سایت روزنامه اعتماد نوشت: محسن غرویان گفت: محرمانه بودن بولتن ها در حال حاضر خیلی معنایی ندارد چرا که بر روی آن می نویسند محرمانه اما در جاهای مختلف و مکانهای عمومی مانند نمازخانه و کتابخانه دیده ام و می بینم. لذا "محرمانه" در بسیاری از موارد تنها یک اسم است. گاهی میبینیم که یک بولتنی با مهر محرمانه در نمازخانه یک سازمان پیدا می شود و مثلا یک نسخه آن در جا مهری است.

اهم سخنان وي از اين قرار است:
*جامعه مدرسین یک بولتن خبری دارد و خبرهایی را به اعضای جامعه مدرسین می دهد و یا ائمه جمعه بولتنی دارند و دفتر ائمه جمعه این بولتن ها را به ائمه جمعه می دهد.
*اخبار و گزارش‎هایی که در این بولتن ها وجود دارد همه حوزه ها را شامل می شود گاهی در خصوص آمار اقتصادی، گاهی مسایل سیاسی و گاهی نیز به مسایل اجتماعی و فرهنگی می پردازد. همه این موارد بستگی به وظیفه آن نهاد دارد که بولتن را تهیه می کند. آنها این آمار و اطلاعات را به اعضای خود می دهند تا ‌آنها حساس شوند و طبق وظیفشان اقدام و عمل کنند. برای مثال زمانیکه برای ائمه جمعه مساله اعتیاد را مطرح می کنند به این دلیل است که اینها بروند و در خطبه ها مسئله اعتیاد را مطرح و راه حل و پیشنهاد خود را نیز ارائه کنند.
*برخی از مطالب بولتن‌ها شایعه است و برخی خبر و برخی دیگر تحلیل است. بنابراین منشا آنها نیز متفاوت است و یک منشا واحد ندارد. وضعیت در حال حاضر به نوعی است که صحت و سقم خبر را به سختی می توان پیدا کرد و باید بسیار جست و جو کرد تا ببنیم منبع و مبدا خبر یا تحلیل درست است.
*اگر شفافیت بیشتر باشد و یا غرض ورزی ها کمتر شود شاهد کاهش بولتن نویسی ها هستیم. البته اینها مسایلی نیست که به راحتی شدنی باشد. جو بی اعتمادی به وجود آمده و هر کسی هر خبری را می شنود نه آن خبر را رد و نه قبول می کند و می گوید پشت پرده و پشت صحنه چه خبر است. همه به دنبال پشت پرده و پشت صحنه هستند. مسئولین، نخبگان و فرهیختگان جامعه باید یک راه حلی برای انتشار اخبار صحیح و تمیز پیدا کنند و زمینه های شایعه سازی را از بین ببرند. اگر با مردم مقداری شفافتر سخن گفته شود انگیزه ای برای شایعه سازی وجود نخواهد داشت.
*هر نظامی اسرار مخفی دارد که اینها را جزو اسرار می داند که نباید در دسترس همه قرار بگیرد. اینکه مصادیق اینها چیست را نمی دانم و شورای امنیت ملی باید حد و حدود آن را مشخص کنند.
*سالهاست که ديگر در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نیستم و ارتباطی هم ندارم. اما آنها هم مانند سازمانهای دیگر نشریات و بولتن های خبری و ویژه نامه دارند و به هر حال خبرها و تحلیل‎هایی متناسب با مذاق فکری خود را به طلاب و دانشجویانشان می دهند. هر از چندگاهی در دو صفحه خبرهایی را به اعضا می دهند و گاهی ویژه نامه هایی نیز چاپ می کردند البته به شکل محرمانه نبود و بین طلاب آن موسسه پخش می کردند. در دوره اي که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بودم کم و بيش بولتن های نهادهای ملی یا نهادهای نظامی و امنیتی به دست ما می رسید. برای مثال از سوی جامعه مدرسین و نهادهای مختلف مانند بسیج ، سپاه و اطلاعات هر از چند گاهی بولتن‎هایی را ارسال می کردند. البته به دلیل اینکه زمان زیادی از آن می گذرد جزئیات آن در خاطرم نیست.
* {در پاسخ به اينکه آیا آیت الله مصباح هم بولتن می خواندند؟} به صورت دقیق اطلاع ندارم اما به دست ما می رسید و طبیعتا ایشان هم که رییس موسسه بودند این بولتنها برایشان می رفت. از سوی مجلس خبرگان و جامعه مدرسین نیز بولتهایی برای ایشان ارسال می شد. طبیعتا وقتی برای این آقایان ارسال می شود، آقایان نیز آنها را مطالعه می کنند.
*هر نهاد و سازمانی سعی می کند که افکار و ایده و اندیشه های خود را در میان مردم پخش کند و نماز جمعه و ائمه جمعه هم به همین شکل هستند. این بولتن‎ها پخش می شود و نشریات تاثیرگذاری خود را در افکار و خط فکری و سیاسی آنها دارد. این یک امر طبیعی است.

*قطعا اين از وظایف وزارت اطلاعات است که بررسی کنند نشریات و بولتن‎ها کجا چاپ می شوند و کجا تحلیل‎ها ارائه می شود و به چه شکل تایید و پخش می شود. البته علي القاعده وزارت اطلاعات این تحلیل ها را دارد و مطلع است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =