتی، قالیباف و. . . هستند و می‌کوشند تا شرایط حضور آنان را فراهم آورد.

اما در حال حاضر که هیچکدام از این آقایان اعلام کاندیداتوری نکرده‌اند. پس اصولگرایان منتقد چه خواهند کرد؟

اگر تا آخرین روز ثبت نام هیچ کدام از این آقایان وارد عرصه نشوند، اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد، تابع شرایط خواهند بود. آنها یا سکوت می‌کنند و یا ناگزیر از حمایت از یکی از کاندیداهای موجود خواهند شد.

این اجباری که از آن سخن می‌گویید، آنها را به سوی حمایت از احمدی‌نژاد سوق می‌دهد یا حمایت از کاندیداتوری میرحسین موسوی؟

این یک تصمیم فردی از سوی آنها خواهد بود. البته برخی از این اصولگرایان منتقد احمدی نژاد، حامی حضور موسوی هستند.

اما به هر حال به نظر شما برخی از اصولگرایان سکوت خواهند کرد. همین طور است؟

بله. چون هیچ یک از کاندیداهای موجود را کاندیدای اصلح و ایده‌آل خود نمی‌بینند.

خود شما در میانه این تقسیم‌گیری‌ها کجا قرار می‌گیرید؟

من جزو طیف سوم اصولگرایان هستم که منتقد آقای احمدی‌نژادم و کاندیدای اصلحی هم در میان آنها که اعلام کاندیداتوری کرده‌اند نمی‌بینم. اما هنوز تصمیم نگرفته‌ام که سکوت کنم یا نه.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =