برنامه‌های ایران برای شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

معرفی 105 نویسنده کودک و نوجوان و آشنا کردن ناشران خارجی با نویسندگان ایرانی ازجمله برنامه‌های ایران در شصت و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری اعلام برنامه‌های ایران برای حضور در شصت و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، صبح امروز با حضور محمد سلگی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران برگزار شد.  

محمد سلگی در این نشست با اشاره به برنامه‌های وزارت ارشاد در حوزه دیپلماسی فرهنگی گفت: «سیاست ارشاد در بحث دیپلماسی فرهنگی، افزایش تعامل و حضور در رویدادهای بین‌المللی حوزه فرهنگ و هنر است. همانطور که در برنامه‌های وزیر ارشاد برای اعلام به مجلس نیز آمده بود، دیپلماسی فرهنگی یک محور و رویکرد اساسی در برنامه‌های وزارت ارشاد است. در همین راستا همچون سال‌های گذشته، غرفه ملی ایران در سه بخش مستقل بزرگسال، کودک و غرفه ویژه گرند در نمایشگاه فرانکفورت دایر خواهد بود.»

سرپرست معاونت فرهنگی ادامه داد: «در بخش بزرگسال غرفه ایران، 5 تشکل شامل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، انجمن ناشران دانشگاهی، مجموعه ناشران دفاع مقدس و انجمن فرهنگی زنان ناشر در کنار 16 ناشر فعال کشورمان در دو آژانس ادبی برنامه‌ها و مذاکرات  گفت‌وگوهای خود را پیش می‌برند. در بخش کودک نیز 300 عنوان کتاب از 50 ناشر که بهترین‌های نشر کودک و نوجوان هستند، عرضه می‌شوند. معتقدیم حوزه کودک و نوجوان نشر از ظرفیت‌های مهم نشر در کشور ما است و غرفه کودک ما در فرانکفورت توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اداره می‌شود. در این بخش همچنین چند ناشر مستقل و یک آژانس ادبی نیز حضور خواهند داشت.»

سلگی در توضیح بیشتر برنامه‌های ایران در نمایشگاه فرانکفورت یاد‌آور شد: «معرفی 105 نویسنده کودک و نوجوان و آشنا کردن ناشران خارجی با نویسندگان ایرانی ازجمله برنامه‌های ما است که  باید رونق هم بخشیده شود. نویسندگان مهمان امسال ما برگزیدگان جشنواره‌های کتاب سال و پروین اعتصامی هستند که از تصویرگران و خبرنگاران رسانه‌ها نیز برای حضور در این رویداد فرهنگی حمایت کرده‌ایم.»

این مدیر فرهنگی اضافه کرد: «40 نشست و میزگرد در داخل و خارج غرفه ملی ایران برگزار می‌شود و دیدارها و مذاکراتی با ناشران و مسئولان فرهنگی و روساهای نمایشگاه‌های مهم جهان در دستور کار است. ما هم تجربه مهمان ویژه شدن در نمایشگاه‌های خارجی را داریم و هم چند سالی است که به صورت میزبان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران پذیرایی می‌کنیم و همه اینها کمک کرده تا ظرفیت تعاملی ما با نشر جهان افزایش یابد و این روند در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ادامه خواهد داشت.»

در ادامه این نشست، امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی با ارائه توضیحاتی درباره نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: «جمهوری اسلامی ایران چند سال است که در این نمایشگاه شرکت می‌کند و در آغاز دولت یازدهم رویکرد ما غرفه ملی بود. در سال‌های گذشته ناشران به صورت مستقل غرفه‌هایی داشتند اما ما سعی کردیم همه ناشران و تشکل‌ها را تحت پوشش قرار دهیم. متراژ غرفه ما در نمایشگاه 210 متر برای بزرگسالان  و حدود 40 متر برای کودک و نوجوان است.»

او با اشاره به تشکل‌های حاضر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، ناشران مستقل حاضر در نمایشگاه را این‌گونه معرفی کرد: «انتشارات فرهنگ معاصر، انتشارات ققنوس، ثالث، نگاه، مروارید، هرمس، پیدایش، ایران‌شناسی، شمع و مه، عصر گویش، کتاب الکترونیک ایران، انتشارات خانه هنرمندان، خانه فرهنگ و هنر گویا، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتشارات نحل و مجله و انتشارات کامل، همچنین آژانس‌های ادبی پل و تماس.»

شهرام‌نیا، نویسندگان حاضر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را معرفی کرد که عبارتند از محمدرضا شمس، الهام فلاح، فریبا وفی، محمود برآبادی، رویا مکتبی‌فر، جعفر شیرعلی‌نیا، شیوا مقانلو، غلامرضا امامی، مصطفی رحماندوست، نسیم مرعشی، احمد شاکری و تصویرگر مهمان؛ مهسا هدایتی.

همچنین محمد سلگی درباره این‌که آیا زمان آن نرسیده که ایران مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت باشد، گفت: «این ارتباط با کشورها از سال 93 باز شده است که کشورهایی مهمان شوند. در خصوص نمایشگاه فرانکفورت نیز چند باری مذاکره انجام شده است. سال آینده قرار شده مهمان ویژه نمایشگاه پاریس باشیم. حضور در نمایشگاه فرانکفورت نیز نیازمند مقدماتی است که در حال رایزنی هستیم.»

 

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =