با حضور مردم ولایت‌مدار کاشان مراسم سنتی مذهبی یک هزارساله قالی‌شویان در مشهد اردهالِ کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  با حضور هزاران نفر از دوست‌داران اهل‌بیت (ع) که از سرتاسر ایران در کاشان معروف به کربلای ایران حضور پیدا کرده‌اند، آیین یک هزار ساله سنتی و مذهبی قالیشویان در روستای خاوه واقع در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.

قالی‌شویان تنها مراسم سنتی مذهبی است که برگزاری آن مطابق تاریخ شمسی است و نمایش نمادین تشییع و به خاک‌سپاری حضرت سلطان علی‌بن امام محمد باقر(ع) است.

 در دومین جمعه از مهرماه هر سال ابتدا عاشقان اهل بیت (ع) در ابتدا با حضور در ضریح مطهر امامزاده سلطان علی‌بن محمد باقر(ع)، این مکان را با گلاب ناب قمصر کاشان شست‌وشو می‌دهند و سپس آیین قالی شویان آغاز می‌شود.

در ابتدا اهالی فین که هرکدام چوبی به دست دارند در صحن اصلی و مرکزی امامزاده بنام صحن صفا اجتماع می‌کنند و عده‌ای هم در صحن شاهزاده حسین با آداب خاصی به چوب به دستان صحن صفا می‌پیوندند؛ پس از روضه خوانی و سینه زنی و سخنرانی متولیان امامزاده، نمایندگان روستای خاوه اردهال یک قالی لوله شده از صحن مطهر امامزاده را که نماد قالی‌ است که به هنگام شهادت بدن مطهر امامزاده را در آن پیچیده بودند به معتمدین و اهالی فین تحویل می‌دهند.

افرادی که قالی را تحویل می‌گیرند، آن را از ایوان صفا به داخل صحن صفا می‌آورند و حسین حسین گویان و با تکان دادن چوب دستی های خود که نمایش نبردی نمادین با قاتلان است، قالی را در یک مسیر مشخص به سوی نهر آب شاهزاده حسین می‌برند و آن را شست و شو می‌دهند.

پس از شستشوی قالی مقدس، اهالی فین، آن را از مسیر دیگری بار دیگر به داخل صحن صفا آورده و با تشریفات خاصی مجددا تحویل معتمدین و خادمان امامزاده می‌دهند و پس از چندین بار دور زدن در اطراف صحن و سینه زنی و گفتن حسین حسین در صحن فینی‌ها، مراسم خاتمه می‌پذیرد.

گفتنی است مامزاده امامزاده سلطان علی‌بن محمد باقر(ع) که یکی از چهار امامزاده معلوم النسب و دارای تاریخ مستند در ایران استکه در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مطابق با دومین جمعه مهرماه به شهادت رسید.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =